Vitlök
Jag har hört att vitlökspulver är bra för hästar med hosta.. Vet nån om det stämmer?
lika bra som till människor, men ge inte för mycket under längre tid, en del hästar kan få magsår av för mycket vitlök. själv ger jag klyftor istället i ca 4 dagarsperioder med uppehåll några dagar emellan…
även koncentrerad citronsaft är bra mot hosta, ger en slemlösande effekt samt c-vitamin 

Blöt all mat i krubban ifall du ger det torrt så kanske du slipper ge vitlök. För hur det än är så är det eg inte bra för hästen att äta det. För starkt. Jag gav det förr men läste att det inte var bra. Och handen på hjärtat det är ju inte något normalt foder för en häst heller. Skulle dom gå ute och äta av allt möjligt så inte skulle dom äta av vitlöken om det låg framme.
det funkade jättebra på min pålla när hon hade hosta en gång. köp på granngården

har bara possitivt att säga om vitlök…. hjälpte min ena pålle..-

-Vitlök sägs stärka imunförsvaret men hjälper inte att utvidga luftrör så har hästen andra problem änn försylning hjälper det inte, då får ni kontakta er veterinär för svalg, bal prover ev lungröntgen.
Vänligen/Linda
vilken söt liten häst :)
Ärligt talat så märks ingen skillnad på lufrören på min bronkithäst med eller utan vitlök. Däremot så blir han inte lika lätt förkyld… Men om det har med vitlöken eller något annat att göra kan ju bara han där uppe svara på.

Vitlök kan ju hjälpa mot mygg och sånt sommartid. Men föredrar nog att spraya hästen iaf.
Vitlök i maten är det enda som hjälper mina hästar mot fästingar…

Läste idag i tidningen Hästen att enligt de senaste forskningarna så är vitlök livsfarligt för hästen. Frågan är hur mycket man ska ta åt sig av det. Jag menar, forskare har ju påstått att människor kan få cancer av ketchup. Hmm.. fortsätter nog att ge min pållar vitlök ändå!

Jag tror inte heller att det är farligt..

#11 Ne, men det är väll inte att det var farligt så. det är väll att en för stor mängd vitlök kan ha en blodförtunnande effekt eller nått liknande??

Som med vatten, som i för stor mängd kan ge oss samma effekt som alkohol för oss människor har jag hört..men då ska du hinna/orka drick ca 30liter..

Nej då, det stog att vitlök (och även alla andra sorts lökar) är farligt även i mindre doser. Det var något om att de röda blodkropparna minskar och ju längre tid man gav hästen vitlök, desto svårare var det att få den "frisk". Sen innehöll vitlök något ämne som hästen inte kunde bryta ner o blablabla.. suck. att jag inte köpte tidningen. stog bara och snabbläste i affären. Det stog även att när de röda blodkropparna minskat ordentligt, fick hästarna svårt att gå och ibland till och med svimmade de.
Men mina hästar är friska som nötkärnor, så jag tänker iaf fortsätta med vitlöken. 

Jag har slutat att ge vitlök. Det är ju inte naturligt som dom äter när dom går vilda. Så jag tänkte att det är nog bäst att sluta iaf.

De har kommit på att vitlök kan orsaka anemi som är en blodsjukdom hos hästarna. Och detta kan således döda dem. Precis samma sak sägs det om hundar och andra djur. Men mina vovvar och hästar får det ändå. Det sägs också att det ska förkorta livslängden på dem. Vad min snart 14 åriga schäfer tycker om det håller vi tyst om;-)
Han fortsätter glatt att äta den vitlök matte serverar;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Va! Ger du hundarna vitlök också? Varför då?

Gejsa anemi är inte en blodsjukdom hos hästar, anemi betyder att man är blodfattig, det gäller även människor.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Va! Jag har inte skrivit om anemi över huvudtaget.

Är det inte levern som tar skada av lök, hundar ska absolut inte ha lök och inte choklad heller för den delen

Nej, choklad är ju livsfarligt för hundar om dom får mycket.
Då vågar en inte prova de då? Hörde någe om att de skulle va bra för knott och mygg skulle låta hästarna vara då. Har någen annan någon erfarenhet av de?

Ja, vitlök är ju bra för knott och mygg. Men du kan ju även pressa vitlök isf och smörja det på dom utsatta ställena.
Jaha så de funkar de med?

