Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2656 ggr
ladysurprise
0

Blivit rädd för att rida

Har ni några tips på hur jag kan bli av med den?

kan ju börja med att beräta min historia.. hade en D-ponny som jag köpte som 3årin o allt gick bra i början tränade för en jätte bra tränaren men sen så skulle hon åpereras så då fick jag börja träna på ridskolan igen.. Den tränaren jag hade där sa aldrig när man jorde fel så jag började flyga av (slutade rida fam hästen).. Till slut vågade jag knapt hoppa 40cm .. Sen började jag för den annadra tränaren o hon undra vad som hänt med oss.. Vi hade aså hamnat på noll… Kom till baka lite men sen när jag red mammas häst så flög jag av på ett sånt sät så sen har jag vart rädd så fort hästen börjar bråka.. Mammas häst snublade  så jag flög fram o slog i näsan i hennes halös, de började bloa reält ur näsan rmlade av o slog i knäna så jag knapt kunde gå.. Efter de red jag henne tå gånger o hon kände ju att jag var rädd så hon jorde vad hon ville.. Sen har jag inte ridit henne mer.. Sist jag red var på min egen.. Hon stälde sig på bakbenen ganska högt o jag blev rädd sen har jag inte ridit mer.. Inan allt de här hände bangade jag ALDRIg för att rida hen svår eller bråkig häst.. många kom till mig o bad om hjälp med mera..

bubbelbubbel
0

uschdå det var ingen trevlig historia inte.

jag tycker du ska försöka få tag på en snäll lugn häst som är trygg, och som kan göra dig trygg.
så du kan få tillbaka självförtroendet på hästryggen.
det lär nog ta ett tag, men det kan det ju vara värt !

tezzie
0

Håller med bubu!

Hoppas du vågar igen =)

*** Kärleken övervinner allt ***

ladysurprise
0

Jo igentligen är de de ända rätta.. I valiga fal är min häst ganska tryg men domflästa hästar blir ju lite knäpa av att stå.. Tog en fajt mot henne näst sista gången jag red henne fan vad rädd jag var MEn jag gav mig inte.. Tur att jag hade gåt på toa inan annars hade jag jort i byxan..

ladysurprise
1

jag älskar ju att tävla så de hoppas jag..  fast med rid räddslan komm ju även höjd skräken… Tänkte ta mammas en avelsto och rida på när hon kan ridas igen.. Hon är väldigt pig men JÄTTE snäll ^^.. Efter som att jag pluggar o inte har så mycke pengar tänkte jag hitta något extar jobb så jag kan ha häst utan att mamma ska behöva betala o lägga sig i..

tezzie
0

Har du en egen häst nu? Är det d-ponnyn?? Isf tycker jag att du ska ta hjälp av en riktigt duktig instruktör som du litar på och försöka rida din egen häst! Man kan ju börja från marken och bygga upp självförtroendet därifrån…

Lycka till!

ladysurprise
0

Jupp.. Men hon är så gått som såld.. Hon är nog D-ponny.. Dåk har hon fel i ryggen som jag inte har råd att rätta till i nu läget.. annars så hade jag haft kvar min ängel.. käner med att jag måste ta en paus o smälta allt som hänt.. Bygga upp mitt själv förtoende på mammas sälla lilla gumma..

tezzie
0

Det låter klokt. Då kan du börja om på en lugn och trygg häst när du känner dig mogen =)

ladysurprise
0

^^..