Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6212 ggr
Star
0

Hov Olja

Jo jag undrar om det är bra att ha olja på hästens hovar? En som jag känner sa att det funkar lika bra med rapsolja… Gör det det eller kan det skada hästens hovar? Kan man olja in hästens hovar varje dag om de är torra och sprukna.

gejsa
0

Ja, men inte hela hoven. Endast vid kronranden säger min hovslagare.

Faxlin
0

Matolja säger min hovslagare är det absolut bästa. men han föredrar att jag inte använder det dagenföre och samma dag han kommer. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sofia_Schultz
0

Jag har hört att "de dyra hovoljorna man köper på affären" är mer skadliga för hovarna än att inte göra alls, men att Rapsolja däremot är bättre.

Har dock ingen erfarenhet alls av detta. Endast saker jag hört av en Hovslagare.

Lyrik
0

Använder olivolja eller rapsolja till min pålle. Smörjer in utsidan av hoven. Försöker göra det varje dag.

Använder ibland vegetarisk hovfett oxå.

gejsa
0

#4# Du ska inte smörja hela hoven. Då täpper du för så att hoven inte kan andas. Om du förstår hur jag menar. Man ska bara smörja på kronranden.

Olja som olja. *ler*

jumpingqueen
0

Vi har en blandning av lite olika saker… Bl.a rapsolja och solrosolja…

Lyrik
0

#5 Brukar mest pensla på i kronranden. Även sulan+stråle i bak, i fram har han sulor.

sweet_candy_
0

har hört att man först ska ställa hästens hov i vatten en stund så att den drar åt sig lite fuktighet, och sen ta hovolja isåfall..

E_hjo
0

jag har köpt en billig hovkräm på odal. jag smetat in hovarna några ggr å dom har faktiskt blivit mkt bättre! jättebra =)

Linda
0

Risken med för mkt olja/fett är att man förstör hovens egna skyddande lager.

Men sommarspruckna hovar mår bra av vatten , men framför oljor är vanlig matolja eller fodertran att föredra.

Matoljan fungerar som "dagg i gräset" och är ofarlig.

Fetter osv som går att köpa är verkningslösa men jätte bra att "måla" hovarna med till ex tävling/ utställning i bland (ej varje dag.)

Har man en häst med hovsprickor så rådgör med din utbildade hovslagare, ev ge biotin i fodret (men det är på lång sikt och måste ges i minst 3 månader för att se resultat och med gämna verkningar/skoningar.)

Att masera kronranden med mjukgörande salva är bra för hov tillväxten och hjälper faktist.

Men som sagt nu när det är så torrt ute ta till vana att ni sköljer av hoven innan och efter ridtur och ev komp. med vanlig matolja.

Mvh Linda

jennie-w
1

Jag tycker man inte ska använda hovolja eller dyligt, det förstör mer än det gör nytta. Jag brukar ställa mina hästar med fötterna i vattenhinkar på gången när jag borstar nu på sommaren. Mina hästar har inga torrsprickor eller nått.

Olja brukar jag använda när jag ska på utställningar så att hovarna blir lite blankare och mörkare.

gejsa
0

#11# Man sätter inte på hela hoven. För då täpper man för allt. Utan bara på kronranden. Skulle vilja se vissa hästar stå i hinkar med vatten. Det är nog inte många som går med på det tyvärr. Sedan måste dom stå i någon/några timmar per dag för att det ska göra nytta.

olja på hela hoven använder jag också bara vid utställningar.

Peppe
0

man ska inte använda någon olja alls, det bästa är vanligt vatten. häll ut en massa vatten i stallgången och låt hästen stå i det ett tag. att hälla vatten på utsidan av hovarna är helt meninglöst för dom suger inte upp något där, bara på undersidan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fija
0

Jag har hört att man inte ska olja in om hovarna å kronranden är bra. Blir samma sak som om du använder läppsyl å inte har torra läppar. Direkt du slutar bli dom torra. Blir beroende…

Å om man skulle smörja in så skulle man använda killingaryd salva. 

Var min hovslagare som sa det. Vet inte om de stämmer men…

Funkade bra för min pålle iaf.

lisette
0

#13 man måste ha en bra håla i stallgången om det ska hjälpa…

Peppe
0

Nejdå, vi har en alldeles platt stallgång, dom andra i stallet får stå ut med att det blir lite blött. torkar ju förr eller senare (troligen väldigt snabbt, då betong suger åt sig vatten som en svamp, därför är det extra viktigt med vatten i stallgången, annars tar betongen det från hovarna)

Peppe
0

PS. Kan ju tillägga att detta blir svårt om hästen har skor, skorna motverkar ju allt i hoven så skulle inte förvåna mig om hoven inte kan ta upp vatten ordentligt med skor.

gejsa
0

Om hoven ska kunna ta åt sig fukt så måste dom ju stå i vatten i flera timmar. Det är min hovslagare som har sagt att man ska olja på kronranden. Honom litar jag på för han är väldigt kunnig.

AnnaLundin
0

Hoven ska ha VATTEN! När den blir torr så är det just vattenbrist det handlar om! (du vet att hoven är för torr när strålen känns hård)

Oljor och fetter hindrar hoven från att absorbera det vatten som behövs!

