Hästar och bilar i trafiken
Idag när ja va ute och red, kom de en bil i hög fart mot oss. Jag gick ut lite i vägen och markerade av att hon skulle sakta in. Ingenting hände så ja gick ut lite mer, bilarna brukar ju sakta in när man gör så.. Men inte hon. Hon körde så nära och fort och hästen vart ju såklart rädd och slängde sej bakåt, va otäckt.. Hon kan aldrig vart mer än 20 år hon som körde. Hon saktade in efter när hon sett vad hon gjort.. Stod och kollade efter henne och skrek nåt som ja inte minns..
Jag vart så arg så ja kokade, och TT vart lite trippig, som annars är stabil att rida ut på. Är man oerfaren bilist så ska man väll sakta in i sånna situationer för hästar är opolitliga djur.
Min mor under tiden hon red, hade alltid grus i fickan som hon kastade efter bilar som va hänsynslösa i trafiken..
Ni har säkert vart med om liknande saker..

Här hemma så finns det inte en bil som saktar in.
Idag när jag var ute och red så kom det en bil och körde förbi i sådär 80 km/h på 50-väg. Vi råkade gå precis vid en vattenpöl som sprutar ner hela oss. Att jag blir blöt kan jag ta men Folly kastar sig rakt ut i vägen är livsfarligt.
Jag fattar inte varför man inte kan sakta ner och ta ut avståndet lite. Så himla respektlöst…
*** Kärleken övervinner allt ***
En jag känner har lärt sin häst att stegra när bilarna inte saktar ner. Dock är hon beredd på det så hon har ju kontroll, men bilisterna stannar direkt.. ;)
Själv kan jag ställa mig mitt i vägen så inte bilen kan köra förbi om de inte saktar ner..

jag skulle aldrig gå ut i vägen om bilen inte saktar ner. tänk ifall det händer hästen något pga att man själv gått ut i vägen för bilen, skulle aldrig kunna förlåta mig själv för det. vanligtvis rider jag inte precis i kanten av vägen utan går en liten bit ut men så fort man märker att ett fordon är på väg så går jag in till kanten. här så finns det rätt vettiga förare som visar hänsyn om man själv visar hänsyn till dem.

tänk om bilisten man möter är påverkad?!

#5 var ingen pik:) vi har vettiga förare här därför fungerar det. nästan motsatt problem än vad du har för här är det många som knappt tar sig förbi hästarna och då blir hästarna otåliga istället.
#6 mmm har inte sett med häst men misstänkt två stycken när jag själv har kört. båda körde rätt mycket saktare än hastighetsbegränsningarna och när de skulle svänga ner på andra vägar så körde de ner där andra bilar ska köra upp…

#6 De får man hoppas att dom inte är, märker man att dom inte saktar in fast man ställt sej ivägen så får man slänga sej på sidan..
#7 Najs och höra, du har tur där du bor. Fast de är mycket hästar lite här och var här så kan dom som inte har bete sej. Visst är de många som är jättebra men finns ju dom som är hänsynslösa.

