Krascha med moppen!
Jag skjutsade min kompis på moppen, 100 m kvar till badplatsen händer det som inte får hända. Ja får sladd, åker ner i diket, upp ur diket på nåt ofattbart sätt får kontroll sladdar till och far i backen. Ca 1 timme senare kan ja å min kompis ta oss därifrån, med hjälp av bild. Som tur var så klarade vi oss med endast skrapsår å yrsel.
Men det värsta var att ca 20 bilar körde förbi oss, min kompis har blodfobi och svimmade av, jag skrapade mig rejält så HELA mitt ben var fullt av blod, så hela vägen var helt blodig! En enda bil stannade å frågasde om det var bra, EN ENDA!
Vill bara varna: Ha ALLTID kläder på dig och skor! Hjälmen är viktigast. Ha ALLTID telefon med dig så att du kan ringa nån som hjälper dig!
Jag har inte fått moppe än, några månader kvar. ; )
Hemskt att du krachade. Var försiktig nästa gång! Var det konstigt underlag? Hare bra.
Det var STENHÅRD grusväg och rullgrus ovanpå, livsfarligt att köra med. Hade "stadsmoppen" hihi…
Okej, ta det lungt nästa gång. ; )

du ska vara glad att det inte hände värre saker. min grannes tös råkade ut för samma sak som dig förra året. hon bröt ngt ben inne i foten, kunde inte tävla på ngn månad…
Trist att du vurpade!
Jag kan även lägga till att en hjälm som inte är knäppt är värdelös om du kraschar ordentligt. Så du kan nästan lika gärna ta av dig hjälmen om du ändå inte tänker knäppa den.
Som en god MC åkande vän brukar säga: - Har man ingenting att skydda i huvudet behöver man ingen hjälm!
(Han har hjälm…)
Tom

#5 typ samma som ja lärt mej " tom lada behöver inge tak":P

#5 Samma som min pappa sa till min syrra som hade fått en moppe förra sommaren (:
"Välkommen i klubben" kan jag säga, jag har sj vurpat med en kompis därbak.
Främre korsbandet i knät gick av. Kräktes pga av denna hemska smärta. Fick åka rullstol (hör o häpna) inne på sjukhuset, fick sedan tömma knät på blod, sedan fick jag gå på kryckor i 2,5 vecka, efter det kunde jag inte utföra allt som jag skulle, ex hoppa på o av hästen, när jag hoppa längdhopp i skolan så vred sig hela knät. Sedan efter denna tid fick jag opereras, de värsta jag varit med om *ryser*. Så går det när man inte tänker sig för.
/Elin
Ja, ja vet att vi hade tur. Jag hade ALDRIG förlåtit mejsjälv om min kompis hade brutit nåt…

#8 Usch vad hemskt !
#9 hur gick det me moppen dårå?
/Elin
Ehm… pappa blev ju inte så glad backspeglarna gick av, alla ljuslampor på framsidan krossades å rejäla repor på hela högersidan…

JAg har oxå kraschat . :P Det var värsta fede mercan (typiskt) haha . :P som körde skitnära mig och jag såg inte det, skulle vända mig bak och se om det kom nån för jag skulle svänga så råkade jag automatiskt svänga på styret och kraaasch. :P Där flög jag och moppen åt varsitt håll. ;) Jag klarade mig utan nått enda skrapsår fast moppen slog sej lite. :P
Usch det lät lite läskigt! Tur att du inte slog dej, en moppe går ju alltid att köpa ny lixom…
okeey, min moppe fick jag inte ens tillbaka när vi skulle lämna in på reparation. Det var ingen ide. Så jag fick en ny genom försäkringen ist.
Gamla moppen var förstörd genom att högra sidanvart helt repig, en spricka genom där man har fötterna, högra backspegeln var repig o helt vriden, min hjälm var totalt förstörd o det satt gräs mellan alla springor.
/Elin
usch då.. Vet inte om det vi har nån försäkring ens.. pappa kan de
du jumpingqueen, du e ju ba 14. du får ju inte ens köra moppe!
/Elin
på inhängnat område;) hehe
aa men köra på vägg, kallar då jag inte för inhängnat område.
Tar polisen dey kan du få uppskjutning av körkort.
Men weeeell, de e ditt val.
/Elin
Ja ja vet, men ja kör sällan. Fast polisen är ju ute ändå..
Ja men de e ju betydligt bättre och ta moppelektioner o lära sig köra ordentligt o kunna trafikregler ist för att ge sig ut på vägarna utan några trafikerfarenheter o dessutom med en kompis därbak, du har ett jäkla ansvar när du har ngn därbak.
/Elin
Men ja fyller om ett par månader, ska på en intensivkurs då

Hmmm… Jag har aldrig kraschat me min moppe. Jag har knappt sladdat ens en gång! haha å jag kör ganska ofta på grusvägar med min vespa. Hur kör ni igentligen? hahaha
*galningar*
jag va dum o jag vet det,, hade haft moppekortet i knappt en vecka o moppen i 2 veckor o 4 dagar.
Så äre när man e trög o dum = en katastrof med mopeden
/Elin
Heheh=0P

