Nosgrimmor.
rep
Jag har remont nosgrimma. Perfekt för unghästar o Nisse går kanon på det!
/Elin
OM vi använder nosgrimma så blir det remont.

Molly har bara "vanlig" nosgrimma ; D , jag hadde ingen föra sommaren , men då kom en tjej (som jag hyrde in ester hoss förut) ch typ skällde ut mig(!) , att jag måste ha nosgrimma för annars skulle molly ta bettet o sticka men mig… ijnte för jag tror det hah men jag satt på nosgrimman endå så sliper hon tjata på mig ^^, , fast jag har inte nosgrimman så mkt spännt !! (;

Vill bara klargöra att en välsittande nosgrimma gör så att bettet (som också ska vara välanpassat) sitter på plats.
Ser alltför många med ex pullargrimma som sitter slarvigt /okunnigt och i munnen ett förstort pessoa bett…Varför?-Jo för att man tror att det är "modernt" och att hopphästar ska ha så..
En pullargrimma är jätte bra om den sitter välanpassat på en häst som inte har problem med sina kindtänder etc, på en häst som är het och har svårt att bära andra nosgrimmor med det bettet hästen har i munnen etc.
Som sagt så är det viktigt att se över övrig utrustning och inte bara sadeln.
Mvh Linda

Ner ca en cm samt spänn den så att den inte glider och skaver utan fyller sin funkition.
Lycka till!

#17 Okeej, de ska jag göra :D

jag kommer iaf att fortsätta att köra utan =) tycker inte om att nått ska ligga och trycka på nosryggen hihi

Jag använder en vanlig nosgrimma. Annars gapar han och sticker iväg.. och lyssnar inte alls.. :S
Jag her en vanlig engelsk nosgrimma med achenrem (om det stavas så?) Och pullargrimma ibland.. Schess funkar lika bra på båda delarna, märker ingen skillnad alls..

Beror på vad ja ska göra. Om ja ska hoppa brukar ja ha aachengrimma annars lyssnar hon inte lika bra när hon blir ivrig. annars vanlig engelsk, eller ibland ingen alls.
Hejhej..
Jag andvänder en engelsk nosgrimma funkar bara bra : )
jag tycker pullar är fint. dock använder jag ingen nosgrimma själv. behövs inte när jag inte använder bett.

mm pullar är fint. speciellt det där på hööks, med hjärtan på hihi
Jag använder pullar. I början pga att jag fick med den när Foxen kom. Då fick jag även med ett Fullcheek bett. Nu har jag bytit till vanligt tredelat bett samt försökt att rida utan nosgrimma. Men det funkar tyvärr inte på henne, då hon gärna lägger tungan över bettet samt drar väldigt mycket ibland. Rätt som det är orkar hon inte arbeta mer utan börjar dra. Och då hjälper nosgrimman.
Bifogar en gammal bild på henne där man ser hur pullar nosgrimman sitter på henne.
#16"över bettet samt pullar väldigt mycket ibland"
HAHAHAHAA kan inte låta bli att misstolka.

#17 hahaha snuskhummer! hihi
#17 Läs igen^^

hahaha kuuul haha
Jag använder oxå vanlig nosgrimma. Sån som Peace.

oskar har en aachen, calippo har ingen.
jag har en engelsk nosgrimma för att Lykka trivs bäst iu det :) tycker att det ska vara den enda anledningen till att de har det de har
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Det värsta med vissa nosgrimmor är faktiskt att dom ligger o trycker emot tänderna o skaver upp inne i munnen. Jag föredrar oxå att rida utan nosgrimma men ibland så är man tvungen att ha det. Då använder jag oftast pullargrimma o använder jag en aachen så sitter den bara där för syns skull (lös). Aachengrimmorna är dom värsta nosgrimmorna att ha enligt hästtandläkare.

Jag använder engelsknosgrimma på ena hästen, och på den andra har jag westernträns så då är det ingen nosgrimma.
Ponnyerna har jag oxå engelsk på eller travhuvudlag utan nosgrimma.

Anväder aldrig nosgrimmor på mina hästar, varför vissa använder det förstår jag inte? Det enda det medför är ju att trycka ihop käkarna på en häst som vill komma undan ett otrevligt bett eller en hård hand hos ryttaren. Många nosgrimmor framkallar även sår i munnen på hästarna då dem trycker kinden mot vassa kanter på tänderna…
Gapar hästen har den en orsak till det, lyssna på din häst coh åtgärda orsaken till gapandet inte bara själva gapandet… Jag förstår att man måste ha det under tävling i vissa grenar men varför under träning?

en "vanlig" för at han inte ska putta tungen över bittet
Använder inte nosgrimma eftersom jag rider bettlöst.
#33 Vissa hästar gapar för att unkomma bettets verkan, och även lägger tungan över bettet ibland. Och det är inte så lätt att träna bort när de har lärt sig det, direkt. Om hästen då skulle sticka så har man ju ingen kontroll och det kan bli väldigt farligt både för ryttaren och andra…
Själv använder jag nosgrimma för att inte bettet ska glida igenom. Självklart kollar man så att hästen trivs med bettet, att det passar och att inte nosgrimman sitter obekvämt eller skaver.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
är man för hård i handen, så är det ju dumt att sätta på nosgrimma för att reducera konsekvenserna som man själv orsakar..

kör och tömkör alltid utan nosgrimma, men har engelsk på vid täcling, eftersom det är så det ska va på tävling :P

#39 varför har du rakat på halsen där frysmärkningen är? Ser lite roligt ut :)
Jag rider utan nosgrimma, har en curbstrap så han inte kan ta bettet genom munnen bara.

Heheh, det var när de skulle kolla till passen o de skulle se nummret =)