Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 923 ggr
Kitty41
0

Fång på äldre dar?

Om en äldre häst/ponny har fått fång och den aldrig har fått det tidigare (om hästen är runt 20 typ), påverkar det tillfrisknandet avsevärt? Är det stor chans att hästen/ponnyn blir bra igen? Har funderat på det ett tag.

(Hittade ingen grupp med sjukdomar =( (borde finnas! :)), så den fick ligga i gruppen hästvård om ingen flyttar på den)

gejsa
0

Har ingen aning om det. Fång kan ju vem som helst få. Det är ju inte bara olika raser.  Om hästen i fråga är mycket fet så är det större risk att den får fång har jag hört. Är hästen tjock?

Kitty41
0

Nä, skrev inte något om raser heller (; .
Ja, den är tjock.

gejsa
0

Såg vad du skrev. Ville bara förtydliga där. Många som tror att bara ponnyer får det.

Vad sa veterinären då? Är det din häst? Har den fått fång i år redan?

Kitty41
0

Aha, vad bra, tänkte om du läste fel bara ^^
Inte min häst, min sköthäst, men jag har fått veta det idag.
Ska spola hovarna varje dag var eller varannan dag när jag är där, och tydligen har dom upptäckt det i ett tidigt stadie, så dom säger typ att det inte är något allvarligt… Men vad som helst kan ju hända, men förhoppningsvis inte.. !!

tezzie
0

Gruppen hästvård passar jättebra för din fråga =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Kitty41
0

Ok, vad bra, tack =)

gejsa
0

Om det har hänt vid ett tidigt stadium kan det gå tillbaka och inte komma igen om man ser till att den inte blir utsatt för tidigt vårgräs eller vad det nu var som utlöste det. Fick den gå ut och äta vårgräs eller vet ni vad den åt?

Kitty41
0

Just nu går alla i "bakhagen" där det inte är något gräs, men jag vet inte, dom får säkert tag på några strån… Annars vet jag en annan anledning; hon står vid foderbordet, så hästarna huffar och skuffar höet lite hit och hit, och hon har bara stått där i runt 1.5 - 3 månader. Innan har hon ju alltid fått exakt mängd, kan det vara något?