Mildast?
Vad är de mildaste man kan rida med? Just nu rider jag med hackamore och de är ju inte direkt milt ja vet. Red i grimma förut. Vill helst slippa undan att använda bett eftersom jag inte behöver de på honom.

utan ngt överhuvudtaget borde vara mildast. grimma eller halsrem borde vara rätt milda också

Halsrem, är de bara en rem som man har vid halsen som på filmen som Thorsson la in? Bra sugen på att testa de faktist. Kanske i sommar när de blir mjukare landning om man åker av ;)

ja, jag tror det var en sådan jag menade iaf;)
Allra mildast är det ju om ryttarek kan använda det bett eller dylikt som man lägger i/på hästen tom en grimma kan ju bli hård om man har en hård hand i andra änden. Min åsikt är att man ska leta upp det som ligger bäst i/på hästen och sen gäller det att vara mild på hand och lära sig rida med den uttrustningen, när det målet är nått kan det ju inte bli mycket mildare…min åsik om det hela :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

en mjuk hand så är alla bett milda..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

men även om ett bett är milt så borde det påverka hästens munhälsa….

Ja, precis. Men jag tycker jag är mjuk i handen och jag har märk att inte hästen min koncentrerar sej lika bra när han har skrammel i munnen. Utan bara tuggar och tuggar och glömmer bort totalt vad vi gör..
#7 skrammel i munnen är skrot bokstavligt talat ^^
Alla säger att bett är itne hårdare än handen som håller i dem. sant. Men även ett bett som ligger helt stilla i munnen på hästen med endast tyglarnas vikt ger ett tryck, ett godtyckligt tryck säger de flesta.
En mjuk hand håller med en tyngd av åtminstonne 20kg totalt i bägge tyglarna…. Och mer när och om hästen tar stöd mot tyglarna för att gå i rätt form. (JAG anser att om hästen går i rätt form ska inte någon kontakt bhövas i tyglarna)
Om du nu vill gå över till något mildare, då du anser att din häst går bättre utan bett ska du ju självklart göra det. Men om du vill rida med halsringen, gör som så att du börjar rida med halsringen redan nu, håll i både den och tyglarna, och be hästen göra samma sak, minska sedan mängden tyglar du använder och slutligen till sommare kan du skippa hacket helt.
Eller rid i bara grimman med ett grimskaft i som du knyter runt halsen….
Folk har väldigt svårt att acceptera en naken häst utan ngt på huvudet… så ha iaf en grimma på även om det itne sitter fast ngt i den, så känner sig folk runtenom dig sig säkrare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 Tack för de svaret, jag ska börja rida med halsring som du tipsade om. De lät väldigt förnuftigt! :)

vart kan man köpa halsring då?

Det bästa är nog att gå till en sadlmakare och ge honom el henne måtten på remmen du vill ha så får du den som du vill ha den. Lycka till =)
#10 köpa? Är du tokig människa!? :P
Du gör en! annars kan jag göra en till dig ^^
Du kan ta en gammal martingal, och ta bort den delen med ringarna och den biten som går ner mellan frambenen till sadelgjorden. SÅ har du en fin välfungerande halsring/cordeo.
Annars tar du ett antal balaband, och flätar ihopa, knyter ihop och använder som halsring……
SÅ enkelt ;)
#11 jag tog ett gammalt hundkoppel av läder och satte fast spännet i hanöglan. Tyvärr hängde det ute så lädret blev förstört…. men det fungerade utmärkt. med tanke p åatt jag har en så stor häst cokså så passade det utmärkt ^^

varför är inte hackamore så milt? :s
#13 för att det är ett hävstångs-"bett"
Men i mågna fall är hacket bättre än ett bett (MIN åsikt) men det krävs att man rider på ett litet annat sätt. En annan nackdel med hack är att man kan inte ta ledande tygeltag emd det.
Sidepull kan i många fall vara bättre än hacket, då man har möjligheten till ledande tygeltag, eller en grimma som sitter litet tajtare om huvudet.
#8 20 kg? Du skojjar hoppas jag? Vart har du fått det ifrån?

ja hackamore är ju inte så hårt. Ett tränsbett är mycket hårdare än vad ett hackamore är. hackamore är bland dom mildaste.
men angående om halsnöre så brukar gammal stigläder hålla rätt så bra. brukar rida med det. =)
#16 Inte så konstigt att tränsbett är hårdare… Dom är oftast gjorda i metall medan dom flesta hackamoren är bara läder. ;) Men att hackamore är ett milt bett att rida med vet jag inte om jag håller med om…
#15 det är en ren uppskattning utifrån den forskningsrapporten jag postade på forumet härmondagen. Men sen kan uppskattnignar vara fel de med…. men en lätt hand är inte så jädrans lätt som man tror. :S
Hade velat se ytterligare forskning poå det hela….. men detta är iaf en bra början.
edit: läste igenom mitt tidigare inlägg, menar 10-20kg
#18 Ta den forskningsrapporten och stoppa upp den nånstans, sen fäster du tyglarna i hövågen och kollar hur mycket som behövs för att det ska bli 20kg ;)
Jag har fått lära mig att man ska, teoretiskt sett, kunna hålla en kexchoklad i handen samtidigt som man rider utan att den går sönder…

jag tror forskningen menar trycket i munnen som motsvarar samma tryck på en kvadratmeters yta. då blir det mer rimligt eftersom ytan bettet ligger på är väldigt liten.
#20 Väldans skillnad! Men det blir ändå precis samma sak med hövågen, som jag skrev, därför att dom är oftast upphängda i en liten metallring bara = liten anläggningsyta.

Vill du inte rida med bett och bettlöst så varför inte någon annan typ utav färdigt bettlöst träns (är inte så jätte haj på vad de heter), finns ju en uppsjö att välja på och de ser inte alltför skarpa ut?
Jag har ridit en del i repgrimma som varit lite extra hårt åtspänd, tyckte att det fungerade mycket bra. Men det ger väll ockå ett rättså skarpt tryck och är nog inte helt att leka med om man känner sig osäker.
Det finns att välja på
- hackamoore
- bosal
- repgrimma
- grimma
- sidepull
- kapson
- musserola (typ kapson men bara två ringar på)
- dr cook bitless brdile o alla dess variationer
- lindell.
- halsring/cordeo
det är de bettlösa jag kommer på rakt av