Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2827 ggr
hjullan
0

MATTA ARMAR

vad är det ni gillar minst / hatar / avskyr som har med hästar att göra.  ljug inte nu, vi alla älskar kusar men det finns alltid nåt med stallet som man inte tycker är lika kul som att pussas med ponnyn.

som vanligt vill jag att ALLA svarar! för det finns ju inga fel svar här heller!

E_hjo
0

Jag HATAR att mocka när boxen är helt nersölad…  Fundersam

Mandysan
0

Det värsta är att tvätta stallet, mocka, putsa, göra rent krubban…Men just nu på betet är det att göra rent karlederna då min häst har fått mugg och det gör så grymt ont i ryggen..Och hon är inte precis medgörlig!

hjullan
0

själv så gillar jag inte typer i stall som kör över andra, brukar alltid finnas nån som snackar bakom ryggen på folk, eller en besserwisser eller nån som helt enkelt tycker att h*n är bättre än alla andra! (dock kan jag hantera detta, ..för det mesta..)

en annan grej som ger mig matta armar är att bära westernsadel.

småkrypen går fetbort också.

(ja, jag är negativ idag, pms som sagt)  det här är en negativ tråd! :D

hjullan
0

städa är en av mina favoritsysslor i stallet :D

Anki113
0

Jag hatar vårstädningen i hagarna. Dom går ju ofta ute dygnet runt . Typ året runt.

Mandysan
0

Hjullan: Jag håller med dig.. En del typer är hemska! Och jag har väldigt kort stubin ibland..Oskyldig

Sussi
0

Jag hatar att ge hö åt hästarna, både in och till hagen. Allt med att städa och mocka gillar jag eftersom det ger synligt resultat men höet äter hästarna bara upp ju.

Mitt sätt att tänka…

hjullan
0

#6.. mm , jag har riktigt kort stubin o en stor explosion.

jag är sjukt fixerad vid rättvisa, så jag lackar ur för just såna grejer.

gejsa
0

Vem sjutton vill inte ha rättvisa. Allt jag säger är rätt, därmed basta. Skrattande

Mandysan
0

Lite så är det för mig också gejsa. Men säger min tränare ngt är det de som gäller fort som bara den ;o)

hjullan
0

#9 så gejsa.. vad är det du gillar minst då?

gejsa
0

ha, ha spelar ingen roll vad någon säger. Jag har alltid rätt. Flört

Believer
0

ppph ja hatar oxå att bära westernsadel. shiiit va ont i armarna man får!! hahaha

mocka är ju inte heller speciellt kul. hehe

o ja självklart såna personen som tror att dom är världsbäst. som tittar på en så där ni vet som att "vad tror du att du håller på med?? Jag är mycket bättre än dig" fy faaaan.

hjullan
0

mm precis.. när dom dömer en för det man gör, när de inte vet nånting om situationen alls, eller känner en för den delen..

ex : när vi sprang i regnet malin ..

Linda
0

Det tråkigaste är alla måste saker som tex: På vintern när man fryser och har tre hästar kvar att rida…

hjullan
0

ah håller med där, när man fryser, fast då tänker jag mest på fötterna när man rider!! alltid , sen blir det spikigt när man hoppar av hästen.. det hatar jag!

men ordentliga kläder ska man ju ha!

Believer
0

men vi behöver ju inte frysa denna vinter elina. vi har riiiiidhus =P

Mandysan
0

#17 Jag har alllltiiid haft ridhus;)

hjullan
0

nee klart vi inte ska frysa, det gör jag aldrig, jag är barnen från frostmofjället.. men fötterna dör under en ridtur oavsett om det är ridhus! ska investera i såna där plattor som värmer.

Believer
0

jag ska iaf köpa nya fötter

hjullan
0

hahahahah köp ett par till mig också.. som inte är barnstorlek tack!

hjullan
0

en annan sak som jag hatar är att se hästar anfallas av megabromsen o alla andra insekter.. jag mår dåligt när jag ser hur de försöker få bort dem.. men inte alltid lyckas.

eller om det finns nån ledsen häst i stallet .. :( sliter ut mitt hjärta.

gejsa
0

Gnäll inte barn! Det är skönt med kyla. Bättre än värmen som vi har nu. Då slipper vi svettas och få en massa bromsbett.

