Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3410 ggr
Peppe
0

Uppdelade hagar

Nu är det dags för lite hagfrågor =)

1. Hur många hagar är hästarna fördelade på?
  2. Hur många går i varje hage?
  3. Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat?
  4. Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

1. Samma hage, finns bara en vinterhage. En liten som sjukhage modell större som används vid skadad pålle.

2. 4 st, men snart bara 2.

3. Alla hästar i stallet går i samma hage. 2 ston, 2 valacker. Lyrik är störst med sina 158, Blenda är minst - d-ponny.

4. Finns en vinterhage och en sommarhage. De har tillgång till vinterdelen under sommaren.

Gäller i nuvarande stall. Är ju på stalljakt igen…Ledsen

RubHel
0

1. 3 hagar
2. Fyra i en hage, fem i en hage och en som går själv.
3. Vi har uppdelat i sto/valack.
4. Under vinterhalvåret går de i samma hagar. På sommaren går vissa hästar på sommarbete. Men tror två av valackarna går i samma året om pga fång.

Peppe
0

Svarar själv också ;)

1. 5 hagar (+ en liten tillfällig)
2. Fördelade: 3 - 2 - 2 - 4 - 4+1 (sto som ska ha föl, går i provisoriska hagen som ligger i den 5e)
3. Delat efter hur ägarna kommer överens med varandra och där hästhållningen liknar varandra något sånär
4. Samma hagar året runt

Repoort
0

Just nu är det bara två hästar i stallet så de går tillsammans. Då det är som det brukar, med tre hästar i stallet så går Reddie ensam i en hage och de andra två i en annan. Vi har alltså två stoooora hagar och det är bara grabbar i stallet. Hagarna ligger bredvid varandra.

Två av hästarna går i samma hage året runt, eller hon öppnar mellan hagarna så det blir en stor. Reddie kommer hem till mig på sommarbete mellan slutet av maj- mitten av september.

fridak
0

1. 3 hagar, 1 lösdrift och 1 sjukhage
2. 4-3-3-2 i vanliga fall men med sto+föl så är det 4-2-3-2 för hon står inne än så länge och släpps ut en runda var dag. sjukhagen används inte för tillfället
3. ponnyerna går för sig(1 valack 3 ston), sen är det valackhagen som nu bara har 2 valacker men i vanliga fall 3, stohagen har två ston och en valack och lösdriften brukar ha 2 ston men nu är det 1 sto och en valack(från valackhagen). lösdriften fungerar inte heller som lösdrift för tillfället.
4. samma hagar året om

MLphoto
0

Mina två hingstar går i samma hage, står inga andra hästar på gården. Men kan svara för hur Halvblod&New Forest stuteriet här i närheten har det uppdelat.
Det finns 1st hagar uppdelade på 90ha mark.
Uppdelade:

Hage 1: 2st treårs ston, ett 4årigt sto, och 5-6 avelsston (dräktiga och icke dräktiga)
Hage 2: En valack (pensionär) och ett gammalt tävlingssto
Hage 3: Sitter för tillfället ihop med hage 2.
Hage 4: Halvblodsvalack och ett ponnysto som inte kan gå med någon annan häst.
Hage 5: Sitter också ihop med hage 2 för tillfället.
Hage 6: Tom
Hage 7: 4st unghästar och en gammal läromästare.
Hage 8: Tom
Hage 9: 2st skadade tvååringar. hingst+valack
Hage 10: Tom
Hage 11: Tom
Hage 12: Avelshingst
Hage 13: Sitter ihop med hage 12 för tillfället.
Hage 14: Sto med föl
Hage 15: Tom

Endast 12av hästarna på box, resten står på lösdrift. I dagens läge har hon 26hästar på gården, går ett gäng ston som snart ska föla också så antalet ökar snart ;)
Tror jag fick till det rätt nu ;)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

lisette
0
    1, blir dock 2 snart
    3
    ingen tanke bakom. de som finns i stallet går tillsammans.
    har annan sommarhage.
Alex
0

7-8 (em går att dela i två, men just nu är det 7 hagar)

3 i en, 4 i en, 8 i en, 9 i en

Islandshästarna är uppdelade i en stohage och två valackhagar. "Storhästarna" går för sig.