Jag brukar först markera att de ska sakta in och försöka ta ögonkontakt med förarna. De flesta här kör ganska lungt förbi hästarna. Märker jag att de inte saktar ner tar jag några steg ut och gör stopp-tecken, de flesta saktar ner eller stannar och man kan lungt gå förbi.
En gång mötte jag en kille i 20-års åldern när jag var ute och red min medryttarhäst Baby. Jag såg honom ganska långt borta så jag gav tidigt tecken åt honom att sakta ner. Han gasade lite som för att säga att han inte tänkte stanna. Detta var på ganska långt avstånd. Då hoppade jag av Baby. Jag knäppte loss ena tygeln så den blev dubbelt så lång, gav henne kommando att stå kvar och gick ut och ställde mig i vägen. Vid det här laget hade killen kommit fram till oss, och han stannade. Han hoppade ur bilen.
Han: Vad fan gör du?!
Jag: När du kör förbi hästar som går vid vägkanten har du skyldighet att sakta ner. Så jag föreslår att du tar det lite lungt.
Han: Och vad fan skulle jag göra det för? Jag bryr mig inte om hästdjävlarna.
Jag: Därför att det är du och inte jag som får betala skadorna på din bil, som min hästdjävel med nöje sparkar sönder om du inte saktar ner.
Sen gick jag tillbaka till Baby, knäppte fast tygeln och hoppade upp igen. Han kollade på mig, sa något i stil med "Förbannade emodjävel" och åkte vidare.
bilarna kör på bra här också men brukar se t o komma ner i diken eller långt ut i kanten, göra halt, vända hästen mot bilen så han ser den o sen vänta t de kört förbi…bäst för Ludde så…han reagerar inte alls då! Skulle aldrig våga gå ut o markera m min häst på vägbanan…det gör jag bara när jag är själv ute o går…
jag försöker alltid vara en bra bilförare när jag möter hästar.
jag åker igenom en liten by när jag ska till stallet och jag möter oftast en eller flera hästar, och då oftast med småtjejer 10-12 åringar, brukar också möta en mamma med hennes dotter på deras shettis, men tydligen uppskattar dom att jag saktar in och glider förbi för dom brukar vinka så glatt :)
samma här #11 kör så långt ifrån dem jag kan samt saktar av t snigelfart…som jag vill bli mött bemöter man andra ;-D
helt sant åsa, som man vill bemött möter man andra.
Ni som går ut i vägen när bilar kommer kan inte ha speciellt mycket innanför pannbenet… Som nån skrev ovanför, om föraren går på droger eller har druckigt sprit? Om h*n pratar i telefon/har koncentrationen på annat håll? Eller resonerar precis som er "jag äger vägen, dom får flytta på sig".
Hur fan kommer man på tanken?? Snacka om att leka med döden!
Och till #0, hade någon slängt grus på min bil så vet jag inte vad jag hade gjort, men antagligen varken lagligt eller snällt.
Jag håller med slo.
Jag skulle aldrig komma på tanken att backa ut mina pållar i vägen om det kom en bil/moppe eller liknande som inte saktade ner. Jag backar hellre ner min pålle i kanten eller diket om det så skulle vara.
De flesta här visar hänsyn, men det finns ju en och annan bilist som kan diskuteras.
Möter ofta bilar, traktorer och långtradare ute i skogen och spec på grusvägarna. Jag skrittar alltid när jag möter en bild/en bil passerar, och Windy är ju 100% trafiksäker så det har aldrig varit några problem. Till de som saktar in och svänger ut lite vinkar jag alltid, till de som bara rusar förbi utan att ta hänsyn är jag mer nonchalant ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag har lika mycket rätt att vara ute efter vägarna med hästarna som bilister och andra fordon har, så för mej finns inget "Jag äger vägen, dom får flytta sej" i tankarna. Bara "Jag har precis lika mycket rätt att här". Jag förväntar jag mej att få samma respekt tillbaka som jag ger. För inte rejsar jag med dom när jag möter bilar, då tar jag de lungt i skritt. Samma sak som man gör när man åker förbi en unge på cykel eller liknande.
Nu kanske jag låter som en elak och kall ryttare, men de är ja absolut inte! ;)
Kommer inte sluta me de om de behövs, de hjälper 99% av gångerna.

vågar inte gå ut i vägen, är rädd för att hästen ska bli påkörd.. Men visar till bilen att den ska sakta ner genom att "vifta" med handen.. Gör den inte det o kör förbi snabbt & nära får den fingret + att jag kan skrika lite, heh ^^
Jobbigast var det när en mopedkille körde förbi mig nära & snabbt när det var dimma, o jag kunde inte "räcka fingret" för jag hade sånna tum-ridvantar - värdelöst :( ^^

