vad ska jag göra?
För några dagar sen hittade jag ett litet sår vid nisällas öga.
*ni får alla upp en skräckbild i ögonen, men så farligt är det dock inte*
Det är rent, men läker inte pga flugorna som sitter o äter
*förbannade odjur!!*
Jag kan inte ha på flughuvan pga att hon får skav.
Vad ska jag göra?
Läste om ngt gejsa nämde.. ngn salva till Gejsa (hennes häst)..som också hade/har problem me ögat.?
Hur funkar den?
Bra eller dåliga erfarenheter av det?
/Elin

Att du inte frågar mig som är här. *ler*
Vi hade på penicillinsalva ett par dagar och sedan socatyl. Det är läkt nu. Syns bara en liten prick. Ring din vet och be den ringa in socatyl på apoteket och även den där penicilinsalvan. Kommer inte ihåg vad den heter men veterinären vet nog.
aa okey, föllåt, men tack!!
Hur såg gejsas sår ut?
Var satt det?
Var det stort?
Jag e ju övermesig med saker o ting som ni alla vet :P
/Elin

Det satt precis vid tårkanalen (om dom har några som vi) två flikar. Den ena var uppfläkt. Så efter några dagar var det dött kött som jag tog bort ca ½ cm stort ung. Sedan läkte det ihop fint.
nisse har likadan :(
Hmm… ska kolla de där.
Tack för tipset gejsa! :)
/Elin

Har väl gjort som min gejsa kanske. Kliat sig mot en pinne eller något.

Köp en ny flughuva. På hööks finns väldigt bra som inte ger någon skav. Finns 2 st. Lila 149:-, ljusblå med dragkedja 179:-
Doch håller dom kanske inte så bra som vissa andra, men dom är lätta att laga och ger inget skav.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oftast så sätts flughuvorna för hårt, därför blir det skav. Hästen måste ju kunna tugga så se till att få in typ 2-3 fingrar vid ganascherna.

litar inte på huvorna för fem öre. skräcken är ju att det kommer in ngt djur innanför och hästen löper amok… näverbäver att jag köper en sådan…

Har ett russ som i vanliga fall har väldiga problem på sommaren. Ögonen bara rinner och varar sig, i år köpte jag en flughuva och hon mår toppen
En räddning för henne, men det är väl olika hur stora problem hästen har. Har även tre hästar, men de har inga problem så de behöver ju inga huvor…

Alla 7 hästarna som står här har huvor. Stackars dom som inga har. Så mycket flugor som vi har i år. Dom får ju stå och skaka på huvudet hela tiden annars.
#8 samma här, kör med pannband till grimman istället :) Hittat ett supermysigt i bomull, visserligen ser det ut att passa till en c-ponny eller nåt egentligen så jag får ha det så löst spännt det bara går, men det funkar :)

jag har faktiskt köpt de där på hööks som man inte behöver grimma på… men ponny storleken passade inte brago så han har inget pannband… :D tycker dom funkar jättebra annars!
Min syrra köpte ett sånt igår, jag är tveksam till hur länge dom kommer sitta kvar, iaf på min rackare :P Visserligen kliar han hellre rumpan än huvudet, men ändå :)
#13. jag har svaret på din fråga. tre minuter max!

det beror kanske på hästen. calippo brukar snurra sin så snörena hänger under ganacherna på honom… oskar lyckas ta av sin, men jag har hittat den varje gng…. :D
Du e rolig lisette, först skriver du att dom funkar jättebra, sen säger du att ena hästen tar av sig sin och den andra snurrar på den :P

Min förra ponny skar upp hela ögonlocjket då hade jag en flughuva med typ ståltråd runt ögonen så han såg ut som en fluga. :P

*fniss* jamen det är ju bara calippo som lyckas med det… :D hellre det än en flug huva!

Jag har flughuva på Pim. Provat grimma och flugpannband men han kliar av sig grimman och sen svullnar hans ögon upp jättelätt av alla flugor. Hade innan en grå flughuva som han ej gillade, antar att solen bländade. Har nu köpt en mörkt blå huva istället och den tar han inte av sig. Så tänk på det att de ljusa huvorna kanske blädar hästen när solen står på. Bara en tanke från mig….Kram på er