Klart det gör. Det är ju lukten som dom inte gillar. Jag kan ibland göra egna medel att spruta på hästarna sommartid. Då ingår pressad vitlök.

Jag delar med mig av ett recept på insektsmedel du sprayar på hästen…
3 delar vatten
1 del äppelcidervinäger
1 del vitlöksolja (eller pressa ett gäng klyftor i vätskan och låt det dra nått dygn, sila sen bort vitlöksresterna)
Spraya inte runt ögon eller andra ställen där det kan svida, tex sår !!
Det luktar inte gott men det ska fungera (jag hann inte prova medlet innan min gamle dog, men har hört andra lovorda det) :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag provade det medlet i sommras som CBA SKREV.DET FUNKAR!
# 27 Det låter lite billigare än Renons. Här verkar det nästan som insekterna vant sig vid Renons och börjat gilla det. Tycker nästan dom dras till hästarna när jag sputat på det. Ska nog ta o blanda ihop ditt recept o prova. Nåt annat förslag på ett bra anti insektsmedel till hästarna, om man ska köpa ett alltså?

Ja, vitlök sitter ju kvar lite längre än typ renons. Jag upplever det som det fungerar ung i 2 timmar sedan är myggen där igen. Men vitlök luktar ju nästa dag också på hästen.

switch funkar bra tycker jag. det är lite dyrt bara.

Jo, men det är inte så bra om dom står och kliar varandra. Då får dom i sig giftet.

bebbe du har rätt, anemi drabbar inte bara hästar. det kan drabba alla levande varelser. Fel formulerat av mig. Förlåt.
Jag ger det till hundarna för att slippa fästingar. Det fungerar verkligen bra kan jag säga.
Men visst det är enligt vissa forskare farligt, precis som choklad är det.
Men mina lever i alla fall och har gjort i många år. Men det är i och för sig farligt med mycket.
Luften vi andas är farlig så vi kanske ska sluta med det med. Nej, förlåt spårade ur. är bara så less på alla "experter" som kommer med sina varningar om allt. Det är farligt med kött, chips, kaffe, fisk, vitlök, choklad och ja massor av saker. Light läsken ska ju vara livsfarlig om man tror vissa experter. Så vilka och vad vi väljer att ta åt oss av är nog upp till var och en. Jag har också ett mygg medel som är hemmagjort som jag använder. Lite lik den som skrivits om tidigare.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#32 om nu det är så giftigt för hästarna, varför säljer man det då?
#27 Det är det absolut bästa medel jag någonsin har ägt! Och det stinker mer för varje dag……

Åsa det är bara att sluta andas så slipper du få i dig giftet. he he

#34# Varför? Ja, det kan jag inte svara på. Men läs på flaskan så ser du. Det är jättefarligt för föl också bl a.
jag tyckte inte att switch var nått bra….

Jag har bara använt det en sommar. så jag kan inte uttala mig om det medlet. Jag gör som sagt egna och har eksemmedlet.

man borde kanske testa det där receptet här ovan…

Gör du det. Dyrt är det ju inte iaf. *Ler*

luktar förjävligt bara… ;)

Äsch! Man blir sugen på att grilla när man känner vitlöksdoften bara. Hi hi

grillad häst.. njae ;)

Nej, inte hästen. Men man blir sugen på grillat när man känner vitlöksdoften. Herregud var tror du om mig eg? *skrattar högt*

nej jag är så otroligt trött nu. en kompis till mig roar oss genom att leta roliga namn på hitta.se… skrattar högt här var femte minut…
vitlök luktar underbart. det är sant. men i en måttlig mängd. finns det ngt värre än när ngn andas på en o de stinker vitlök?

Ja, DET är äckligt! Fy sjutton.

o det var det jag tänkte på när jag skrev luktar förjävligt…

Ok!

#36: Ja man kanske skulle göra det. *fniss*
Audiatur et altera pars

#34 På RB 86 flaskorna står det tom att man ska ha skyddshandskar och akta för stänk i ögonen och skulle man få i öga eller mun ska man genast skölja med rikliga mängder vatten….och det ska man spruta på hästen….skulle inte tro det !
Nix, jag kör enligt "om jag vågar använda mig av det på mig så vågar jag ha det på hästen" metoden :o)
Lika med hästens mat…
Mvh CBA

du ska ju inte få schampo i ögonen heller?
det står ju även det på toning/färgningsflaskor.. men man anväder det ändå…

#51 Jag har nog tonat håret nån gång, men inte äter jag hö och kraftfoder.