Mandysan
0

Usch för kyla gejsa! Då kan man ju inte rida ut i skogen :(

hjullan
0

oh nej, nu gick jag in på det ämnet.. så då kan ja lika gärna berätta mer.,.. andra stallmedlemmar som behandlar sina hästar dåligt, rider skarpt o brutalt.. sånt kan man inte lägga sig i .. hur de rider sina hästar. men det äter min själ varenda gång jag ser nån sitta o såga sin häst. (obs riktig häst, ej trähäst ;)

gejsa
0

Klart man kan rida ut i skogen. Det är ju då som man ska rida ut i skogen. Inga broms där då inte. *ler* igen

gejsa
0

Klart man kan rida ut i skogen. Det är ju då som man ska rida ut i skogen. Inga broms där då inte. *ler* igen

gejsa
0

Oj det blev dubbelt. sorry!

Det värsta jag vet är när någon är snål med mat till hästen.

Mandysan
0

Inte hos oss iaf. Det är på tok för isigt där inne…

gejsa
0

I skogen? Får ni ingen snö?

Mandysan
0

Japp i skogen..Vi får snö  men sen blir det plus grader sen snö…Så håller det på hela vintrarna här.

gejsa
0

Ja, det är ju inte skojigt. Var bor du?

Mandysan
0

I Skaraborg:) Skövde närmare bestämt.

gejsa
0

Ok! Men är inte det är uppåt landet i jämförelse med var jag bor? Är dålig på geografi. Generad

Believer
0

hihi. nee gejsa skövde ligger neråt. i jönköping

gejsa
0

Ja, jag sa ju att jag var dålig i geografi. Men då har vi nog mer snö än ni då. Det förklarar saken. he he

hjullan
0

OK ÅTER TILL ÄMNET

hjullan
0

du har fortfarande inte svarat gejsa, på vad du inte gillar.

gejsa
0

Hepp!

Jag gillar inte när någon vanvårdar djur i detta fall hästar då.

Inte rider dom och skyller på en massa undanflykter för att dom eg är rädda för sin egna häst.

Snålar med mat och annat som gör att hästen mår bra.

Skitsnack om varandra.

Att man inte plockar upp efter sig i stallet.

Inte sopar efter sig.

Kommer sent för att mocka när hästarna redan är inne och ska ha lung och ro.

Inte betalar sin hyra i tid.

Vill du ha mer??

hjullan
0

aah mera gejsa mera!!

gejsa
0

Nej, jag orkar inte mer i dag. Ska gå och sova nu. Gick upp kl 6 ju. Har sovit några timmar i natt bara. I morgon bitti kommer bonden hit och tömmer gödselhögen också.

elin
0

Jag tycker inte om att tvätta ur vattenkopp o krubba.
Tycker inte om när getingar o bromsar e på djuren.
hmm.. mer?
Jag e trött, huvvet funkar inte för tillfället :)

/Elin

sweet_candy_
0

#3 HÅLLER MED! hatar folk som snackar skit, eller tror att dom är bäst, eller nåt sånt. det förstör ju hela stämningen totalt!

det är ju inte värst precis. men jag tycker det går olidligt långsamt att skritta fram om man tex. ska hoppträna. för då vill man starta med en gång:P

hjullan
0

jag gillar inte hästmänniskor som "ska sätta sin häst på plats" o blir ohövligare mot sin älskling, bara för att nån annan ser på. det är lätt genomskådat o för övrigt så dumförklarar man sig själv bara.

okej, nu utvecklar jag frågan till. vad tycker ni är tråkigast med ridningen?

jag gillar inte dressyr. o jag gillar fortfarande inte folk som sågar sina hästar i munnen för att visa upp sig för andra.

jen
0

det tråkigaste inom hästeriet är att borsta en nersölad häst efter att han har rullat sig i den värsta sörjan som finns.

det som är tråkigt med det är att jag får ont i armarna av att borsta hårt och länge.

sen hatar jag när folk har fördomar om vissa raser Skrikandes  jag fick alltid höra att: vad ska du med den hästen till?? när jag hade mina fjordingar.  Så är det även nu. :En tokig arab??? SÅNT gör mig så jävla ledsen och arg när folk har fördomar om en ras istället för att se individen… Fast det roligaste med det är att MIN TOKIGA ARAB är den mest coolaste i stallet Flört så nu hör jag inte det längre.

