Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 5240 ggr
Fluum
0

Han har tappat muskler :(

Hjälp, min häst har tappat muskler under vintern! i sommras klättrade jag och red mycket i skog och då blev han välldigt muskulör, men nu under vintern är det som om han tappat allt , jag blir jätte orolig och klättara nu före varge ridpass upp och ner för en lååång "kulle" . Men jag undrar om någon kan en bra öving som kan ridas i paddocken för att stärka musklerna? Varför han har tappat muskler beror på att det har blivit mycket konditions träning i vinter och han är en häst som behöver ridas och träna musklerna då han lätt tappar dom(stressar upp sig själv, han är ett varmblod och dom har lätt att gå ner i vikt) Varför jag inte tänkte på detta i vintras varför att detta är första året jag har honom, hämtade han i sommras och kände inte till att han lätt tappar vikt. Men nu gör jag det och skulle vara jätte tacksam om någon vill hjälpa mej.

johanna och conto

Peppe
0

Fodra mer! ge mer hö, får han redan mycket hö (så han inte vill ha mer), öka kraften och se till att han får mycket protein

han har ju tappat musklerna av en anledning, troligtvis för lite näring i maten eller nåt kroppsligt fel. verkar han helt som vanligt och tänderna är kollade (samt mask då) så skulle jag utgå ifrån att han behöver mer mat. tänk på att det tar lång tid att få tillbaka musklerna så chockhöj inte maten =)

rekomenderar lusern eller groov 125 som krafftfoder, eller salsa müsli - hotmixen eller basmixen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

oliviakarelius
0

Ett foder jag rekomenderar är D&H´s Build up.

Bobby
0

Tömkörning av kunnig person ger suveräna muskler!

Mangis
0

Det är inte helt ovanligt att man glömmer bort att låta hästen vila ibland också. Varannan dag vila vid hårt arbete (vila kan vara allt från att inte arbetas alls till lätt arbete i form av kortare uteritt).

Mangis föll ofta ur på vintern om hon inte fick röra sig fritt dagtid - alltså mycket hage att röra sig i. Luzern hjälpte lite, men det beror ju egentligen på vilka värden hö/hösilage har.

Fluum
0

#1 - han äter hö ur rundbal ute i hagen så han får i sej rejält med hö sen får han även hö på kvällen. Jag gav honom eggersmans muslie förr men jag har bytt till groov 125 från KRAFFT som du rekomenderade. I den är det ju rejält med protein , jag ger även KRAFFT oil en olja som är bra för hästar som har svårt att hålla hull . HUr mycket tycker du jag ska ge honom av krafft groov på dag? jag ger honom 2kg/dag nu .

Fluum
0

# 3 - aa…. jag vet några som tömkör ganska ofta kan ju prata med dom om lite tips och så ;)

#4 - Jag låter honom stå (Vistas bara i hagen) en gång i veckan och skrittar på lång tygel gång i veckan. Är det för lite, skulle han behöva mera skrittpass då dom är välldigt nyttiga och hjälper hästen att bygga muskler?

jn84
0

Mycket intressant tråd då vi också har ett varmblod som behöver få hull och muskler. Han får redan hö, groov och massor med lusern så det är egentligen bara arbetet som saknas.

Peppe
0

ut och klättra kan du också göra =)

Fluum
0

#7- Många pratar om lusern, men vad består det av? Har inte riktigt koll på det ;)

#8 - jorå det gör vi redan =) Före varge ridpass (nästan) så klättrar vi upp och ner för en lååång kulle . Han körs även 1-2ggr i veckan så han får bygga på körmusklerna också och dra, sen är det bra för honom att få lite variation så det inte bara blir dressyr ridande ;)

jn84
0

#7 Lusern är väl gräs? Eller nåt sånt. Om jag inte är ute och cyklar så kan det jämföras med ett riktigt bra hö.

Så här står det på Krafft hemsida: "LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad. Ger smidig säkring av proteintillförseln. Kan blandas med den ordinarie kraft- eller grovfodergivan för att säkra tillförseln av protein."

