Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7346 ggr
Peppe
0

Passa in hackamore

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som Vet hur ett hackamore ska sitta som kan kommentera? har lite olika inställningar på bilderna, säg vilket ni tycker ser bäst ut.

Höjd 1

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

denna är ett hål lägre.

Peppe
0

låga på lösaste runt om, vid tygeltag

Peppe
0

tror detta är den högre med lösast runt om, tygeltag

Lorita
0

Jag som ville ha upp bild #0, ett eller två hål Fundersam

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

lägre ett hål hårdare, tygeltag

Peppe
0

#4 då måste jag köpa ett nytt träns. har redan gjort nya hål så det blir så kort som möjligt

Lorita
0

#2 får du inte rida med, den är för låg.

Peppe
0

den högre. ska det sitta lösare eller hårdare?

Peppe
0

#7 la bara in den som jämförelse

Lorita
0

#6 ja vist, det bruka man få göra, för lågt ska man inte pänna, där är nosbenet svagt och du täpper till nosborrarna på hästen.

Snuttan2
0

Högre upp, hårdare åtspänd kedja skulle jag vilja ha den.

Peppe
1

#10 är det för lågt eller är det en personlig smaksak från din sida att höja den? om du kolla på #0 så ser du att det inte går att göra fler hål varken vid bettet eller vid pannbandet på sidostycket

Lina
0

tycker som dom andra, hörj upp det ett par hål och spänn kedjan. när du tar i båda tyglarna så ska skänkeln vara i 30 graders vinkel till munnen

Lorita
0

#12 Det är inte en smak sak, det gäller att spänna det rätt. Är du tveksam så tycker jag du ska rida med ett vanligt träns, hackamor är inget att leka med även om detta är en svag variant (korta skänklar bred anliggningsyta)

LinaN
1

Vad är det emd folk o inte titta på mina fina bilder? :P

även #0 är för lågt enligt mitt tycke…. det är på gränsen…. Titta på bilden jag lägger upp här så ser du var det är ok att lägga "bettet" Sedan så ser jag att du INTE KAN sätta det högre upp, köp ett nytt träns, eller köp bara sidstycken i strl ponny eller cob. Billigare o köpa sidstycken faktiskt. 

Så du kan behålla nack o käkrem som passar din häst, men byter ut sidstyciken a så ditt hack hamnar rätt. 

Nu har jag tatt din bild och ritat in var det är "farligt" o ha hacket, medan det gröna visar var det är helt ofarligt och korrekt att ha hacket….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
1

#15 just där ska det sitta…..det är ett bett man ska har respekt för.

LinaN
1

O så enskelettbild av var ställena är någonstans…. märkt som i #15

#16 tack Lorita, skönt när man faktsitk har rätt för sig och får emdhåll! :D

Peppe
0

jag har lånat ett träns från en annan nu ett tag men kan ju inte göra det i en halv evighet, därför jag undrade om hur det satt med detta tränset eftersom det är mitt eget. får väl låna det på hoppningen ikväll och sen köpa ett nytt

LinaN
0

Som ajg sa! Köp nya sidstycken istället! kostar en 40 kr eller så i många ridsportsbutiker!

Billigare än ett helt träns! :D 

Däremot så har hööks o Börjes inget på postorder….. men jag HAR köpt lösa delar från bägge ställena. Även lokala ridshoppar och granngården har.

Peppe
0

#19 men det passar ju inte ihop. fult ju Flört jag köper hellre ett nytt, med silverspännen dessutom

LinaN
0

Men jisses :P Det finns ju spännen i olika färger o olika läderfärger :P

Men hur löser du det med storlekarna då? för köper du ett nytt fullträns så måste du ändå ha kortare sidstroppar, ska du då köpa ett ponny/cobträns samtidigt?

Nu har jag ju tyvärr inte några småträns kvar, ananrs hade du kunnat få ett par delar av mig….. hade ju en häst som hade full runt huvudet och ponny runt nosen så att säga, sidstyckena var ponny och nackstyckena var full. men cobträns passade henne inte.

Lorita
0

Knäckt nosben är inte snyggt det heller Hemlis

Peppe
0

#21 jag har haft massa grejer man jag fattar inte vart dom tagit vägen *visslar åt en liten unge i stallet*

jag har ju 2 ponnyer, en med Ponny och en med Cob ;) Peppe kan få resten som jag inte behöver. han lyckas alltid förstöra något. eller så köper jag ett nytt och skiftar sidostycken med ett av hans…aja det löser sig

[Angel88]
0

#19 nästan alla som jag sett använda hackamore använder det där du markerat med rött… jag gillar inte hackamore för det, för ja såg en gång en tjej bryta nosbenet på sin häst när hon hoppde fram… det såg hämskt ut…

[louise80]
0

det är i och försig näst intill omöjligt med det lilla hackamoret värre med dom längre

LinaN
0

#24, tyvärr är det mågna även proffs och ridskolor som anpassar hack fel…. och itne bara det…. många fula varianter med hjälptyglar och bett har man ju sett……

Men som sagt, det går att knäcka med ponnyhacket, men då måste det vara riktigt illa avpassat……

tyvärr får man itne lära sig att avpassa utrustning på ridskolorna längre….. inte som de gjorde förr iaf. Man får lära sig hur tränset ska sitta och that's it ungefär…… nu är jag väldigt kritisk, men många bett är felanvända.

Lorita
0

sen så täpper man fortfarande till näsborrarna på hästen om hackamoret ligger för lågt. Det gäller ju för all utrustning att det ska vara rätt anpassat, annars är det inte bra för hästen.

LinaN
0

# så sant så sant…..

Between
0

Kan man sätta ett hack för långt upp?

Lorita
0

#29 klart du kan då kommer hästen få skav.

Velepa
0

Jättebra bild #17!