Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 732 ggr
Scandi
0

*OT* Plugga vidare?

Ni som går ut gymnasiet nu, har ni några planer på att plugga vidare? Till vad i så fall?? Tänker ni göra det direkt eller vänta till i vår?

Jag funderar på antingen brandman eller sjuksköterska.. :) Blir det brandman kommer jag nog söka till Revinge i skåne.. Men jag måste kunna ta med mig eli annars vet jag inte om jag vill:S Någon som bor där runt om kring som vet vad stallplats brukar ligga på????

thilda-
0

Japp.. jag ska fixa så jag får proffstränar licensen.. men det är väl bara o titta i stjärnorna efter den.. antar jag..

Cilla89a
0

jag går ut 16 Maj.. och jag ska jobba ett år, vart vet jag inte, har sökt ett sommarjobb på Maxi och ett extra jobb dela ut tidningar i bilen :) Hoppas jag får dem :D
Efter sommaren ska jag hitta ett jobb antingen med hästar eller nått annat och jobba med ett år, sne ska jag plugga vidare, till vad vet jag inte :/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Gå ut gymnasiet? Ska man göra det alltså? ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loa-bg
0

Coola yrken du funderar på!

Maja
0

#3 - Jepp, och du ska komma till Uppsala den 5 juni!! Så det så!!

Hmm, ja, jag går ju ut då.. Och jag ska plugga vidare direkt: Personalvetarprogrammet, 180 hp. :)

[slo]
0

#5 Så du har äntligen bestämt dig ;)

Jag har gått ut för några år sen nu, och funderar på om jag ska plugga vidare snart… Men det har jag inte råd med, det är dyrt att leva när man har inkomst :P

Mandysan
0

Jag går på högstadiet och vet inte vad jag ska göra. Iom att de ev ska ändra om hela gymnasiet så känns det svårt att börja bestämma sig och sen finns inte programmet kvar. Men Det lutar väl åt natur och sen öppna ridsportsbutik…

__iE
0

#7, gå handel då så lär du dig o starta företag :)

Jag går ju ut nästa år, men jag hade inte tänkt läsa vidare övht, det får isf bli senare i livet :) :P

Mandysan
0

#8 Över min döda kropp att jag går handel ;)

fridak
0

#7och #8 man kan ju välja eget företagande mm på ind.valet. sen lär man sig rätt mycket om man skulle ha UF-projekt som projektarbete:)

fridak
0

jag tog studenten förra året och började plugga direkt till optiker. hade det varit en längre utbildning 4-5år hade jag nog väntat ett år, men 3 år till direkt kändes rätt okej. Men jag tror det bara var jag och en tjej till i klassen som började plugga direkt, men jag är inte säker. däremot så hade många planer på att resa runt lite överallt men de kom inte så långt.

__iE
0

#9, haha okey ^^

#10, Jo iförsig, men man får mer timmar om man har det inlagt på schemat ;) hehe ^^

fridak
0

#12 är det samma kurser så ska tiden vara den samma eftersom antalet kurspoäng motsvarar antalet timmar ungefär. Men går man handel så är det nog lite fler företagandekurser än vad man kan välja på ind.val kanske?

[chriistina]
0

Själv går man också ut nu. Men jag är så himmla trött på skolan så att fortsätta plugga skulle ta slut på mig. Dock finns det lite påtryckningar hemma ifrån om att fortsätta…
Men om det går som jag vill blir det iaf ett års ledigt från skolan och under den tiden ska jag försöka få något jobb och samtidigt fundera ut vad jag vill här i livet…

Maja
0

#13 - Däremot kan du nog inte läsa lika många poäng företagande-kurser (alla vad de nu heter) eftersom du får ta dem på dina individuella val. På våran skola ger de endast ut en kurs i företagande och det är Småföretagande, 50 poäng. Synd, tycker jag. :( Däremot har vi alla möööjliga typer av fysik-, kemi-, biologi- och matematikkurser.. ;)

Så det gäller att se till i förväg så att det finns kurser där som man kan välja!! =)

lisette
0

#0 revinge, då har du ju nära till flyinge om jag inte missminner mig. där finns gott om stlal. men lrär vara dyrt.

fridak
0

#15 jo, det beror ju på vilka program som finns på skolan och vad de kan erbjuda. Det var 3 skolor som samarbetade så vi hade rätt många företagskurser att välja på, småföretagande och  företagsverksamhet A, B tror jag det var iaf. sen fanns det lite "ekonomikurser" också. Men vi hade troligtvis bara fått småföretagande om det inte var samarbete med en av de andra skolorna som hade handel. Likaså alla olika språk som gick att välja. det vår skola hade att erbjuda var estetkurser, naturkurser, matlagning och bakning:) indvalet är på totalt 350 poäng väl? sedan 150 p valbara så totalt får man välja över 500p.

Maja
0

#17 - Jag har för mig att vi fick välja 300 poäng ind. val., sedan ett slags "kurspaket", d.v.s färdiga kurspaket på 150 poäng (ex. 50 p Religion B och 100 p moderna språk eller 100 p Eng. C och 50 p Rättskunskap). Sedan kan man ju givetvis även läsa andra kurser på andra skolor. :)

[chriistina]
0

#16 Det är helt rätt. Flyinge och Revinge ligger väldigt nära varandra.
#0 Tyvärr är bussförbindelser riktigt usla så bil eller moped är nästan ett måste. Cyklen funkar också om man har kondition :P
Och man kan faktiskt hitta stallplatser rätt lät där ute, det är ett plus iaf. Även om de kostar en hel del.

Scandi
0

Synd att de kostar så mkt.men d beror kanske på vad som ingår… blir inte lät att både plugga, ha häst och lägenhet :S ingen som bor där????

fridak
0

du kanske kan kolla stallplatser i området på nätet, så att du får ett hum om priserna:)

lisette
0

detta var vi o kollade på när de var till salu. det ligger en bit ifrån flyinge.

annonsen på blocket

lisette
0
lisette
0

detta stället är sjukt fint! dock torna hällestad.

Scandi
0

putt ;)