Om de som skrev om att de aldrig skulle gå ut i vägen med sin häst skrev till mig, här är mitt svar. Den gången jag gick ut på vägen gick jag självklart inte ut med Baby! Det är helt otänkbart. Nog för att jag gjorde något som kunde skadat mig, men min älskade häst utsätter jag inte för sånt! Hon är 100% trafiksäker och lyder mig om jag ber henne stå stilla. Hon skötte sig jättebra! Det var jag själv, utan häst som gick ut på vägen, och jag märkte när bilen kom närmare att han saktade in. Han ville väl inte ha på sitt samvete att han hade kört ihjäl en liten flicka… :P Men hur som helst, visst det var dumt gjort. Men sen är jag en dum person också. "Göra först, tänka sen".
Jag tror inte att du är elak eller kall och visst kan jag hålla med om att man vill ha lika mkt respekt bara för att man sitter på en häst.
Det jag menar är att man kanske bara blir påkörd en gång om man har otur och som slo skrev så vet man ju inte om bilisten är påverkad och då kan det verkligen bli farligt. Så jag skulle aldrig våga ta en sådan risk!

jag hade gärna lärt min häst att resa sig på kommando om en bil kört för fort.
tyvärr har bilisterna här ingen som helst respekt för hästarna och förstår inte hur allvarligt det kan bli vid en olycka.
möter jag en bil så fortsätter jag som innan. skrittar i vägrenen. skulle de inte sänka farten så hytter jag med näven åt dem. ;)
samma här:hälsar glatt om de saktar ner o kör de på ännu mer när de ser en får de fingret;-D

#16 Jag gör precis som du, tackar och vinkar till dom som saktar in.
Här kör det ofta förbi både motorcyklar och lastbilskombinationer (som är hyggliga och saktar in) men som tur är så bryr sig inte Besse ett dugg om dom. :)
För ett par år sen när jag red islandshäst hos min ena kompis på en grusväg mötte vi en bil i en jäkla fart, gruset sprutade inte lite när han fick bromsa in, men han är förlåten, han ringde nämligen och bad om ursäkt på kvällen för att han hade varit så hänsynslös.

Ojoj :S Att ni vågar ta till er alla dessa metoder :/
Jag vinkar bara om de saktar ner men kan skrika lite surt om de rusar förbi, men skulle aldrig våga ställa mig i vägen, kasta grus eller ge finger. Ge finger skulle jag vilja göra, men jag är ju en sådan person att jag avskyr att få skäll eller att någon är sur på mig. Suck. Kanske borde jag skaffa mig mer skinn på näsan?
#24 det är bra m lugna personer också;-D inte alltid bra att reagera såsom o peka finger, vem vet vem det är som sitter i bilen…

#25 jo det är klart :)