Hihi jag har en puch maxi, 70 cc som går i typ 80. :$ :D
coolt med en puch

#26 det har jag med… en röd maxi, fast den går inte i 80, jag ska vara glad om den går i 35… :d men den är grym!
Jag har en blå kymco går i max 60 men e j*vligt het :]
/Elin

Dottern har en Lifan går ca 70 knyck.
nina: e den trimmad lr? =D
Eller e den utländsk?
/Elin

har en mt5a (honda)som igentligen är min brorsas..skulle testa köra den då ja har gnällt om moppe hela våran fick inte fa iväg nånstas för den inte var försäkrad fick bara testsa på gården fast ja har åldern inneo de tog typ 2 min sen hade ja vurpa me den
fast de va inge våldsamt utan ja sku bara vända den och de blev lite för snäva o lite för fort gick de o ja pratade me min bror samtidigt åså va de typ löst grus så den vällteo ja når så dålit ner från den då den är höjjd så ja kunde inte ta emot riktigt så de var väll åxå lite orsaken..bror miin blev inte så glad över repan i framskärmen och knäckt bromshandtag då han tänkt sälja den
o efter ded har ja inte gnällt nått om moppe då ja innsett att ja suger på o köra:Pmenn funderar på en sån där mini cross:P för de där me o växla är inte riktigt min grejj o dom är automat växlade:D
oj då.. men tur att du inte slog dejj!
Jag har en Botian!

Elin: Ja jag köpte den av en kompis brossa för 500 kr. ;) Den är väldigt trimmad om man säger så. :P haha .

vilka mesiga bilförare saom inte stannade för att fråga hur det gick för er! Nu skäms jag.. visst, jag har inte körkort mn jag håller på att få det! Jag käms för mina med körare!
#35. Ja e de inte lite dumt? Man GÖR ju INTE så¨bara.. Lite som en oskriven lag…

Precis! till ALLA som har körkort här! Om ni ser att någon sladdar med sin moppe, motorcykel eller något sånt! Stanna och kolla hur det gick.. ev. kalla på ambulans!!
Om det skulle ha varit en builolycka skulle varenda en ringt ambulans, men nu stannade dom inte ens!

Det var därför jag uppmanade alla här.. d e iaf en start på att alla ska stanna!

Ja, å det är mitt eget fel i sånna fall… Det e ju mitt beslut…
#40 håller helt o hållet med dig!
/Elin
Ja, men de händer ju inget med er. Är det så farligt då?
Nej men vi får väl ha våra åsikter, right?
/Elin
Javisst!

#44 juste =)

Det finns en anledning till att folk under 15 inte ska köra moped. Visst kan det hända olyckor som det gjorde för dig jumpingqueen. Men tänk om nån av bilarna HADE stannat då och ringt till polisen eller efter en ambulans? Hade du velat betala de dryga böterna du hade fått då? Eller riskera att inte få ta körkort tillsammans med dina kompisar när de fyller 18?
Det är ändå konstigt att mopedister inte behöver ha mer skydd på sig än hjälm. Det kan ju hända riktigt hemska grejer om man krockar med en bil tex. Så det va tur att ni kom undan med så pass lite skador ändå. Hellre diket än en bil…
Kör försiktigt nu så det inte händer nåt mer… och håll dig borta från rullgrus =)
bra sagt o tänkt sandra!
En bra tanke ställare.
/Elin

Man är en fara för trafiken när man inte tagit sitt eu-förarbevis. För där får man lära sig alla trafikregler och skyltar. Kan man inte det så får man inte kort. Jag tvivlar på att du kan allt eftersom du inte har kort än. Sedan att man åker i diket beror ju på att man inte är så duktig på att köra moped som man tror. Det är ju det som körskolan bestämmer. Alltså när man är kapabel till att ge sig ut i trafiken. När man åker på grusväg så får man ju köra den hastighet som det behövs för att inte åka ner i diket. Precis som med bil. Är det halt ute så får man köra försiktigt. Vår dotter tex åker med sin eu-moppe varje dag på grusväg och rullgrus ca 14 km och hon har aldrig vurpat. För hon kör försiktigt.
Hade jag haft bil och sett er så hade jag självklart stannat. Det är allas skyldighet att hjälpa till vid ev trafikolycka. Men som någon sa hade dom också ringt polisen så hade dina föräldrar fått en varning på sitt körkort bla. Det hade nog inte varit så roligt för dom. För så länge ni kör olagligt och är så unga så är det föräldrarnas ansvar.

