Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3002 ggr
Peppe
0

Klippa hovskägget

Klipper du hovskägget på din/dina hästar? Varför/ varför inte?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thilda-
0

neej aldrig.. för det första är det fult att klippa det! och det är ju även "skydds hår" så här klipps det inget förutom på nacken där grimman ligger

RC70
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej nej nej nej :)
Jag har en urponnyras som ska ha hovskägg så nej nej nej :) d e charmigt.

Peppe
0

Jag klipper bara på Blacky nu. Klippte på Peppe innan men jag orkar inte det nu, han visar sig inte för nån ändå. tycker det ser lite kul ut med en smäcker häst och sen hovskägg på dom smala benen (Peppe), och lite fånigt om hästen bara har en liten tuss (som Blacky)

jag resonerar som så att det är lättare att hålla rent och hästen torkar snabbare utan hovskägg, och därmed minska risken för mugg. och jag har hittills inte haft minsta antydan till mugg =)

Mandysan
0

Jag toppar, det blir så jobbigt att hålla efter annars ;)

oliviakarelius
0

På en haflinger som jag har skulle jag aldrig klippa hovskägget men på ett halvblod tex som bara har en tuss ser de ju fjantigt ut om man inte klipper (x

Flaxii
0

Jag klipper hovskägget på Mandelman. Dels för att det enligt mig inte är spec. fint med långt hovskägg (förutom på sådana raser som enligt rasstandard ska ha långt hovskägg), dels för at det är lättare att hålla rent och det torkar snabbare.

[louise80]
0

Klipper alltid hovskägget på mina hästar av hygeiniska skäl

tezzie
0

Jag klipper inte hovskägget på Folly, men å andra sidan så har hon inget heller :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

bubbelbubbel
0

enda anledningen som jag skulle klippa av hovskägget är vid sjukdom, annars är det förbjudet i mina ögon.
hade jag klippt jango hade jag varit dödens död.

jango har en skog runt benen och har så vitt jag vet aldrig visat en tendens till mugg, däremot har den gamle som knappt har något skägg haft mugg hela vintern.

jag anser att skägget sitter där av en anledning, och då ska det sitta kvar, sen tycker jag att det är ruskigt fint också :D

Tusen
0

Hovskägget är ett skyddshår som skall skydda mot smuts. Smutset fastnar i hovskägget, och visst det blir lite jobbigare att borsta bort det, men det är hästens naturliga skydd. Vi har också reser som påbjuder att hovskägget skall vara kvar. Inge rykta manar eller klippta svansar är heller önskvärt i dessa raser.

Är också mer intresserad av naturlig hästhållning och då ingår även naturligt utseende i detta koncept.

AusaBausa
0

Har klippt en gång när mina vänner tyckte det var snyggare men det passade inte Ludde så jag har låtit dem växa ut o sen får de vara oklippta…

fridak
0

klipper inte, finns ju där för en anledning.

SandraEriksson
0

Klipper aldrig nån av mina. Enda gången jag klippt är när Abbe var skadad.

tezzie
0

Åhh vilket hovskägg bubbel =)

Lyrik
0

#13 Långa hovar?

Trimmar Lyriks hovskägg då och då under lersäsongen. Han får mugg om man inte trimmar det eller inte tvättar det.

Ellsa
0

Nej, för islandshästar ska man inte göra det på.

bubbelbubbel
0

jahadå tezzie, hon har myyycket lurv :D
det är ju lite skillnad jäntemot killen på denna bild :P

tezzie
0

#17 Snyggt =) Min häst ser ut som den bredvid Jango…

bubbelbubbel
0

#18, ja det är ju lite skillnad på dom :)
både på gott och ont, hans ben är ju lite lättare att borsta rent än hennes :P

Due-Boje
0

självklart, på alla hästar som rids.

Peppe
0

#13 oj shit… jag hoppas verkligen att hovslagaren kom ut till er ganska snart efter att den bilden togs? :/ vad var hästen för skadad?

[slo]
0

#9 PÄLSTOFFLOR Skrattande

Jag klipper inte heller fotluddet, det fyller en funktion när det sitter där.

Peppe
0

undrar hur många här som rakar sig under armarna =)

fridak
0

#23 känns som att de är lite olika grejjer ändå.

[slo]
0

#23 Jag vet inte vad du gör på din fritid, men jag brukar inte kravla runt med lera upp i armhålorna Fot i munnnen

Mariaairam
0

#9 På en sådan häst skulle det ju vara jätte fult att klippa bort hovskägget.. :)

Mariaairam
0

#20 Så om du hade en ardenner skulle du klippa hovskägget på den också? =)

oliviakarelius
0

#27 Tror inte hon skulle skaffa en ardenner , hon är ju en super duktig dressyr ryttare (:

Due-Boje
0

#27 nej,tänkte nämna att jag var dressyrryttare och bara hade halvblod.. men tänkte att det kunde missuppfattas…

oliviakarelius
0

#29 Tänkte de också jag när jag skrev de men skrev endå ;) Har dressyrryttare i stallet och min dressyrtränare och jag tror nog aldrig dom skulle köpa nått annat än halvblod eller liknande ras ;)

bubbelbubbel
0

#22, OH YES ! :D
tänk att ha sånna tofflor på sig, lägger sig snyggt över leran som ett täcke när hovarna sjunker :P

#26, ja det vore det verkligen !

pippa__
0

#25 HAHAHAH

Mariaairam
0

#28 nee, hehe men principen.. :)

Alex
0

Nej jag klipper inte. Har ingen som helst anledning till det :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

#25 ja vem vet vad jag pysslar med när jag inte sitter här ;)

Linaah
0

Hovskägget kanske inte är så värst fint men det är väldigt effektivt för när det regnar så funkar det som en "stupränna" så att inte vattnet kommer in och hamnar i karleden och det blir därför inte lika lätt mugg :)

[MajaWrangstadh]
0

Jag klipper inte iaf, har ingen anledning till det.

Ursäkta ful bild.

LinneaG
0

Det var många som tyckte jag skulle klippa hovskägget på Hades, men nej! Det hör till rasen.

http://i121.photobucket.com/albums/o223/ByeByeSandy/Alla/Hades/IMG_2174.jpg

Är nybadad på bilden.