Vad gör man.. ?
Han nafsas och biter i kläder och händer..
Va beror det på ? Är rädd att han ska bita någon som inte vet.
Kan det vara att han är unghäst (5år) ????
Tacksam för svar.

sluta ge hästen godis från händerna är det första steget (om du gör det).
råkar man ge min häst godis från händerna så märks det direkt. han börjar nafsa omedelbart.
tänderna, kanske håller på att tappa dem?
Han får inte någe godis av mig i händerna.. När han har varit dukitig så lägger jag ner en morot i krubban.. Tror inte de eftersom just travhästarnas tänder kolla välldigt ofta.. (Iaf i det stallet)
Uppmårksamhet kanske? En gammal foderhäst till mig gjorde så när man hade honom ute i satllgång/gårdsplan eller om man var i boxen inne hos honnom. Riktade man inte uppmärksamheten helt på honom så nafsade han till, man fick inte prata med andra när man var hos honnom. Eller helt enkelt en dumhet han provar på om du går med på att han gör! Markera att han inte får! Putta bort hans huvud när han gör så! "daska" till honom nätt på mulen, låt "farlig" ta et steg mot honom och backa bort honom! Detta kan börja snällt med lite naffsande men har man otur så blir det senare värre och går över till att han biter! Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag skulle faktiskt strunta i varför hästen gör det, det är helt enkelt inte tillåtet att nafsas eller ha tänder emot en människa.
Jag skulle smälla till mulen om han försöker göra det. Snabbt och lätt sett att markera att det här absolut inte är tillåtet.
Andra hästar högre i rang tillåter det inte heller. Utan det är en dominant sak att göra.
#4 så du låter inte din häst klia dig när du ryktar eller kliar honom/henne? Det är ju faktiskt rätt ohyfsat då, att hästen bedyrar sin vänskap o så får han en smäll på nosen eller liknande… :S Hästar sinsemellan kliar varandra och naffsas på lek, det är inget dominant beteende om itne huggtänderna kommer fram dvs!
Så nog ska man ta reda på VARFÖR hästen naffsar till, han vill kanske inleda till litet kel o gos. o det är ju verklgien något man ska sträva efter, men man ska också komma överens om hur hårt man får klia tillbaka…..
Men att hästen kliar sig PÅ mig tolererar jag inte. Då knuffas den undan och ignoreras.
#0 försök ta reda på exakt när detta sker, före eller efter ridning, under rykt. osv…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 Det är skillnad på att klias och att nafsa.
Att klias är okej, men att nafsas får man helt enkelt inte göra då jag som människa inte håller för den hårdhänta lek de flesta hästar har med varandra. Så även om hästen menar väll så är det för mig ett inte tillåtet betende då det är alldeles för nära att sätta i tänderna mer.
Jag jobbar på ridskola med att uppfostra och träna hästar som hanteras mycket utav ohästvana personer, barn, kanske hästrädda och då är det extra viktigt med väluppfostrade hästar som vet att tveksama beteenden inte är tillåtna.
#6 men vart går gränsen mellan kliande och naffsande? Jag har fått blåmärken efter hårdhänta kli-sessioner (vilket jag sagt ifrån vänligt men bestämt att det där, det var för hårt)
och jag tycker det är en stor skillnad på ridskolehästar och privathästar i sättet de förhåller sig till människor.
Min EGEN erf. är att långvariga ridskolehästar blir väldigt svåra att nå, just för att de hanteras av ovana människor, barn och andra som inte har lärt sig att läsa/förstå hästar ännu (det är inget fel i det, men jag PERSONLIGEN tycker att man börjar i många fall i fel ände av att lära sig rida/hantera häst…. men det är en annan diskussion)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 Jag är ingen häst och kan aldrig låtsas vara en häst. Så att hästen skulle klia mig lika hårt som den skulle klia en annan häst skulle jag aldrig tillåta.
Jag håller med om att det är skillnad i hur man tränar och hanterar hästar som man vill ha en annan skärpa i för privat ridning än för barn och ridskola.
Det är ett beteende som du uppenbarligen inte vill ha på hästen. Jag tycker du först varnar med ett barskt "nej", slutar inte hästen blir det ett nyp eller dask på mulen. Inga yviga daskar, eller daskar i fel ögonblick. Då förstår inte hästen tillrättavisningen och man riskerar en huvudskygg häst…
Ska prova med alla metoder, får se vilket som passar just min häst.. :)
Unghästar tror att det bara är på lek, men en dag kommer han att bita till på riktigt, och eftersom du inte säger till honom tror han att det är okej.
Säg till direkt med kroppsspråket när hästen nafsar, visa att det är inte okej. Slå aldrig hästen.
Se på hur hästar har det i en flock - om ett föl biter sin mamma, vad gör mamman då? Hon slår inte precis fölet. Hon jagar iväg det, med hjälp av kroppsspråket.
Funkar inte det biter hon honom.
Så, funkar inte kroppsspråket med din häst kan du ju bita honom. ;) haha.
Lycka till!

Men en femåring har oftast lite vett i skallen, eller borde i alla fall ha. Att skylla ett dåligt beteende på att det är en unghäst håller tyvärr aldrig, uppfostra hästen från början, vänligt men bestämt.
Det är betydligt lättare att få hästen dit man vill då..