Ja, sommar och vinterhagar. Storhästarna går dock på bete på annat ställe.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mazze
0
    5 hagar, 3 rasthagar

1. 3 mitt sto m föl+ ett annat sto
    2. 5 valacker 
    3. ett sto och en valack
    4. 6 st blandat

Just nu går det på vad som fungerar

Vi har vinter och beteshagar.

Tusen
0

Hur många hagar är hästarna fördelade på? 

Vi har 6 st. russ gåendes i en vinterhage på c:a 1 hk under dec-feb. Den kan även delas av vid behov. Under okt-nov samt mars-apr går de tillsammans i en skogshage på c:a 2,5hk. Denna hage används också vid soliga vinterdagar vid fruset väder.

Hur många går i varje hage?

Alla 6 går tillsammans jämt men på sommaren tar vi in några extra. Då brukar de vara c:a 10 st i sommarhagen.

Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat?

Som sagt i allmänhet ingen delning. Har just nu ingen hingst så ston och valacker går ihop. Då vi hade hade hingst gick hingstarna tillsammans med valackarna och stona för sig. Om någon blir för tjock eller mår dåligt av betet brukar de få gå antingen i skogshagen eller i lilla beteshagen.

Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt?

Dec-feb vinterhage tillsammans på c:a 1hk. Mars-april samt okt-nov i skogshage (vår och hösthage) på c:a 2,5hk. Maj liten och mager hage på c:a 1,2 hk (för att vänja sig vid betet)för att sedan under juni-sept stora sommarhagen på c:a 3,5hk.

AusaBausa
0
  1. Hur många hagar är hästarna fördelade på? 1(har dock Kelda på annan gård nu för avvänjning…).
  2.  Hur många går i varje hage? 3st vanliga fall…snart 4
  3. Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat? ingen tanke alls…alla går ihop…
  4. Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt? i år blir det vinter/sommarhage…förra året gick de i samma…
bubbelbubbel
0
  • Hur många hagar är hästarna fördelade på?
    en på vintern, tre på sommaren.

• Hur många går i varje hage?
    fyra st.

• Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat?
    det finns nog ingen tanke, samma som lisette skriver, dom som är i stallet går tillsammans.

• Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt?
    sommaren är dom i sommarhagarna, på vintern är dom i vinterhagen som är jämte stallet.

tezzie
0
  • Hur många hagar? Tre just nu
  • Hur många i varje? 1 häst, 1 häst, 2 hästar. Normalt 2 o 2 men efter Folly vart tjuvbetäckt går hon ensam!
  • Hur har ni tänkt? Dom som passar bra ihop i samma hage oavsett kön
  • Byter hästarna hage? Japp, vi har sommar och vinterhagar. Till sommaren blir det 1 häst i en hage och 3 i den andra, Folly får gå in till de "snälla" grabbarna då =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Zahara
0

har fem hagar, en till geggetid på vinter en som de går i när det är fruset på vintern och tre sommarhagar, har två ston som går i samma hage ihopa alltid :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lorita
0

3 hästar, en vinterhage och två sommarhagar, en vårhage, men delar aldrig på hästarna som det ser ut nu. Två ston och en valack 1-5 år

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0
  1. Hur många hagar är hästarna fördelade på? Jag har 5 vinterhagar. Just nu har vi 6 hästar hemma.
  2. Hur många går i varje hage? Valackerna går tillsammans. Det är 3 stycken. Stona går själva i varsin hage. Pga att två ston inte vill ha någon i sin hage vintertid.
  3. Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat? Sommartid brukar alla gå ihop. OM inte ett sto brunstar för mycket. Då kan det bli så att jag måste ta bort stoet ett tag.
  4. Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt? _Byter till mina tre sommarhagar.
    _
LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Hur många hagar är hästarna fördelade på?
    Alla går i samma, har tre olika hagar.
  • Hur många går i varje hage?
    Just nu är det fem hästar i stallet, så fem i samma hage.
  • Hur har ni tänkt när ni delat in hästarna, Sto/valack, storlek, annat?
    Ska kanske dela på de till hösten då den gamla gubben inte orkar gå runt och runt när det är frukost och lunch hö ute i hagen.
  • Byter hästarna hagar under året eller går dom i samma året runt?
    De går i en hage på vintern och i fyra på sommaren.
Mandysan
0
  1. 6 hagar används just nu (men har x antal sommarhagar)
  2. Hage 1: 4 unghingstar och ett dräktigt sto
    Hage 2: 1 vbl valack och ett vbl sto, 1 Corall (valack) och en Fox (sto) ;)
    Hage 3: 3 shettisston (1 dräktig), 1 dräktig welsh cob, 1 shettisvalack & 1 betäckt welsh sto (B-ponny)
    Hage 4: "Walle" (godkänd welsh hingst)
    Hage 5: "Zeffe", hingstig D-ponny valack
    Hage 6: "Storstona" - 1 ett årigt travarsto, 1 welsh cob och ett fbl.
  3. Mestadels storlek och hingst + icke dräktigt sto inte tillsammmans :)
  4. Vi har sommarhagar och vinterhagar.
Peppe
0