För att ta mig till padocken, skrittrundan eller största delen av skogen måste jag skritta på vägen. Jag går intill höger sida när det inte kommer någon bil, men gör det det flyttar jag ut bakdelen lite, de flesta bilförare tror då att hästen är rädd och saktar ner. Jag vinkar även till dom att köra sakta.
Jag och min häst har blivit påkörda två gånger. En gång när vi stod på ett annat ställe och var tvugna att gå på en rätt stor ganska trafikerad väg. Det kom en bil körande bakifrån väldigt fort och Conny började snurra runt. De hann inte sakta ner så de träffade Connys bakdel och vi flög ner i diket vid sidan om. Alla oskadda förutom att det blev en repa på bilen, men de som körde tog det på sitt eget ansvar.
Den andra gången gick jag lite i mitten av vägen, fullt med reflexer och stark pannlampa för det var mörkt. En svart bil med bara ett lyse kom körandes mot oss och jag trodde det var en cykel. Han som satt i bara körde rakt på Connys framben, som hoppade bakåt och ut på åkern. Sedan körde gubben iväg med rivstart och ropade "Gå för fan inte på vägen med skinkan din idiot!!!". Sen dess går jag alltid till höger på vägen.
Så de som kör fort är jag bara nonchalant mot om de inte saktar ner, kanske skakar jag lite på huvudet. De som är trevliga ler jag mot och nickar :]
Edit: Jag väl säga att Conny aldrig visat tendenser till att bli rädd för bilar förut, han var 120 % trafiksäker och brukade gå med sänkt huvud och hängande öron även när lastbilar körde förbi. Jag vet inte vad som hände när han blev så rädd och svängde ut i vägen. Det kan ju ha varit kombinerat med något annat också.
Och sedan kan jag tillägga att för ett tag sedan hade vi en stor Shire i vårt stall, och när bilarna körde förbi den gick det minsamm sakta! ;]
Vår ponny är 110% trafiksäker. MEN kan bli livrädd för ett litet pappar i diket och slänga sig ut. På vår 70 väg kör de som idioter! När jag var liten och hade häst hade jag en ponny som också var 110% trafiksäker. Han höll jag in och drev lite grann så att han stod och reste sig. Detta fick verkligen bilisterna till att sakta in.
ska också säga att jag aldrig hade gått ut på en större väg m en häst som itne är traffiksäker…hade aldri vågat chansa…hade tränat den på mindre traffikerade vägar tills den inte var rädd längre..
Kör oftast på grusväg när jag är ute och då brukar bilisterna var bra på att sakta in. Träffade på en brandbil engång när jag var ute och körde och en kompis red. Han var super bra för min kompis häst blir lätt uppstressad så hon ville helst komma bakom den så han knäppte av motorn och väntade så vi kunde gå bakom bilen eftersom annars så skulle han få stå och vänta eller rulla bakom oss sakta eftersom det är en smalväg.
Man ska ju visa varandra hänsyns när man är ute eller hur?
Själv när jag har kört bil har det hänt två gånger att samma ryttare inte brytt sig om att visa hänsyn. Första gången kom hon galloperande mot bilen ingen avsaktning bara full gallopp. Andra gången var det en bil med släp framför min så jag stannade för jag såg att hästen blev orolig men inte att hon brydde sig att ta det lugnt. Bara gallopp i den skallen skulle jag tro.
Jag tycker att när man ser att en bil kommer så saktar man själv också ner. Så gör jag iallafall.
#30 Är det grusväg så vågar jag inte ens trava förbi parkerade bilar… Stenskott pga hästar, då ligger vi snart riktigt illa ute 

Jag har varit med om sånt folk väldigt mycket. Vid betet är det en speciellt skåpbil som kör förbi en i 90.
Vid stallet är det en bil som alltid gasar på och tutar när han åker förbi hästarna när vi rider. Han har kört så nära att man slagit i foten i sidospegeln. Han har även puttat på en av hundarna med bilen.
Vi har hans reg. nr. och nästa gång han gör något ska vi gå till polisen, igen!

Rider mycket efter en gammal landsväg där det är 90. De flesta bilar saktar in eftersom det är mycket hästar i just det området och de flesta som kör där är själva hästägare. Men det finns de som svischar förbi så håret fladrrar.
Jag skulle aldrig gå ut i vägen för att få bilar att sakta in. Kommer det en bil i hög fart så går jag istället längre ut på vägkanten.
Har en kompis som jag red mycket med förut och hon gick alltid mitt i vägen. Blev faktisk fruktansvärt irriterad på det. Kommer jag med bilen själv så vill jag inte ha hästar mitt i vägen, med nonchalanta ryttare som tror att de äger vägen.
Just där Reddie står är det en ganska smal grusväg, och de flesta som bor där har travhästar. Om jag möter ett travarekipage längs den vägen stannar jag så långt ut som det går för att underlätta mötet. Möter jag en ridhäst så saktar jag in. Skulle hästen konstra och hoppa omkring så stannar jag tills de har kommit förbi.
Själv gillar jag inte när bilar stannar helt. Reddie tycker att det är helskumt och tramsar alltid, tycker det är super läskigt med parkerade bilar. Ofta hinner man knappt passera förrän de gasar iväg. Bäst är om de håller sig på sin kant och kör med sunt förnuft.

Jag har svårt för bilar som saktar in så mycket när de kommer bakifrån att de liksom aldrig kommer förbi… Folly blir stirrigare då, givietvis vill jag att de ska sakta in, men inte till snigelfart =) Värst är kanske de som saktar in jättemycket, sen när de är strax bredvid oss så gasar de upp fort som bara den!