Man kan vattna litegrann i bädden, så att fukt tillförs under längre tid. Är bädden renmockad så är detta helt ofarligt! Vill man ändå inte vattna så kan man vira en våt trasa runt hoven en stund. Det är bättre än inget alls! Och jodå, hoven tar åt sig en del vatten både på undersidan och via hovväggen. Hovväggen är dock den del av hoven som normalt har lägst vatteninnehåll och därför även lägre behov. Sulan innehåller mer vatten än hovväggen och strålen mest…

Och för att relatera till vildhästarna, som många gör, så tillför de fukt i hovarna i det daggvåta gräset, om det inte regnar… Jag lovar, det finns ingen hovoljehink ståendes ute i det fria där de kan gå och doppa fötterna ;)

[slo]
0

#19, bra då fick jag en till anledning till varför lösdrift är att föredra, tack :)

Kratern
0

Det är alldeles riktigt som flera ovan säger. Du ska inte smörja hoven! Om hovarna har dålig kvalitét kan du smörja kronranden med hovfett eller liknande c:a en gång i veckan.

gejsa
0

#19# Det var en dålig jämförelse. Att det inte finns oljehinkar ute. Eftersom dom måste stå timtals i vatten så hinner inte hoven suga upp den fukt som behövs när tex någon ställer en hov i en hink med vatten. Men för att förebygga hoven eftersom olja fuktar bra så ska man smeta endast på KRONRANDEN inte på själva hoven. För då täpper man till hovens naturliga uppfuktningsförmåga.

PimTheGreat
0

#11 Det ska jag prova med Pim idag och ställa han i hinkar medan jag borstar honom…hi hi… han har lite spruckna hovar. Jag har mest spolat med vatten men hinkar kanske e bättre då det blir hela hoven i vatten. Min hovslagare råder att inte börja med olja. Då får man fortsätta hela tiden sen

gejsa
0

Tror du hästen orkar stå i hinkar i ca 4-5 timmar då? För det är vad som behövs. Min hovlsagare sa att olja på kronranden är bra. Du kanske frågade över hela hoven. För det är inte bra.

PimTheGreat
0

#24 Jag frågade vad jag kunde göra för att bäst undvika att hovarna spricker. Då nämnde han spola med vatten

gejsa
0

Ja, men han sa inte hur länge du skulle göra det? För att hoven ska hinna få i sig fukt så måste man spola i timmar. *ler*

Gör som någon sa om hästen står länge någonstans i hagen. Tex vid utgången där mina står mycket. Blöt upp där så det blir lerigt så får dom fukt i hovarna när dom står där isf om du inte törs använda matolja.

StallBakhet
0

Många här rekommenderar massage av kronranden och jag håller fullständigt med dem. Jag tar gärna lite liniment och gnuggar in på kronranden - detta stimulerar tillväxten av hornet och glasyrlagret som är det skyddande lagret för att behålla fukten i hoven. Man kan också lägga en lerinpackning i hoven för att på det viset tillföra fukt i hoven, om inte hästen naturligt kan få den lerinpackningen från hagen.

I Agrias broschyr"Hovens vård och tillsyn" står följande att läsa: "Hovsalva - en fröjd för ögat…" Där menar man på att det inte är helt klarlagt att insmörjning av hovarna skulle ha någon gynnsam effekt i övrigt, vissa veterinärer hävdar också att det kan skada hovens naturliga glasyrlager.

Det är alltså upp till varje hästägare att göra sitt val utifrån sin häst.

Peppe
1

Tvivlar på att det tar flera timmar med vattnet…min häst stod ca 30 min varje dag nu under "torkan" och han hade inte torra hovar, och dom har inte en droppe vatten i hagen (förutom vattentunnan då men tror inte han brukar stå i den Flört)

AnnaLundin
0

#22 man behöver inte varken ställla dem i vattenhinkar eller spola med vattenslangen. Man kan vattna i bädden om de står inne, då får de MÅNGA timmar fukttillförsel. Går de ute så kan man med fördel låta vattnet rinna över  när man fyller på vattentunnan, så att det blir blött i marken runt den. Sen får de utegående hästarna, precis som vildhästar, fukt från daggen i gräset.

Dessutom finns det fillttofflor till hästar att köpa, för den som inte är händig och syr själv. Dessa blöter man och klär på hästen och låter dem sitta på ett antal timmar.

Det går alldeles utmärkt att tillföra fukt, utan att behöva ta till en massa oljor.

Kan tala om att mina hästar ALDRIG i hela sina liv har träffat på varken fett eller olja på hovarna. de har utmärkt hovkvalité och inga problem med sprickor e.d.

gejsa
0

#22# Varför skriver du till mig? Jag har ju också skrivit att man kan ev blöta vid vattnet eller där som står mycket i hagen.

Har inte heller någonsin tagit på någon olja på någon av mina 4 hästar. Det är en inackordering som gör det.

Någar ggr har jag ställt ut två av mina hästar. Då satte jag på medel som skulle göra dom blanka. *ler* Mina hästar har inte i år fått så dåliga hovar konstigt nog. Ändå brukar alltid hovslagaren säga att dom dåliga hovarna beror på torkan. Så torrt som vi har haft vet jag inte ens om jag har varit med om.