Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 542 ggr
elin
0

dåligt samvete

Kan en häst få dåligt samvete??

/Elin

gejsa
0

Nej. dom tänker inte så.

gejsa
0

Varför undrar du det. Har nisse gjort något dumt mot dig?

elin
0

Okey men du gejsa, som har haft o har unghäst..
Jag har ett problem som ibland gör att Nisse och jag blir "osams".
Hon går saktare än en snigel när jag ska ta in henne från betet eller så tvärstannar hon o inte vill gå framåt.
När jag går o petar på henne med grimskaftet så går hon o trycker mot mig o försöker vända. :(
Jag vet inte vad gör för fel.. Hon va inte såhär i våras /vintras o leda. Jag får henne att trava utan problem när jag leder henne o då springer hon på jätte fint, men när vi skrittar/går så m askar hon värre än ngnsin.. Varför?
Vad ska jag göra?
Är det så att hon vill va kvar med kompisarna på betet?
Men jag måste ju ändå kunna hämta henne från hagen..  och att hon ska marchera på bra iaf..eller hur?
Hur ska jag göra.. Jag har hört om trotsaråldern o det verkar va så för nisse nu =/

/Elin

elin
0

Nää, det var om de ovanstående idag, så blev vi osams.. jag hatar o bli osams med henne .. jag mår piss då..
O sen städade jag hennes box o sen borstade jag henne o sadlade o satt upp o red, o hon gick som en klocka o va jätte lydig o snäll.
Enda problemet är när jag ska leda henne typ..  när jag skrittar av (leder henne då) så vill hon inte gå bredvid mig.. utan bakom..

/Elin

elin
0

gejsa?

/Elin

gejsa
0

ursäkta var på hundsidan och läste.

Men gå bakom dig ska ju hästen eg gå. Då är du ledaren. Fast jag vill helst att dom ska snett bakom mig. Eller vid sidan. Ifall om dom blir rädda för något så springer dom ju på en annars.

elin
0

ja men grejjen e den att jag får släpa med mey nisse..
Jag får dra henne framåt o ger jag "eftergift" på grimskaftet så försöker hon vända lite halvt.. :(

/Elin

elin
0

För när vi ska gå till betet marcherar hon på hur bra som helst, får bakom mig o jag kan henne lös för hon går efter mig så bra…
Men vu blir som sagt osams pga att leda henne bort från betet.. o jag hatar att tjaffsa med henne

/Elin

gejsa
0

Jaha, ja min fjording går inte heller så fort när man leder henne. Kan vara lite jobbigt när man leder två hästar och den ena går fort den andre sakta. Jag vet inte vad du ska göra faktist. Vi brukar rycka till i grimskaftet då går hon lite fortare. Men hon går ju rätt så sakta i skritt när man rider också. Man får ju sitta och skänkla rätt så mycket om hon ska ha en bra fart. Jag tror att det är en fjordings natur att bete sig så. Min har alltid varit lite lat i allt.

Har ingen aning faktist. Någon annan får svara på detta.

Men visst är det nog lite unghästfason att försöka vända med dig eller oupfostrad kanske man säga. *Ler*

Nu ska jag sova. natti natti

gejsa
0

Jo, men då är hon nöjd efter att ha blivit ompysslad och kanske riden. Sedan vet hon ju att betet väntar…….*Ler*

En fjording är iaf en fjording. Lat och hungrig. hehe

lisette
0

kan trösta dig med att oskar är exakt likadan elin… det ligger nog i fjordingens natur som gejsa skrev…

gejsa
0

Ha, ha jag trodde nog det. Visst finns det undantag. Men jag har haft så många som 5 fjordingar hos mig en vinter. Varav 3 var inackorderingar. Det var på den tiden jag hade mitt föl kvar hemma. Alla var rätt så lika i temprament och hur dom betedde sig på något sätt. Fast det var stor skillnad på åldern på dom.

lisette
0

*fniss* det är nog grundlagen för hur en fjording ska bete sig. vill den inte så vill den inte. den har inte bråttom till ngt annat än maten… :D

gejsa
0

precis! Skrattande

wewwa
0

#3 Jag har ungefär samma problem. Fast ofta när vi går förbi en annan beteshage med hästar i. Då växer han fast i marken. Det är jättejobbigt, för man kan ju inte tvinga honom och man kan ju inte heller ge upp och vända hem igen. Vi kan stå så i typ en kvart innan han går normalt igen, innan är det knappt snigelfart. = )

Lilla_My
0

jag har oxå de problemet ibland med My… men de e så hela tiden på året när man leder henne, framförallt längre sträckor… Men förmodligen tycker hon bara att de e allmänt tråkigt att ledas sådär bara i skritt, för hon blir helt annorlunda när vagnen och selet åker på :P

heorspawer
0

Enkel förklaring: det är varmt ute på sommaren och om hästen står i hagen hela dagen blir den varm och slö det är inget fel/konstigt med det

gejsa
0

Även vintertid beter sig hästarna så……