Satt i halsen eller vad?

Kan det vara att hon tuggar för slarvigt och har för bråttom när hon äter morötter, äpplen och hästgodis ?
Om det är så att hon gör så varje gång så skulle iaf jag överväga att strunta i att ge det. Det är ju inget som är livs viktigt för hästen att få och kan klara sig utan.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jo, jag funderar på om hon bara kastar i sig det.
En kompis sa att hon kan ha som fickor i halsen där det kan fastna, någon som vet någon som har det?
Ska se hur det går nu när hon får komma in och bara äta det nödvändiga =)

Hej
-Tror inte att det är någon fara gör som CBA undvik onödigt då..
-Men håll koll när hon äter sitt kraftfoder glupska hästar kan sätta i halsen och få foderstopp i halsen i bästa fall kan man masera bort det annars får man tillkalla vet om det skulle hända.
-När Sandy var uppstallad hos mig fick hon alltid väldigt blöt mat mkt betfor i eller bara vatten i fodret.
Ha det gott/Linda

Okie, mera vatten och mindre godis =)
Tack!
jag vet inte om det beror på det, men hennes tänder kanske måste raspas? om det gör ont i munnen på henne när hon äter hårda grejer så låter hon bli och tugga. resultat: hon sätter i halsen.

Min erfarenhet av glupska hästar är att låta dom få höt först och låta dom äta upp det innan dom får kraftfodret.Då har dom ätit bort den värsta hungern innan kraftfodret kommer.
Risken är annars att dom inte tuggar maten ordentligt och mycket kommer ut helt i bajjet och hästen får inte i sig den näring den behöver.
Sen även som Linda säger…mycket vätska i maten.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Man kan lägga i en stor sten i krubban om hästen äter för glupskt, då får den knuffa runt stenen medan den äter. Ge morötter och äpple i små bitar.
Har någon provat med att ge sin häst ett vitkålshuvud mina älskar det, då ger jag det helt för det är så stort så dom måste fördela det i mindre bitar. Det är lite sysselsättning för dom, passa på nu när det är billigt.

Rivna morötter i maten, någon som gör så?
Tänkte att då borde hon inte sätta i halsen, för lite gott måste det ju bli =)

Det var inte dumt, man kan ju frysa rivna morötter och då riva dom i matberedaren och passa på när dom är billiga. Men jag tror inte gästar har samma behov som vi med något gott men morötter, frukt och övriga grönsaker innehåller ju en del vitaminer och mineraler = bättre än kosttillskott tycker jag.

Du kan ju även hänga upp en kålrot i boxen. En del fattar direkt och äter upp den. En del leker lite med den.