*fniss* jag har tagit körkort, men jag körde lite för fort på en isväg och hamnade med bilen på en sten… ;)

Klart att det händer olyckor lisettet fast man har körkort.*ler* Första vintern åkte jag in i en bil. Fick sladd i en nerförsbacke och åkte fram och tillbaka. Jag körde på bilen som stod parkerad utefter gatan.

vad jag menade var att bara för att man har tagit sitt moppekort så innebär det inte att man är en bättre förare… man kan vara minst lika idiotisk för det… ;)

Kantänka!
Men nog lär man sig lite mer på körskolan och där måste man köra upp med eu-moppen också. Vinglar du tex och inte kan tvärbromsa så får du inte kortet då. Utan får köra upp igen tex.
I stället för att bara sätta sig och skjutsa någon till råga på allt utan kort.
Dom har ju inte bestämt dessa lagar för att det är roligt och för att dom ska känna pengar. Dom flesta olyckor händer just med eu-moppe. Därför ska ju lagen ändras till 16 år. Mopparna går på tok för fort för en 15 åring som aldrig tex varit i trafiken förrr. Dom ska ju köra som om det var en bil också. Inte på cykelvägar etc. Så det gäller ju att dom har lärt sig alla skyltar också. Och det gör man ju inte av sig själv precis.

du har rätt gejsa… vi hade en scooter innan, tyckte det var lite obehagligt att den gick så fort som den gjorde faktiskt. de är dessutom tunga som jag vet inte vad. jag hade problem att vända om den, fattar inte att 15åringar lyckas med det.

Det är ju därför som det fordras kort för att dom ska se om dom överhuvudtaget kan köra den. Många har svårt att köra mopparna. Dom kan se lätta ut att köra men dom är ju låga tex. Svänger man för kraftigt så åker man i backen. I jämförelse med dom gamla mopparna (som jag hade). Där kunde man nästan ligga i svängen utan att skrapa i. Minsta lilla gupp så skrapar dom i. Då gäller det att inte köra för fort för då kan man få sig en rejäl flygtur annars.
#40 oc #42 instämmer = )
Jag har kört moppe en gång ca 50 meter ; ) Jag fyller 15 om ca 1½ månad, så det är väl värt att vänta. Dumt att få körkortet uppskjutet, för det är ngt av det första jag ska göra när jag är 18. = ) Men det är ju ens eget val.

Samtidigt som det är ens eget val att köra innan man är 15, så har man ju fortfarande ett ansvar gentemot andra trafikanter. DU kan ju sätta andra i fara iom att du inte vet hur du ska bära dig åt. Jag har ingen lust att få dyra skador på min bil bara för att en unge som inte ens får köra moppe krockar med mig…
alla snackar om att det är ens eget val.. jovisst, men det är samma sak som att köra bil olovligt.. ja klart det är ens eget val, men man har ett ansvar gentemot andra också som snorungar inte fattar . jag har hållt på o kört över säkert hundra st som bara står mitt ute på gatan o jävlas me bilister.. ja jag säger det.. skulle vuxna bilister tänka likadant att man har ett eget val när en moppeunge kör som en idiot o VÄLJER att gasa istället för att bromsa.. då skulle det minsann inte handla om eget val!

Precis har man ett ansvar i trafiken. Det har man ju t o m som gångtrafikant. Herregud vad många det är som bara går rätt ut vid övergångsstället. Dom kollar inte ens om bilsten har sett dom. För det är ju lag på att man som bilist måste stanna och låta en trafikant gå över övergångsstället. Jag tycker det är en dålig lag som har kommit till. Det är många trafikanter som bara går..

gejsa - jag håller med dig. Det är många gånger man tvärnitat för att det har funnits ett övergångsställe som varit lite skymt eller precis runt ett hörn. Sen kan gåntrafikanterna hamna precis där sidofönstret o framrutan möts. Nya bilar har ju ofta bredare "stolpe" där… vilket kan va livshotande för en gångtrafikant som nonchalant kliver ut i gatan. Hemska tanke att köra över nån… men de tänker nog också att "aja, blir jag påkörd får jag ju ändå ersättning"… menne… är det verkligen värt att få ersättning om man blivit förlamad från halsen o neråt?

Precis eller blir dödad. Det tänker dom inte på. Någon gång hinner man inte stanna. Cyklister kommer ju också i en jäkla fart. Dom får väl eg inte ens cykla över ett övergångsställe?

Nej, de ska hoppa av cykeln och gå. Eller om det finns, får de cykla över cykelövergångarna.
I förra veckan såg jag en mopedist som tyckte hon ägde vägen. Det höll på att smälla rejält kan jag lova. Hon kom från gånbanan och ska över övergångsstället. MEN precis när hon tänker köra över i full rulle, så kommer en bil o svänger in på hennes väg. Hon vägrar stanna o bilen har inte en chans att veja undan för hon kom så fort. Mopeden gick fortare än 30km/h kan jag säga och mer än 45km/h också. Det blev bromsspår efter bilen o hon brydde sig inte ens om att stanna o be om ursäkt för hennes beteende.
SKITUNGE kallar jag såna…
TÄNK om nu bilen inte hunnit stanna… nån som kanske är lite småtrött. Det räcker ju för att förlänga reaktionsförmågan avsevärt. Vill inte ens tänka på hur det kunnat sluta =/

Ja, det är många som leker med sitt och även andras liv i trafiken varje dag. Konstigt att det inte händer mer olyckor eg.
jo vars, moppeolyckorna har bara blivit värre o värre.
/Elin

Är du kvar? Skulle inte du åka bort i 5 dagar?
nej nej, inte än asså :)
Nästa måndag far jag iväg.
/Elin

Jasså. Trodde att det var i dag eftersom du hade så bråttom med svaret i går natt. *ler*