# 53 men äter du inte betfor??? det gör jag ibland… tycker det smakar gott..

#54 Vet inte om jag fattat detta rätt! Är det det som är vegetariskt eller

CBA håller helt med dig. Eftersom hästarna ofta står och kliar sig med varandra sommartid. Så är det ju väldigt dumt att sätta på gift på dom. Om något som inte är giftigt är lika bra så varför inte…..

# 55 synd att man inte kan tillaga betfor på annat sätt. det blir ju lätt tråkigt… :D
# 56 klart att det är bättre att använda något naturligt… jag hade faktiskt ingen aning om att det är giftigt. tycker det är konstigt man får sälja det då…
men å andra sidan. man får sälja cigg…

Jag skulle bara säga att min ponny jag har på halvfoder har haft jätte alvarlig hosta så att hon behövede medecin. Ägaren så oxå om det skulle bli värre så kanske hon skulle behöva avliva ponnyn. Men tack vara att vi hade henne ute dygnet runt, blött hö eller silage, blött foder (blöt havre sägs vara extra bra för hästar med hosta), vitlökspulver och mediciner. Men tyvärr så blev hostan kronisk. dv s aldrig går över. Men i år så har hon bara haft ett litet anfall.

Jag har också en hosthäst. Dammallergisk. Han fick stå ute i logen ett kallstall med högt i tak. Och när det är högt till tak så dammar det inte lika mycket inne i boxen. Utan dammet åker upp till taket. Han fick hösilage och sedan betfor i allt annat foder som jag då blötte upp precis när han skulle komma in och äta det. Han har stått där i 3 vintrar. Nu i vinter fick jag plats åt honom inne i stallet. Han har stått där sedan i början av dec. Och han hostar inte. Helt otroligt. Men jag har stalldörren öppen jämt utom om det blir över 3 minusgrader på natten.
#51 Jag har använt RB86 helt utan handskar och jag lever än. Jag hr inte heller vått några som helt utlag. Men det är ju för tillverkarens skull som det såt så de inte ska bli skadeståndskyldiga om några inte tål medlet. Det kan stå så på schampo med att man ska inte få det i ögonen osv.

#60 Jo visst, men RB86 är det enda insektsmedlet jag köpt som innehåller en sådan stark varningstext + att det är karens på hästen om man använder det….njä, jag föredrar naturliga produkter isf :o)

#60# Du kanske bara har haft tur. 

#62 Jag väljer med stor omsorg :o)

Jag skrev till kacka nu inte till dig. *ler*

#64 Som sagt…jag och bokstäver/siffror fungerar inte så bra ihop just nu *skratt*
en kompis till mig pressar vitlökar och häller hett vatten på dom, sen häller hon allt i en sprayflaska och sprutar sitt mirakelmedel på hästen. hon tycker det är kanon för insekterna! jag ska pröva detta och se om det stämmer.
Nu har fästinarna börjat komma. Har än så länge inte hittat någon på hästarna men på stallkatterna… Så nu har jag börjat ge hästarna vitlök…

Mina missar ska börja få sin vitlök nu de med. Allt för att de ska slippa dess blodsugande äckliga djuren. ;-)
Audiatur et altera pars

vad jag märkte när vi gav hundarna vitlökskapslar var att dom blev otroligt dåliga i magen…

Ja, ger man för mycket så blir det starkt i magen. Då kommer diarrén som ett brev på posten.

Jag ger mina samma som jag ger till hästarna. Bara blandar i det i maten. ;-)
Audiatur et altera pars
#66 ja har provat dta att spraya utanpå hästen och det fungerar inte så bra för mig även om de hjälper LITE…
Vad som är bäst med "naturligt" eller inte kan jag ite vara på… naturen har ju sina starka mediciner med! Tänk tex att en känslig häst KAN få utslag av vitlöken även om den är på utsidan!!! Och inte finns det varningstext på dem… hm…
Haj måste få lägga min komentar. jag har presis läst den där atikeln om att det ska vara farligt att ge hästar vitlök. Jag ger min häst det på vinten när han är förkyld och på sommaren för flugor och fästingar. Men nu börjar jag bli lite skeptisk. Forskare har inte alltid rätt men dom har ju faktist gjort en undersökning på detta. Så jag ska nog sluta med att ge vitlök som i munen och ta det på utsidan i stället. Om ästen har hosta kan man låta den andas in varmt vatten medvitlök i. =)