Ett annat bra tips för att få upp en häst i hull är att ge nån deciliter olja om dagen.

Vårt varmblod får Krafft groov 125, några liter lusern och olja för att öka på hullet.

AnnaLundin
0

Har ni någon analys på höet?

OM höet är proteinfattigt och detta inte kompenserar upp med rätt foderstat, så tvingast kroppen ta proteiner från sina egna reserver - musklerna - för att klara sitt underhållsbehov, vilket gör att musklerna minskar i volym efterhand.

Börja med en grovfoderanalys så att du kan komplettera med rätt fodermedel så att foderstaten verkligen täcker hans behov - med råge eftersom han förmodligen "ligger back! på proteiner just nu - det är vanligaste orsaken till att de tappar muskler nämligen…

Fluum
0

# - 11 Jo men en annan häst på gården ärter av samma hö och får likvärdigt med foder(kraft osv) och tappar inte hull , men jag vet inte conto(min häst) har väll svårare att öka i vikten medans den hästen är lätt född. JAg ger honom groov 125 från KRAFFT och oil från KRAFFT 2/dag , i groov 125 är det mycket protein i . Men jag tor att han får i sig för lite på kvällen av hö. För hon som tar in dom har knappt gett dom ett kilo!!!!!! :O jag tog för givet att hon gav han så mycket jag bett om men det har hon tydligen inte känns som om jag inte har nån koll på hur mycket hö han äter! :( vad ska jag göra?? tänkte nu sätta upp en ikea kasse som jag fyller inför varge kväll med så mycket som han behöver.

jn84
0

#12  Trist med folk som inte förstår att hästar behöver mycket hö. Låter som en bra lösning med Ikea-påsen. Eller prata med henne som ger höet och förklara att han tappar och behöver mer än 1 kg på kvällen.

Fluum
0

# - joo,och om jag börjar bli för "jobbig" så kanske jag inte få stå kvar där, stallägaren blir lätt sur och om jag då kommer och säger att min häst behöver mera hö så går hon vell i taket(ont om hö) :S Men jag kanske ska flytta honom till ett annat stall , den är nämligen en box ledig där. Men annars är det ju så svårt att hitta stallplats, och där jag står nu är det skrittavstånd till manegen och det är ju bra men jag vill inte att hästen ska få lida. Från början så stod min häst i den större boxen då han är större än den andra men nu så har dom bytt för att deras häst fick skrapsår i den andra(den var för liten). Men problemet är att nu får min häst det, och jag sa det till henne men hon svarade att det inte går att fixa för båda får skrapsår :( !! asså vad f*n ska man göra…?

Jag har ju ökat maten nu för han behöver ju verkligen det men hon ifrågasätter mej bara, hon tycker att han inte behöver mer en 1 kg kraft per dag. bara för att deras häst går på det men hästar är olika. Ibörjan så trodde jag ju att hon hade rätt , men man lär sig verkligen av sina mistag. ojoj,

heheheh var tvungen att skriva av mej , även om inte allt hörde hit men jag blir så arg på mej själv att jag inte vågar stå på mej ..

Lizzan
0

Hehe, jag kan gå dit och hota hon! MOHAHA (A)

Fluum
0

#-15 heheh :P

Mangis
0

Luzern är släkt med klöver och kan binda kväve bättre, blir alltså mer proteinrikt.

Fluum
0

# -17 ok, tack :)

CBA
0

#13 Visst är det chockartat att det faktiskt finns de som fortfarnade inte "vet" att det är HÖ hästarna behöver först och främst.

Min prins är minsta hästen i stallet och han får mest hö per dag, 12 kg…då får han dubbla mängden mot vad de andra stora hästarna får.

Vi har ett hbl som väger en bit över 800 kg som…hör och häpna…bara får mellan 5-6 kg hö/dag och till det drygt 5 kg kraftfoder (4 kg havre och resten betfor).
Han ser ut som ett ök i kroppen tyvärr, totalt omusklad med en stor halm-mage.