Sen gillar jag absolut inte att vissa människor glömmer att det är individer vi har att  göra med. Jag har sett att en del stressar att hämta in sin häst, borstar snabbt över ryggen, slänger på sadeln, tar en snabb ridtur och kommer tillbaka och bara slänger av allt snabbt och sen ut i hagen.   dessa hästar som blir stressade och otåliga förstår jag!!!

jen
0

Inom ridningen är det dressyr för mig med!!

astråkigt!!

Linda
0

#46 Va?

-E du galenFlört

Jag är tvärt om och ogillar skrittturer ute i naturen..

jen
0

#47  haha, jag är nog galen Skrattande

jag gillar westernridningen allra mest Flört

Linda
0

Bra att vi e olikaGladMen faktist så skulle jag jätte gärna vilja kunna rida westernGlad

elin
0

herregud, fooolk!!
Hur kan ni säga att dressyr e tråkigt?
Dressyr e ju det härligaste som finns.
:D
Det läskigaste som finns e hoppning på högre höjder*hacka tänder*

/Elin

elin
0

& så håller jaag med dey believer, folk har så grymt mkt fördomar.
B.la om min förra hästs ras, varmblod o fjording, nordsvensk, kallblodig travarem.m.. Vi som rider dessa raser bevisar ju bara att vi kan nå våra mål trots att våra hästar kanske inte alltid har just det steget/kroppsbyggnaden för att klara det egentligen, men vi med de coola hästarna, vi ger aldrig upp, vi kämpar! :D

/Elin

Lilla_My
0

inte så kul o behöva springa o jaga ponnyn i flera timmar i hagen om somrarna… och onödigt tjafs o bråk i stallet om skitsaker. Eller när man köpt ngt nytt (typ täcke) och det första som händer är att det blir bithål i det första dagen i hagen…. inte alltid så kul… men men, så är det att ha häst ;)

trex
0

Mocka är såå tråkigt,tjafs i stallet är tråkigt.

Anna Johansson
0

jag tycker att det är jätte tråkit att rida långritter i skogen.

Älskar_hästar
0

Tjaffs i stallet är inte kul , men mocka har jag inte tröttnat på än (; Sen det bästa jag vet är att tävla galopp när man rider ut :D

SarahPeace
0

mocka en box som ser ut som hästen har spelat fotboll är det värsta just nu !!!! , fylla på vatten i hagarna när det är typ en miljon bromsar runt en är inte heller kul. , sopa är lite långtråkit oxå …

Resten är kul just nu ( :

SarahPeace
0

o vintern !! KALTKALTKAAAAALLLt, fy usch blä för vintern !,

SarahPeace
0

o dressyr , hoppning, o rida ut är super kul tycker jaa: ) speciellt när man rider ut med nån :D , o en sak som är super kul att man hittar nya ridvägar :D

Mandysan
0

#35 Ett fel…Det ligger neråt men inte i Jönköping utan mittemellan Vänern och Vättern.

Det värsta när det gäller ridning är dom dagarna då inget funkar… Utan man bara bråkar med hästen…

Roxanne
0

hehe jag är så efter ^^ men #3 Jag håller med dig. Jag ska sluta på min ridskola för att ridskole chefens små gullegrisar går alltid ALLTID och snackar massa skit om hur man rider och sånnt. Det är inge kul! ;(

elin
0

nej det e det som e så tråkigt med ridskolor, det e oftast så =/

/Elin

E_hjo
0

Hur kan man tycka att det är tråkigt att rida i skogen???  tänk att ta en lååååång härlig gallop på en fin, mysig sandväg! ååh så underbart*

elin
0

eller galopper apå ett öppet fält !!!!! :D wiiiiie
Det gäller o hålla sig kvar på min lille busa bara ;)

/Elin

Roxanne
0

#61 mmm :/ Och snackar skit om en till ridskolechefen så men inte alls blir lika omtyckt eller vad man ska säga. Man vill ju alltid ligga bra till hos människor. Men nää. Det har förekommit jätte mycket att när man rider så kommer ridskole chefens små gullegrisar ut på läktaren i ridhuset och säger; gör inte så, och gör inte så. Baaah är det inte ridläraren som ska säga de!? Men jag vet att dopm bara säger så för att trycka ner mig. Sen så tror jag att det inte bara är mig som dom är på. Utan mycket mycket andra också. Undra varför. Usch.

