Foderstats program ??
Ni som fixar med att göra foderstater till era kusar vad använder ni för program till det ?
Har ni köpt något av de program som finns (pris tack) eller använder ni något av de gratis program som finns på nätet?
Är just det programmet du anväder dig av lättanvänt eller kräver det att man har studerat foderlära mer ingående ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag räknar "för hand", känns säkrare på något sätt… Har testat lite program på internet men kommer inte överrens med dom på de ena eller andra sättet..

Jag har köpt program som jag har fått. sedan ett hemgjort som en på bukefalos bjussade på.

#3 Jag kommer få hem mitt föl i vinter och vill inte "gå på känsla", det känns inte tryggt när det är en växande individ det gäller. Minsta fel i foderstaten kan få förödande följder !
Hur vet du att är av bra kvalite om du inte analyserar det…det går ju inte att se på ett hö om det är bra?
#1 Jag har en bok som heter "Rätt foderstat bättre häst" och som bla är skriven av Christina Planck….har du den oxå ??
Det skulle vara roligt att kunna sitta och pyssla med sånt för hand :o)

Det är helt rätt CBA! Man kan inte gå på känsla. Eftersom det redan är för sent när man ser att hästen har fallit ur. Har man en rätt foderstat och vet hur mycket hästen/fölet behöver och sedan lägger man till lite till så är man på den säkra sidan.
Lite svårt att göra det för hand eftersom man ska lägga till olika foder och se vad som passar bäst. Blir ett himla räknande isf. Men visst går det.

#4 ja det är den jag använder som grund men man ska inte lita på värdena i den, kolla upp med foderföretagen ist ang värden.

#5 Ja, med fölet vågar jag inte chansa med att höfta med fodret och se vad som fungerar, det låter för riskabelt *huga*
Vad heter programmen du använder gejsa??
#6 Jag ska ta och stoppa näsan i den boken igen någon dag igen :o)

Kommer inte ihåg vad det ena programmet heter. Ligger i den andra datorn som inte är öppnad. Det andra programmet är uppbyggt på world.
Räknar för hand och framförallt tittar på hästen då ett foderstatsprogram inte går efter individ.

jag har i år använt mig av kraft musli och av Baseblock. Nu ska de tillägas att han har stått ett år pgr hälta.

#9# Ett foderprogram är bra för dom som inte orkar räkna eller förstår så mycket. Som jag skrev högre upp så tar jag alltid mer än vad som kommer fram på behov. Fast mina program har inte sådant program utan jag försöker komma på vad varje individ behöver i stället. Men givetvis måste alla titta på sina hästar ändå.
Men det är väldigt dumt att fordra med bara ögat eftersom det oftast slutar med för tunn häst efter julen eller också för het, för fet osv……

Detta verkar helt ok, och är väldigt lätt att använda (hoppas bara länken funkar nu)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hippocampus har ett helt okej program.

Länken till hippocampus funkar inte…vill gärna ta mej en titt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag köpte programmet Opti-gnägg Pro från www.freefarm.se, kommer inte ihåg men jag tror att priset rörde sig kring 400 kr. Jag har det som stöd tillsammans med att jag ser på hästarna, tar hänsyn till träningsmängd/form samt räknar lite själv med god hjälp av böcker.
Hull, päls, allmän tillstånd och prestationer säger rätt mycket om hur bra eller dåligt man utfodrar sina hästar.