Jag förstår inte hur en del förare tänker heller, om dom nu inte bryr sig om vad som händer med hästarna/ryttarna, så kan dem väl åtminstonde tänka på vad som händer med deras nu högt älskade bil…
Finns väl en och annan som inte saktar ner när dem kör förbi, dock är alla mina hästar 100% trafiksäkra, MEN det är lite otäckt för man vet ju aldrig om hästarna får syn på någonting/blir rädda för någonting annat och "hoppar ut" på vägen.

#33 Nä, på en 90 väg så förstår ja att du inte skulle gå ut. Egenligen så kanske inte hästar hör hemma där.. :/ Men ja pratar om en 50 väg, där dom inte kör 50..
Jag vart påkörd av ett travekipage en gång, dom kom i full trav mot oss. Saktar inte in. Min häst blir nojig eftersom vägen är smal och dom ligger mitt i, vart skulle vi få plats. Min häst backar ut, och mitt ridtäcke slets av. De va surt.. Slutade med att ja fick leda hem hästen. Hästen kanske låter livsfarlig i trafik, men de är han inte..

#33 Nä, på en 90 väg så förstår ja att du inte skulle gå ut. Egenligen så kanske inte hästar hör hemma där.. :/ Men ja pratar om en 50 väg, där dom inte kör 50..
Jag vart påkörd av ett travekipage en gång, dom kom i full trav mot oss. Saktar inte in. Min häst blir nojig eftersom vägen är smal och dom ligger mitt i, vart skulle vi få plats. Min häst backar ut, och mitt ridtäcke slets av. De va surt.. Slutade med att ja fick leda hem hästen. Hästen kanske låter livsfarlig i trafik, men de är han inte..

Ibland kanske man måste passera en 90-väg. Det gör iallafall jag, men det tredubbla koller innan jag går över!

Höll på att gå riktigt illa för min kompis för någon månad sedan. Hon var ute och körde sin trafiksäkra ponny på en 70-väg. Före en kurva kommer en motorcyklist i mycket hög fart, ponnyn får panik och kastar sig ut i vägen. Motorcyklisten får snedställa motorcykeln för att undvika krock, och ramlar själv av. Ponnyn skenade en bit, men min kompis kunde lugna honom, och kalla på ambulans. Motorcyklisten klarade sig undan med onda knän, kunde ha gått betydligt mer illa. Han ringde sedan upp min kompis, men inte för att be om ursäkt inte! Min kompis försökte förklara att hennes ponny blev så rädd eftersom han körde så fort genom kurvan och kom rakt emot dem, men idioten svarade med att "det är en tävlingshäst, när han såg mig ville han vända och tävla!". Åååååh så frustrerad man blir…
Ja Är det någon som vet vad som gjäller med häst i trafik….Efter vad jag har förstårt så kan det bli hästägan som får stå för skador..för man får inte ta ut en häst i trafik om den inte är 100trafiksäker o det kan man ju inte säga om ett djur…Ja är det någon som vet ???
Lena.P är jag i verkliga livet.

Det är alltid bilföraren som är skyldig om bilen är igång och i rörelse. En bil som stannar och slår av motorn håller sig fri från ansvar!

#2 Hon som du känner, heter hon möjligen Sandra?
För någon månad sedan var jag ute med min medryttarhäst när en bil kom i full fart mot oss, jag tecknade åt honom att sakta ner, och han såg dessutom att hästen blev nervös, ändå for han förbi i full afrt. Min häst blev livrädd, och lyckades slänga av mig. Bilföraren, som borde ha sett det, fortsatte bara köra istället för att stanna och kolla hur det var..
#42 - Jepp. :)

#36, det är ingen riksväg, utan en gammal landsväg där det inte är ngn direkt trafik. Möter 0-5 bilar på en timmes tur längs den vägen
Här saktar de flesta bilarna in, iaf på den lilla vägen genom bostadområdet. Bara några få som inte gör det. Men de kör å andra sidan förbi i 190 och någon har tillochmed tutat när de kört förbi!
#40 och #41 Det är nog t.o.m. så att bilföraren alltid är ansvarig. Precis som med cyklister och fotgängare. Att stanna bilen hjälper inte, utan skulle hästen sparka på bilen eller springa rätt framför en bil som står still eller åker långsamt så är det ändå bilförsäkringen som träder i kraft. En oförsäkrad häst som dödas av en bil kommer att ersättas av bilägarens bilförsäkring.
En häst är ett djur och ingen häst är 100% säker i 100% av alla olika situationer som den ställs inför. Därför kan inte det vara ett krav på hästägaren från försäkringsbolagen.

