Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1966 ggr
lisette
0

handhäst?

läste nyss shirleys tråd "alla pållar med". de hade två hästar som handhästar. har funderat på det om man skulle ha brago med ut på en skrittur som handhäst. men jag vågar inte riktigt. skulle det hända ngt har jag ju verkligen ingen koll på honom…

men det är kanske inte helt fel att vänja honom vid det. så hur kan man gå till väga för att vänja honom vid att gå vid sidan om en av de andra?

shirley
0

tycker det är bra träning för dem.. både miljö och ork… hästarna känner ju varandra så tro de går lugnt till… visserligen känner jag inte dina pållar ;-)

lisette
0

jag är inte så säker på att det går lugnt till nämligen. brago klättrar gärna på både oskar och calippo. de är ju så dumsnälla så de inte säger ngt heller… :D

gejsa
0

Du kan väl pröva i en hage eller något. Kommer du ihåg när jag visade bilder på när Sorro var handhäst med ut när jag red på vintern? Vi bara red ut. Det gick jättebra. Fast han gick inte lika snabbt som den jag red så det gjorde lite ont i axeln och armen ibland. *ler'

[slo]
0

Du får väl uppfostra honom samtidigt då, dom kan ju inte hålla på och busa när du är upptagen me annat ;)

zimba92
0

Det gick jättebra när vi hade handhästar jag och Shirley. Men våra hästar känner varandra. Det är jättebra träning att ha handhäst med sej ut på skrittrunda, speciellt unghästar. Det är social- och trafikträning. Så testa det tycker jag. Lycka till.

lisette
0

#3 hage, det var en bra idé… :D

#4 uppfostra? vad betyder det??? *fniss*

vad gör man om handhästen blir rädd för ngt då? hoppar av o försöker lugna den?

[slo]
0

#6, det är därför du ska uppfostra handhästen, så om den nu blir rädd för något, så ska den söka skydd och trygghet hos dig (=alltså inte springa iväg nånstans ;))

zimba92
0

#7 Precis så är det, unghästen blir lugnare och vet hur det är sen när man har ridit in- eller kört in den och man är ute själv med den. SÅ finns det inget som är farligt om det inte ha kommit något nytt på de olika rundorna. Men som sagt så ska man aldrig vara 100% säker med sin häst eller ponny ute i terrängen eller trafiken, för det kan hända saker. Så ta det lugnt nä ni är ute med era älsklingar.

Zigge-3
0

Prova att sätta en gjord på den som ska ridas och sätt fast "handhästen " i gjorden och led dem en stund tillsammans i t ex en hage så att du kan vänja den först innan du provar ute. Då förstår de vad du menar och du har mer kontroll.

lisette
0

jag tror jag ska göra som så att jag tar en av hästarna ikväll och tar med brago. min svägerska är här, ska försöka locka med henne. funkar det inte att ha honom som hand häst kan hon le honom istället… :D

fisa-lisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är förra helgen när jag inte kunde rida Isa för hon tappat en sko, så jag "snodde" mammas Nalle och tog Isa med på rundan. Det var kul, särskilt när vi travade.

lisette
0

heej där det var ett tag sen du var online!

i helgen ska vi testa och ta med brago på en skrittur. blev inget nu sist… :D

Tummelisa
0

#11  Det där ser vågat ut! Ser att du inte riktigt når ner på hästen du rider! Men så skönt att se både hjälm och väst.

gejsa
0

Det gör hon väl! Hon ser väl inte för liten ut för den hästen. Det är ju vinklat konstigt bara. Men däremot så borde hon ha handhästen bredvid sig. Tänk om den tvärnitar då får hon ont i axeln. Håller du i hästen eller är den fastbunden i den andra hästen?

Skulle inte rekomendera att sätta fast hästen i någon annan ifall någon av dom får panik och vill springa.

gejsa
0

Men lisette jag körde ju mest till husbehov. När sedan dottern började att köra ponnytrav så köpte jag också en travsele. Men tyckte inte att den satt så bra som bröstelen eg. Nej, en loksele skulle jag vilja ha till min fjording i stället. det är perfekt att köra om man kör mycket tunga vagnar.

Min rockard var då för tung för travselen.

Tummelisa
0

#15 kom inte den fel?

gejsa
0

Jo, hu i helskotta kunde den hamna här. *ler* Fast jag har modem och det går sakta så det kan vara åska i luften fast jag inte vet det. sorry

Tummelisa
0

# 17 Jotack,, modem kan ställa till riktiga spratt.

Tummelisa
0

#9 läste tråden lite noggrannare nu,,, Det där är inget att rekomendera, det är ju livsfarligt, kanske inte för människan men för djuren. Ska man prova rida med handhäst är det väl bättre att sitta upp och ha någon med sig som går vid sidan om det skulle vara något. Händer något så kan man ju bara släppa och medhjälparen tar hand om hästen eller hoppar man av. Inte sätta fast 2 hästar i varandra.

lisette
0

eller så hade du inte riktigt koll på vilken sida du var på gejsa?? ;)

lisette
0

#19 jag hade tänkt att ta en av hästarna och brago, sedan prova att ha honom vid sidan om mig. min svägerska skulle följa med till fots fall i fall det inte gick och ta honom resten av ridturen…

gejsa
0

Ha, ha vet faktist inte ärligt talat hur jag gjorde det. Måste vara snabb med knapparna. Ha ha

Nej håller med dig tummelisa inga hästar ska bindas fast med någon under ridningen.

lisette
0

ska man ha träns på handhästen och en longerlina eller ett grimskaft? jag har tyvärr inga såna überlånga grimskaft… men en longerlina blir ju lätt alldeles för lång…

gejsa
0

Jag hade ett träns för att hästen ska veta att det är allvar. Men inget är satt i bettet. Utanpå har jag grimman. Jag hade ett långt grimskaft. Inte longerlina den blir för lång. Det blir ett jäkla ryckande i axeln om hästen inte går i samma takt som den du rider. Det är jobbigt.

lisette
0

brukar ha bragos grimma under tränset. ska kanske göra tvärtom för en gngs skull då… hmmm jag får väl leta efter ett långt grimskaft alt klippa av longerlinan… :D

gejsa
0
gejsa
0

Jag ser nu på bilden att första gången jag red ut så hade jag inte träns.  ser du fotot?

gejsa
0

Nej den syns inte ens för mig. konstigt!

Tummelisa
0

ser inget foto.

gejsa
0

Nu då?

C:\Documents and Settings\Renvall\Mina dokument\Mina bilder\f%F6rsta%20turen%20med%20sorro.jpg

Tummelisa
0

Näpp, nu ser det ut som du lagt ut en genväg från din dator.

gejsa
0

Ok ni kan titta på mitt fotoalbum  har satt in fotot där. Om ni vill.

Tummelisa
0

Ser ju nästan ut som hästarna på # 11! Ser ju trevligt ut!

gejsa
0

Ja, min lilla sorro är väldigt lik hennes skäck. Men jag lovar dom är inte släkt med varandra. Mitt är ett halvblod. Jag kommer inte ihåg vad hon hade för sort.

fisa-lisa
0

# 13 o 14. Jag är nog lite kort för mammas häst, han är djup i bröstet så jag når inte riktigt ner. Det var första gången jag red Nalle med handhäst men har haft honom med mig som handhäst många gånger i sommar.

#34 Nej det är nog inte nån risk att sorro och isa är släkt, min isa är 25% halvblod och 75% paint och är 153cm hög. Såg att Bebbe också har en skäck som liknar min isa.