kan ju räkna upp vilka som går i vilken hage med då Flört

Hage 1: Blacky, Peppe och en c-ponnyvalack
Hage 2: ett travarsto och en halvblodsvalack
Hage 3: lösdriften, en fjording och ett halvblod. valackar
Hage 4: ett d-ponnysto, en russvalack, 1 shettissto och 1 shettisvalack
Hage 5: ett c-ponnysto, 3 shettisvalackar och sen har dom gjort en liten hage i ena hörnet där ett shettissto går som kommer få ett föl vilken dag som helst nu

wewwa
0

Våra hagar kallar vi för:
* Stora hagen
* Branten
* Somamrhagen
* Trekanten

Den stora hagen är den som våra två pållar går i mest, en vinterhage som egentligen inte är så överdrivet stor men den är bra till två hästar iaf.
Branten är som namnet, lite brant. Där går dom mest om vi har avmaskat, eller för att bara beta ner gräset. Oftsat går dom där när det är torrt i backen.
Sommarhagen sitter ihop med den stora hagen och den använder vi bara på sommaren.
Trekanten är en liten trekantig hage som man skulle kunna kalla för sjukhage eller nåt. Det finns en del gräs där så jag brukar beta dom där lite eller så är det en bra plats när man ska fota eller duscha dom på sommaren.

Ang om vi har tänkt något om sto och valackindelning så får väl svaret bli nej.
Razz är en shetlandsvalack och Chessa är ett större korsningssto.

J-Parnebo
0

I det stallet min häst står i nu så har vi bara en hage. men den är stor och räcker till tre hästar och en ponny. och det är inte sto och valackindelning.

sen har dom en sommarhage med, en stor med mkt gräs som det ska gå en kallblodstravare och en ardenner och min welsh ponny i.

jen
0

jag har en vinterhage och en sommarhage. Jag skulle helst vilja ha en till hage, men men…

har två valacker som går tillsammans.

Cattiiis
0

1. Två hagar
2. 4st i varje
3. Det vet jag inte, eftersom det inte är jag som delat upp dem. Men efter rang och hur hästarna trivs tillsammans. Egentligen kan alla gå tillsammans, då de alla är en flock.
4. De byter hage om den har blivit för upptrampad eller har för dåligt med gräs.

thilda-
0

1. 4 hagar har vi.
2. 2 av hagarna går dom 2 o 2 och ena hagen är tom och den andra hagen går min ensam..
3. vet inte, men min går ensam iaf för hon är så dum mot andra hästar i hagen iaf..
4. min går i samma.. dom andra åker iväg på sommar bete

Lindbygarden
0

1. Har två hästar som går tillsammans.

2.Två hästar

3. Nu har jag bara två hästar här hemma så inget tänk har behövts.

4. Jag har två olika vinterhagar. Sen har jag tre sommarhagar. Just nu för mycket bete så vill ngn skicka sin häst till södra öland på semester såSkrattande

tezzie
0

Vi fick en ny häst idag…

Så nu står de uppdelade 1 häst, 1 häst, tre hästar. Vi ska ändra om så att bara en häst ska stå ensam och alla andra i en hage tillsammans nu till betet! Den som står ensam kan inte stå med andra hästar!

*** Kärleken övervinner allt ***

Casper
0

Har en vinterhage som går att dela av om det behövs och tre sommarhagar, "Sommarhagen", "Hålan" och "Betet". Har just nu bara våra egna två hästar, shettis och travare, i vinterhagen men det har som mest varit 5 hästar i stallet. De har gått tillsammans när det funkat men någon gång har vi delat på två hagar. "Sommarhagen" och "Betet" går också att dela av och har också varit delade ibland, det beror på hästsammansättningen. Kommer de överens så går de tillsammans!