Jag fattar inte hur man kan tycka att det är ekonomiskt att fodra upp en häst på nästan enbart kraftfoder i dagens läge när spannmålen har blivit så dyra.

Förlåt till dig Fluum att jag kapade din tråd :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Repoort
0

Håller med dig CBA. Reddie får ca 15 kg hö och det är många här inne som hajjar till då de hör det. Har märkt att många här inne tycker att det är lagomt att ge en stor häst 6-7 kg, som då ofta tränar och tävlar regelbundet.
Jag tycker personligen att det är fruktansvärt…

CBA
0

#20 Det är galet!

Varmblodet i stallet får 1 kg hö till natten för han "äter så lite ändå" men de fattar aldrig kopplingen att han kanske behöver mer hö till natten då han fullkomligt dammsuger sin box helt ren från halm varje natt.

När jag räknar foder så lägger jag på så mycket hö att det minst täcker dagsbehovet, sen om det behövs lägger jag till kraftfoder…i mitt stall tycks de göra tvärtom :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fluum
0

#19 - jag vill ge min häst mycket mycket mera hö än vad jag gör, men stall ägaren blir helt galen asså, men jag och mamma pratade och jag tänker skita i vad hon tycker jag ger min häst så mycket hö som han behöver.

Man tar ju analyc på höet för att se protein och näringsvärdet m.m. och det som inte finns tillräckligt i höet ger man då i kraftform! jag har pratat med stall ägaren om att ta analyc på vårat hö(vi sam köper) . men hon värkar inte ens vet vad det är :S 30 års hästerfaren het och inte ens vet vad analyc är !!!! :O lite shockad man blir….

Men han har börjat bli rundare och mer musklur nu , :) han gick ner i vikt då vi bärjade ställa in en stor vit hö bal i hagen så dom kunnde äta direkt ur den, före så gav jag ju honom ur "vanliga" små balar och kunde ju då hålla koll på hur mycket han åt men det är sjukt svårt att veta det  nu , ocheftersom hästarna går i samma hage så kan jag inte säga till om så mycket :/ men efter sommaren ska jag flytta honom….. Bättre för mej och hästen , jag blir ju psykiskt skadad av alla utbrått hon får på mej för att jag vill ge min häst dom bästa förutsättningarn.. Och min häst får stå i den MINSTA boxen fastän han är störst !!!! dom har två boxar varav ena är större och där stod han först men sen så bytte dom bara en dag … och nu står han i den lilla och när han rullar sig så skrapar han upp bakknäna lite :( inget farligt men inte fan ska en häst ha skrpsår på benen för att boxen är för liten …

Allt lät så bra i början men nu känns det som rena rama hellvettet :( ursäkt mitt språk ..

Fluum
0

# 21 - jo i ett privat stall i närheten där jag ´har min häst uppstallad ger dom bara 7 kg per dag . :/ och det är stora halvblodshästar som tränas och tävlas … hmmm …..

Peppe
0

är boxen godkänd för din häst? om den inte är det men godkänd för den andra så Måste ni ju byta, annars är det ju olagligt

Fluum
0

joo men den är smal och han rullar från sida till sida :( vilket inte den andra gör

Peppe
0

det finns mini-mått för kortaste väggen också, kollat det? för hästen Ska få plats. man kan ju liksom inte ha en box som är   1 x 9m, ingen häst kan ju ha det så, medans en på 3 x 3 går bra :)

Fluum
0

okej, tack allihopa för all hjälp jag fått, är välldigt tacksam att ni lagt ner tid på att komma på ideer för att han ska bli bätrre. Han har nu börjat gå upp i vikt förhoppningsvis så fortsätter han som han gör nu ( asså gå upp i vikt) :) Jag har prata med stallägaren och vi har infört en massa nya "regler" när det gäller mat (att jag gör iordning hans mat i en IKEA kasse), jag gör iordning maten när jag är där så ger dom honom det dagen därpå =) .

Lägger nu ner detta inlägg då jag tycker jag fått hjälp med det jag undrade:)

tack tack!

Inlägget är låst för nya kommentarer