Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1198 ggr
Emmelie
0

Bra tips..?

Har ni några tips som ni själva använder er av hos hästarna som ni kan dela med er av till oss? Typ inför tävlingen, ridturen, träningen m.m. Vad som helst?

Själv ger jag som tips att:

- Rida senare på kvällen, jag ser allt för många som rider mitt på dagen i stekande hetta dessa sommardagar. Har man möjlighet är det underbart att ge sig ut när solen börjar gå ner och det blir svalt i luften =)

hjullan
0

mitt eviga tips är att göra allt från marken först. innan man sitter upp.

hjullan
0

ett annat tips är att aldrig sitta upp om man är på dåligt humör, stressad eller inte vet om man har tid att slutföra det man börjat med, då man aldrig vet hur lång tid det tar.

en ridtur är inte värd att stjälpa tilliten o relationen med hästen för.

ingen häst förtjänar att ha en grinig ryttare på ryggen!

respektera din häst!

Emmelie
0

bra tips, egentligen super enkla men ngt som man i farten kan råka glömma!

hjullan
0

mera tips emmelie! :D

Mandysan
0

Ett tips på vintern om vattenkoppen inte fungerar/Vattnet i hinken har frusit är att hälla på ca 3-5 dl VARMT vatten. Låt stå i ca 5 min sen så funkar det oftast igen ifall det inte är stopp någonstans/is hela vägen.

/Mandysan

hjullan
0

mera tips : fyll inte din skottkärra med mer än du orkar köra / hålla balansen. det tär på själen att tippa o behöva plocka upp allt igen.

matta armar.

Emmelie
0

Oj, jag kommer inte på några bra tips just nu.. =P ALLA måste ju hjälpa till Skrattande

hjullan
0

hoppa inte upp på hästen i hagen , utan hjälm, speciellt inte om det finns taggbuskar i närheten (talar av egen erfarenhet)

Mandysan
0

Om man har en matglad men svårlastad häst kan man prova att ställa en havrehink längst fram i transporten..Det funka iaf för oss!

Mandysan
0

Ett tips till:

Om man har en häst som behöver stärka bakdelen kan man hoppa studs någon gång.. Det är kul oxå!:D Dock ska man inte hoppa för högt.

Courage.C
0

Ett tips, om man är och tävlar och det är jätte varmt. Ta med betfor som är blötlagd i för mycket vatten. Det sörplar gärna hästarna i sig. Ger lite extra erergi mellan klassrna också.=)

hjullan
0

på tiden att du kom hit emma!

hjullan
0

ett tips till : spendera tid med din häst då du inte kräver nånting av den. bara va! kravlös tid är guld värd

E_hjo
0

Köp stjärtlappar till att ha i stallet! det är superbra och kommer nycket till användning =) Man kan t.ex använda dom till att salva så man slipper få på händerna, bra till att torka ögon, näsborrar med m.m.m.m.m =)

Emmelie
0

hihi stjärtlappar, då tänker jag på såna man åker på vintern i snön =)

E_hjo
0

haha! Ja men de e dom jag menar! Oskyldig haha Näääe =)

wewwa
0

#2 Håller med.

*Rök aldrig när du sitter på hästryggen.

*Rida alltid med hjälm och gärna med säkerhetsväst.

*Hoppa aldrig av en skenande häst på hård grusväg. ; ) (egen erfarenhet) Skrattande

*Gör eget flugmedel: vatten, vinäger och 2-3 delade vitlöksklyftor. Kanonbra. Låt stå och dra över natten /dagen.

*Ha aldrig bråttom och stressa inte i onödan med hästar. Träna lungt och långsamt och variera ridningen.

Emmelie
0

några fler praktiska tips?

RubHel
0

Nu har jag lärt mig lite nytt! Superbra!

hjullan
0

E_hjo. bra tips! har länge funderat på vad man ska göra av sina händer när man smetat på killingaryds.. går ju inte o tvätta bort ! ska prova ! :D

ett till tips : matcha hästens energi.  exempel: om hästen är försiktig så kan man inte komma som en tornado o viffta med armarna. då får den panik. Om hästen är energisk så ska man också vara det, annars tröttnar hästen o blir irriterad.

E_hjo
0

Ja, hjullan! de e jättebra för skillingaryd! använder alltid stjärtlappar när jag smetar på den salvan! =)