Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 930 ggr
[japptravare]
0

Vad är detta bra för?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför har man ett sånt här bett??

Klasselover
0

För att bettet inte ska åka igenom munnen. Ungefär som travarbett, fast den har bara "skänklar" nere..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[japptravare]
0

okej. Tack =) Länge undrat. så det är inte skarpare eller så?

Peppe
0

det hjälper till när man ska svänga… trycker på på utsidan. förutom det vet jag inte riktigt om det gör nåt mer än ett vanligt tränsbett

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

Det används väl ofta på lite yngre och oerfarna hästar för att det ger lite tydligare hjälper, har jag fått för mig… Lite vidareutveckling av vad Peppe skrev :)

nannan
0

Sök i forumet på fullcheek,finns en lång diskussion om detta redan..

Madick
0

Suveränt bett som inte funnits värst länge på "vanliga" marknaden. 1997-2001 nånting hade jag ett fullblod det inte gick att stänga munnen på med nosgrimma och hon funkade bara på tredelat med kula. Letade efter ett bett med parerstänger men det fanns inte. Så jag fick rida med bettplattor Cool

Virtual
0

det bettet är uråldrigt;) nej men förr i tiden framförallt i England (finns även speciella läderremmar för det i Sverige nu med) så band man fast den översta skänkeln i tränset, på så sätt får man lite hävstångseffekt av det=)