Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 433 ggr
emsems
0

saknar redan hästar

gud va fort man blir i behov igen.. saknar att rida, och till och med bara klappa och mocka. alla hästar är på bete här och ingen finns att rida eller hälsa på. jag måste verkligen hitta någon snart innan jag dör av ensamhet från djuren.

det dryga är ju bara att jag pga ryggskadan inte kan rida.. vad gör man?? har försökt mätta på andra sätt, som läsa hästtidningar, se hästfilm, men då blir man ju bara mer sugen! Gråter

lisette
0

det är som att reta en unge med godis… ;)

du kan inte köra heller eller?

gejsa
0

Ha, ha vilket exempel. Ja, eller åka och mocka och borsta andra hästar. Då får du ju iaf kontakt med hästar.

lisette
0

jamen så är det ju, hur sugen blir man inte när ngn sitter och äter en glass och bara gottar sig? :D

Sussi
0

Hur länge är det beräknat att du inte kan rida då pga ryggskadan?

gejsa
0

Jo det är sant. ha ha

emsems
0

tja dom vet väl inte… men det känns som säkert länge… skadan kom ju för ett år sedan. han ju än så länge ridit och drogat mig, men nu när jag sålt hästen så..

skulle verkligen vilja lära mig köra, men känner ingen som gör det.

gejsa
0

Kontakta travskolan i din hemkommun. Dom kan säkert hjälpa dig så du får lära dig och även låna hästar att köra.

lisette
0

du borde väl kunna få hjälp med det som rehab? jag vet att linasvovvar sålde sina nordsvenskar och köpte en islänning som gått på handikappridning för att hon skulle kunna rida… nordisarna var lite tungridna för henne.

emsems
0

jag ska kolla upp med travskolan.. nog för att jag inte vill köra trav, men man kanske kan lära sig köra iaf.

lisette
0

det är ju inte bara trav, det finns kanske ngn körklubb i din kommun?

har kört travare ngn gng och jag tyckte det var påfrestande för ryggen.

gejsa
0

Precis. Fast har du ont i ryggen så är det nog inte heller bra om jag tänker efter. Jag har ont i ryggen och när jag kör får jag ännu mer ont.

lisette
0

nej jag kom på det… men "brukskörning" borde j funka?

emsems
0

det borde väl iaf vara bättre än att rida?

gejsa
0

Ja det är ju värt ett försök. Du har ju inte prövat att köra så du vet ju inte än hur det fungerar. Men eftersom du är hästvan så vill dom säkert få hjälp av dig om du har en travbana i närheten. Eller någon russ/shettisuppfödare kanske som behöver hjälp med körning av sina små.

emsems
0

ja.. jag känner väl iofs  någon som har någon nordis som din kör… ska nog höra med dom.. jag kanske får byta inriktining??

gejsa
0

Ja, gör det eller hör efter på shettlandsponnysidan här på ridsport om någon bor i närheten av dig.

lisette
0

ems, det är ju guldvärt när man är hästälskare att bara vara i ett stall och bara umgås. när jag inte red så ville jag gärna mocka åt de jag kände som hade häst… :D

men prova att rida islänning, deras tölt är kanske inte så hemsk för din rygg?

emsems
0

ja visst, dock är islänningar inte så vannligt här, och jag är som inte åå sugen på att rida så.. kan tänka mig köra eller rida vanligt, hoppas bara på något av det.

gejsa
0

Fråga stenis här på ridsport om hon inte känner någon som har en islänning i umeå. Hon läser mest här. Hon är medlem så du kan söka henne. Hennes syster föder upp islänningar men inte i umeå. Men hon bor där iaf. Har ägt Soya som är mamma till min Sorro som sedemera Linda här på ridsport äger. Men det visste du väl redan? *ler*

emsems
0

många hästar att hålla reda på.. =) haha lite koll men inte sååå stor.. ska kolla närmare på hästdelen. önskar bara att jag hade tid och råd att köpa min egen.

skulle vilja ha 2 st.. 1 nordsvensk travare, som jag skulle använda till skogslufsande och maratonkörning (små fantasier va??) och ett halvblod eller dyl som jag skulle ha till dressyr (la) och hopp (la). tyvärr kostar det mer än vad man har råd med!

MiaMaria
0

Vad är det för ryggskada du har? Du kanske redan svarat på de men har inte läst alla svar, va såå många…

När jag fick en komprition (stavning?) långt ner i ryggen så gav dom mig ridförbud i minst 3  månader. Efter 2 veckor satt jag i sadeln igen, eller satt i sadeln o låg över halsen på hästen, gjorde så ont. Men blev snabbt bättre. När jag sen va till sjukgymnasten 1 månad efter skadan så tyckte dom att jag tränat på bra med mina övningar eftersom jag redan blivit så mkt bättre men då sa jag helt enkelt att jag lät bli deras övningar och red ist. Dom blev chockade men tyckte att det ändå va bra. Inget att rekomendera men ridning är bra terapi, både för kropp o knopp, så är det bara =)

emsems
0

jag skadade ryggen i en ridolycka förra sommaren. blir värre och värre och dom tror att det är en wiplash, men har inte fått tid i magnetröntken ännu.