Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4693 ggr
kaniner_
0

chambong

MIn tränare sa att jag kunde andvända en chambong för att min häst skulle söka sig framåt neråt, Min häst är väldigt spänd i halse och ryggen även om det blivigt bättre är det inte hrlt bra.

Men vad tycker ni om just chambonger ? Fördelar nackdelar ?

Anna
0

Chambon heter det väl, va?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

Det är ett snällt hjälpmedel och rätt spänd tycker jag du ska prova. Bäst funkar det när man logerar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MiaMaria
0

Skulle nog föredra en rätt spänd pessoasele ist tror jag, men de beror ju helt på hästen samt om den ska ridas eller longeras.

[Jennniie]
0

Pessoasele vad är det?

Forssen20
0

Dom blir gärna framtunga efter en tid för mkt träning med dom. Många får även panik senare utav den, se till att inte använda den för ofta bara.

Lorita
0

alla hjälptyglar ska bara användas under en kort tid.

kaniner_
0

#1 det gör det säkert x)

okej, jag ska ha den till ridning. inte alltid men ibland. vad är en pessoasele ?

Ottino
0

Om hästen redan är spänd i halsen och ryggen så tycker inte jag att det låter som en jättebra idé att spänna in den. Du riskerar att få en ännu mer spänd häst. Fråga dig själv varför din häst är spänd istället för att försöka "dölja" symptomen med hjälptyglar.

AliceL
0

hellre gummisnodd isf tkr jag ;)

Lorita
0

#9 rätt spänd är Chambon mildare än gummisnodd och att föredra under en kort tid.

nannan
0

Chambon, eller gogue, beroende på kopplingen är inget tillbehör för ridning, det är en longeringshjälp. Däremot kan det vara utmärkt att just longera och tömköra den här hästen så att den kan söka sig framåt, neråt,och utan belastning på ryggen.

Gummiband får oftast hästen att dra in nosen och hänga sig på gummibanden, alltså inte den effekt framåt, nedåt som är önskvärt. Grammanen är i så fall nästan bättre vid ridning, med en stilla och mjuk, kunnig hand. Kan också få hästen att dra in nosen, men kan fästas på många sätt.

Vid longering har jag oftast gramman, löst spänd, istället för inspänningar, min häst går bättre så. Hon tycker inte om när det sitter fast något hårt i bettet, utan trivs bättre med en löpande gramman, och gummiband är jag som sagt ingen fan av…

kaniner_
0

kommer isåfall ha dom lösa. bara så att det tar emot NÄR han tar upp huvudet. Har testat gummiband och jag tycker precis som #11 säger att han bara böjer på nacken och inte jobbar med ryggen alls.

Han är så här spänd för att föregående ägare bara öste runt i skogen med honom när han inte kunde något alls och inte hade nåra muskler. jag vill ha chambonen för att han ska söka sig framåt redåt och förhoppnings vis jobba lite mer med ryggen och få upp musklerna där tills han orkar balansera sig sjäv. vilket han inte gör just nu.

Marster
0

chanbon tycker jag är ganska bra just för att få hästen attt söka sig framåt neråt. men man ska ha den under en kort tid.

nannan
0

En pessoasele är ett longeringsredskap som driver på hästarna bakifrån och ökar bjudningen, kort sagt. Där tycker jag nog att en erfaren person ska instruera hur den ska spännas, det är lätt att få den fel annars..

Men det finns flera billiga varianter som oftast kallas longeringshjälper som är lite enklare och prisvärda. Samma funktion, får hästen att arbeta med bakbenen och låter hästen söka sig framåt, nedåt.

kaniner_
0

#14 öka bjudningen behöver han verkligen inte, han har så det räcker och blir över.

[MajaWrangstadh]
0

Om hästen är spänd ska du inte spänna in näsan på hästen, det förvärrar bara!

Jag tycker inte om hjälptyglar öht, eftersom hästen inte arbetar rätt med dem - ingen ärlig form.

Mitt råd är dressyr, utan massa onödiga hjälptyglar. Träna massor med lång och lång form så kommer det att släppa till slut.

bonde
0

Chambonen spänner inte in näsan på hästen. Den verkar med ett tryck över nacken när hästen kör upp huvudet. Syftet med den är att hästen ska söka framåt neråt och arbeta i en lång och låg form.

Due-Boje
0

#16 men ibland behöver man hjälp på traven för att få hästen att sänka sig. Det är inte alls bra om hästen sringer och spänner upp nacken, ibland behövs det bara några ridpass för att hästen ska förstå att det finns en annan väg. Mammas elev fick rida med martingal under dressyrarbetet en vecka, det var en helt ny häst sen.

Jag är inte emot hjälptyglar om de avnänds på rätt sätt, och gärna med din tränare i sällskap första gången. Men som många sagt innan, de ska användas med måtta. hellre en hjälptygel än ett starkare bett, såsom pessoabetten. det är de värsta betten jag vet….

[MajaWrangstadh]
0

#18 En martingal använder man när hästen slår upp huvudet, inte för att spänna in hästen. Hur hårt satte ni den om man får fråga?

Håller med dig om pessoabetten! :)

Due-Boje
0

inte alls hårt, eftersom det var precis det den gjorde, slog upp huvudet så den nästan nockade ryttaren. det var inte för att spänna in den, utan jag tog det bara som exempel på att man kan behöva lite hjälp på traven ibland för att få hästen hitta en annan väg… och att de inte alls behöver användas länge

[MajaWrangstadh]
0

Ok, tänkte väl det. :)

Men som du säger, en martingal kan kanske vara ett alternativ i detta fallet då…?