E_hjo
0

#63 åhhh… de får jag nog ta å göra ida bara för att du sa de Skrattande

Mandysan
0

#60 och 61: Så är det här oxå. Iaf när jag red vanliga lektioner. Nu när jag har egen häst där så säger dom inte massa till Ridskolechefen, nu mer till varann och andra som har häst i samma stall…

LinneaG
0

Ja hatar att bygga hagar, har precis slagit ner 120 trästolpar och satt isolatorer i hälften och nya linor. Har också gjort en ny provisorisk sommarhage med ungefär 100 stolpar.

Roxanne
0

#66 det är hemskt. Att favorisera. Hoppas att detta stall som är bara en km ifrån mig är bättre! :)

wewwa
0

Jag håller med dig hjullan, jag gillar inte heller folk som dömer och tror att dom är bättre innan man ens har pratat med varann. Där finns ett + med att ha eget stall, med bara en inackordering. ; )   Sen är det ju inte så kul att smörja utrustningen. = )

Roxanne
0

#69 hihi de var bra sagt ;D

wewwa
0

#70 Haha okej. ; )

wewwa
0

#62         Jag håller med om att det är kul att rida i skogen, men jag skulle göra vad som helst för att få tillgång till en manege. ; )  Jag rider nästan alltid ute, visst jag har tillgång till en paddock dom flesta ggr i veckan. Men på vintern vill jag ha manege. Hehe ; )

Therese_Melberg
0

Hatar att gå ut i stallet en sen decembernatt i snöstorm och finna vattenhinkarna bottenfrysta, stå i 30 minuter och banka is och sedan vara tvungen att gå in i huset och hämta vatten i duschen för att stallvattnet har frusit! FY för vinter!

Lina
0

Det jag hatar mest är nog att ut och rida när det är ruggit ute me en massa slask o skit på vägarna, man sitter och fryser, hästen är blöt(brukar ofta regna) man sj är blöt och man måste hoppa av i vart tredje steg för att ta bort styltorna…

hjullan
0

jag gillar inte att smörja på killingaryds för det försvinner aldrig från händerna, o sen fastnar allt smuts på det!

CejCej
0

Jag hatar att stängsla hagar!

lisette
0

det värsta är nog att gå upp på vintermorgonen och släppa ut hästarna. även på helgerna när man bara vill sova… :D

hjullan
0

#77. ah herregud för det. tur att jag inte behöver göra det mer :D

lisette
0

det är då man önskar att man hade lösdrift/ automatiska boxdörrar som öppnades en viss tid…

hjullan
0

automatiska boxdörrar? vad är det för nytt? har jag aldrig hört talas om.

Roxanne
0

hihi kanske nått att satsa på och käna pengar ;) HAHA

lisette
0

säger inte att det finns hjullan men det BORDE finnas..

SarahPeace
0

hehe , håller med att det borde finnas Lisette, men det finns typ "lunch" grind som öppnas tydligen på en tid :D ,

Citron
0

Jag hatar att hästar är för höga för mig att våga hoppa upp. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gejsa
0

#74# Om du har snösulor på hästen så behöver du iaf inte hoppa av och ta bort styltorna.

Roxanne
0

#85 varför behöver man inte de? (dum som jag är frågar en sån dum fråga) =(

hjullan
0

hahaha. jag trodde jag missat nåt .. du lär ju ta patent på ideen lisette

elin
0

#86 en snösula pressar ur snön ur hästens hov när det packats lite snö.

/Elin

lisette
0

på idén kanske jag kan göra det… men den ska ju byggas med… hihi.

hjullan
0

sälj ideen till ett företag

gejsa
0

Som elin sa, eftersom man inte får styltor när man har snösulor. hi hi

Roxanne
0

#88 Okej, tackar för svaret :)

[slo]
0

#84, det finns ju små hästar också :)

Stängsla hagar är riktigt trevligt, speciellt om det är varmt och soligt. Av med kläderna och få lite gratis solbränna :P

Det tråkigaste är folk som inte kan uppfostra sina hästar utan dom är deras små gullegrisar. Så vi andra i stallet får lida för att hästen är odräglig.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.