Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1836 ggr
Linaah
0

Inbakad fläta?

Jag hade tänkt göra en inbakad fläta i manen på mitt russ som har mycket man :) Kan inte koppa den manen XD

Men problemet är att jag inte riktigt vet hur man gör! Är det någon som har lust att ta sin tid och försöka beskriva för mej?

Repoort
0
Linaah
0

Tack :)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför ska du knoppa eller fläta manen? Du vet väl att russet är en naturras som helst inte skall varken knoppas eller flätas. Om det är för att slippa trassla in dig i manen med händerna, förstår jag.Glad Men många gör det felet med russ att manar rycks eller klipps och även svansarna klipps. Detta är "förbjudet" i russkretsar och avrådes stark vid t.ex utställningar.

Men som sagt, ibland blir russens manar väldigt långa och tjocka och då kan det vara bra att fläta ihop den lite. Även vi gör en sk. ardennerfläta ibland på våra russ och shettisar vid t.ex luciatåg och sån´t.

Lycka till med flätningen!!! Skicka gärna bild så vi får se hur det blev.Glad

Bild på shettisen Mad Max (f.-04), hos sin ägare i Romme. (Bilden tagen förra vintern av ägarna)

LinneaG
0

Jag gjorde bara som en vanlig inbakad fläta, som när man gör på sig själv. Bild på första flätan jag gjorde.

http://i121.photobucket.com/albums/o223/ByeByeSandy/Alla/Hades/IMG_2690.jpg

http://i121.photobucket.com/albums/o223/ByeByeSandy/Alla/Hades/IMG_2688.jpg

Linaah
0

#3 Ska på en dressyrtävling med honom och då måste man ju vara lite "prydlig" ;) Dessutom har han så mycket man så det är svårt att se högra halvan av huvudet när man rider. Jättesvårt att se om man rider i högervarv om han går på tygeln och är rätt ställd :)

Kitty41
0

Brukar/brukade göra ponnyfläta på min sköthäst Kitty på alla våra tävlingar, men på den senaste knoppade jag faktiskt, och det blev helt ok :) Fast på bilden har hon ponnyfläta ^^

Kitty41
0

Här är hon med knopparna :)
(Man SKULLE faktiskt spöka ut hästen xD, det var ingen riktig tävling ^^)