#46# Har också hört att det ligger till så. Det är nog inte många bilförare som vet om. :)

En bil som står stilla och har motorn avslagen räknas som parkerad och då är du inte ansvarig! Då är det hästägarens ansvar!

#48# Var läser du det?

Jag läser inte :-) Jag bara vet :P
Jag var delaktig i en stor diskussion när en häst blev påkörd av en bil och det blev tjafs om försäkringar. Och enl. bolaget så var det precis så! Annars så blir det ju alltid bilägarens fel om en häst skulle spraka på en bil oavsett vart den är parkerad. Dessutom så i min försäkring på Folly är jag försäkrad mot sånt. Är inte ni det?

Jag tror nog att det är olika bolag från bolag också.
Hur har du försäkrat då menar du? Jag har inte särskild försäkring vad jag vet.

Så om du är ute och rider och en svampplockare har parkerat sin bil längs en skogsväg och din häst blir rädd och kickar till på bilen. är det då svampplockarens fel??

när de höll på att bygga om vägen hemma så var det mycket arbetare som körde där jag brukade rida,… så jag råkade ut för att två unga killar körde förbi i en jeep och tutade på mig och hästen.. som tur är så reagerar inte han på sånt.. men det kunde ju inte dom veta. jag blev så arg så jag kokade och ropade några väl valda ord efter dem… När jag kom hem ringde jag deras arbetsledare och skällde, så i bästa fall tog han upp det med dem sen…
kan säga att det kändes bra skönt att ringa chefen och klaga; hehe

#53# Har ingen aning om det stämmer eftersom jag inte frågat försäkringsbolaget som jag har. Låter konstigt, jag vet. Men har inte varit i den situationen så tyvärr vet jag inte alls.

Ska kolla upp försäkringen sen, vad den heter. Men nu ska jag åka till hästen =)

Ja, gör det. Jag har själv en drulleförsäkring eller vad den kallas. Om jag tex ramlar av hästen och gör illa mig, tex skadar mig så jag måste ligga på sjukhus eller behöver söka upp lasarettet. T o m om mina kläder går sönder. Men något annat om hästen sparkar en bil har jag inte läst någonstans.

#39 Gud vilken jobbig typ, som får för sig att det var hästens fel att han skadade sig!
”Är man rädd om sin nya Tesla kanske man ska tänka på vad som kan hända – Lizette väger över 600 kg”. Kristina Engberg, chef på Halmstad fältrittklubb, anser att många bilister har bristande kunskap i hur man passerar ett hästekipage.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#59: Tråden är över 15 år gammal, starta gärna en ny tråd istället för att putta upp en gammal tråd.
#60: Varför det?
Det är fortfarandes lika aktuellt med hur man agerar vid ett möte med häst om man kör bil.
Hästägaren Alicia Sandström från Karlskrona har varit med om många händelser som varit otäcka när hon ridit i trafiken – alltifrån lastbilar som kör snabbt till mopeder som rivstartar precis intill hästen. – Det som kan hända är att hästen blir rädd och i värsta fall att ryttaren trillar av och skadar sig, säger hon.
Läs mer här:
#61: Då kan man lätt starta en ny tråd.
Du har fått flera bra svar här.
#64 Utmärkta tips!
Bara kommentar till #63
Det finns ett utmärkt bevakningssystem på iFokus.
Att hela tiden skapa nya trådar om viktiga ämnen innebär att detta system havererar.
Har du/ni tänkt på att det även är läsare som en sajt är till för inte vara värdar och Medarbetare.
Återkom gärna med motivering till varför man måste skapa nya trådar för gamla ämnen.