Kort sadel?
Har varit iväg med Casanova på djursjukhuset igen och det är dags att prova att sätta igång honom igen. Men vi har sadelproblem… Casa har en kort rygg och behöver en kort sadel.
Skulle ni kunna ge exempel på sadlar som är korta och inte alltför dyra?
Tack på förhand! //Loa
Skulle rekomendera Albion. Är inne på min andra Albion sadel för tillfället. Helt underbara enligt mig men de passar en rak rygg.

Tack! Min dressyrtränare har Albion så det kan jag alltid testa. Fast det är kanske i dyraste laget.

*putt*
Jag har inga konkrteta tips, har bara koll på märken för lång rygg ;)
Men Albion låter bra.
Nu har ju jag mest koll på islandssadlar, och där finns det ju en del för korta ryggar. ;) Men Globus Clic dressyrsadel används av många islandsryttare, så den borde ju funka på rätt korta ryggar. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 Det har du rätt i ;) Kollade Globus sida och där står det att Globus passar ofta hästar med kort rygg.
Jag ska försöka få tag på en Globus Clic hopp och testa. Har provat dressyrsadeln och gillar den skarpt så.

jag har ridit i en globus clic hopp och den är jätteskön =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

County är ju ganska korta. jag hade en sån på min arab. rymliga i sätet oxå. dom är dyra nypris, men du kan hitta begagnat för 4-6.000. och då är dom i mkt bra skick oxå.

vad är det för sklillnad på globus click o crincle?? Eli har också en en kort och rakrygg. Vilken passar bäst om ryttaren dessutom är liten o kort?:P
#9 Vet inte skillnaden, men vilken som passar ryttaren bäst beror ju på vilken ryttaren trivs bäst i ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ponnyn har kort rygg och har en Prestige, tror iof dem inte är så billiga. Men begagnat finns ju alltid. :)

Globus Clic är superskön, som ni skriver. Men det är en uppbyggd sadel med mycket stöd, och inte så mycket rörelsefrihet för ryttaren. Tänk bara på att den inte alls är en close contact sadel som oftast anges i des sammanhang..

d var nog därför jag inte dillade den globusen jag hade hem.. för den låg alldeles för högt eller vad man ska säg..vad finns d för bra close contact sadlar osm är är realtivt raka?

County är som sagt korta i ryggen, men passa ren svängd rygg. Min albion tyckte jag var lång, men det är ju olika från modell till modell. Prata med en sadelprovare, de har koll på de flesta märkena! Vi här kan ju mest spekulera. :)

Puttar upp till fabulus
*** Kärleken övervinner allt ***