Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2998 ggr
Mandysan
0

Körning...

Heej!:D
Det är så här att jag skulle vilja börja köra min häst. Enligt uppgift har hon tom tävlat i körning. Själv så har jag gått i Ponnytravskola (det var dock några år sedan) men tyvärr ej tagit licens. Jag har tänkt att köpa en rockard så att jag kan köra tillsammans med någon. Men då över till mina frågor:

Jag har tittat lite på selar och dem enda jag vet på ett ungefär hur dom ska sitta är travselarna. Tror ni att jag kan köpa en sådan??

Vad är det för utom seldäckelet (stavning?) Jag behöver ha? Vilka remmar osv

Jag ska givetvis tömköra henne först då det nog var ett tag sen hon blev körd. Och det är alltså inte trav hon har gått utan dressyrkörning av ngt slag. Och självklart ska jag ta hjälp av någon kunnig när jag börjar köra henne!

/Amanda

Mandysan
0

Ingen som vet?:(

jennie-w
0

Travsele är nog det bästa. Tömmar behöver du oxå….selen är nog komplett när du köper den, finns med QH och med remmar. Köper du QH måste du har QH fästen på vagnen oxå.

Mandysan
0

Okej.. Vad jag minns har jag bara använt QH en gång… Men så komplicerat är det nog inte=o)

Tack för svaret!

Mandysan
0

Bara en fundering till…Kan man tömköra med QuickHitch??Fundersam

jennie-w
0

Japp det går alldeles utmärkt.

gejsa
0

Jag har hört tvärtom jag. Vi köpte en travsele till min fjording och började köra med rockarden. Då sa folk att det är bättre med en bröstsele. Så då bytte vi till en. Åker man bara lite grand och inte så fort så duger det gott med bröstselen.

jennie-w
0

#6 Då måste man helst ha en baksele oxå som bromsar upp vagnen när det går nerför. Jag har både en bröstsele och en travsele, men jag föredrar travselen för då sitter vagnen bättre på plats brukar använda bröstselen när jag tömkör bara.

gejsa
0

Nej då har ingen baksele och jag har kört min häst i 6 år utan problem.

jennie-w
0

#8 tycker du det fungerar bra så ska du fortsätta med bröstsele.Glad

gejsa
0

Ja, jag tycker det fungerar precis som travselen. Men helst hade jag velat haft en riktig körsele. Men dom är ju så dyra.

shirley
0

tycker me om travselarna….

Tummelisa
0

Jag tycker att det är helt förkastligt att köra rockard eller annan tyngre vagn med travsele. Den är utvecklad för snabb körning på plant underlag, den låser hästen vid skaklarna och det försvårar för hästen att lägga volter, vända mm. Dessutom drar hästen vagnen i däckeln och inte i bröstan som sig bör. Akta era hästar!

lisette
0

det förstår jag iofs inte. hur kan det försvåra för hästen att göra en volt? voltstart är ju absolut vanligast inom travsport!

Kratern
0

Håller helt och hållet med #12. Varför i hela friden ska man köra en häst i travsele?

Sen har jag en fråga till #7. Varför ska man ha baksele till bröstsele men inte till travsele? En vanlig bröstsele "bromsar" på samma sätt som en travsele (med gjorden) Däremot en körsele (som jag kallar det) som drar med draglinor måste ha baksele.

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Menar du det? Jag har travsele och kör med en.. äsch, kommer int på den svenska namnet, men en liten kärra för två, kanske rockard?

Jag tycker också att min häst drar mycket vid bröstan som jag också utvidgat. Det problemet jag har med selen är att bröstan ofta kommer för långt upp mot halsen. För visst är den för långt uppe på bilden?

Mandysan
0

#12 När jag körde ponnytrav körde vi ofta med rockard, iaf när man var nybörjare.

Tummelisa
0

#13 jo jag vet att man gör voltstarter vid travet, men det är ju så att ofta  går hästarna väldigt stelt i den volten, det blir inte så lätt att böja en häst med travsele i en "riktig" volt. Det som en travsele skall användas till är körning med ensitsig sulky på slät och rakt underlag, möjligen att man bara då och då använder travsele för rockard eller annan vagn. Men ALDRIG köra kontinuerligt med travsele. Inte om ni är rädd om era hästar.

gejsa
0

Tummelisa har helt rätt. Så har dom duktiga travfolken sagt till mig också. Det var därför som jag bytte till bröstselen igen och såle min travsele.

lisette
0

#17 ja det har du ju iofs rätt i. :D

men, om man ska ut och träningsköra, då är det väl ingen fara att ha en travsele+

Tummelisa
0

# 18 Tycker jag du gjorde rätt i!! Det borde väl alla som håller på med hästar och dess anatomi förstå vad som belastas av en travsele? Den är ju utvecklad för tävling med lätt sulky och inget annat. Om folk sedan inte bryr sig eller har brist på kunskap vet inte jag.

lisette
0

så jag som har en bröstsele till brago samt en sulky behöver byta ut sulkyn? inte för att det behövs göras på något år ändå, men… ?

Sussi
0

I mitt fall handlar det om brist på kunskap men jag lär mig ju hela tidenSkrattande 

Tummelisa: kan du titta på min bild #15 du ser säkert också av bilden vad jag har för kärra, är det alltså skadligt för hästen?

Jag har aldrig tänkt på att selen bara är till för lätta sulkyn. I travstallet jag jobbade lite i tidigare körde man också med travsele med vanliga vangnar så jag har bara tagit det för givet att man kan köra i en travsele.

Tummelisa
0

# 19 Det beror på vad du menar med träningsköra. Det är inte bra för hästen i längden att dra tungt i en travsele. Men vi vet väl de flesta här att flertalet travare ej heller är så bra i sina kroppar efter några år, några håller, andra inte.

Alla vet väl att en fel belastad rygg tar sig ner i benen ganska fort, men i bland kan det ta mer tid. Tillslut kan det vara för sent. Säger det igen, var rädd om era djur.

Att köra någon sväng då och då med en väl avvägd rockard och travsele är nog inget som skadar. Det jag menar är om det är kontinuerligt.

lisette
0

men har ju tung/lånsamvagn till travsele, så det där med lätta vagnar tror jag inte på. jag tror att travfolket vet vad de sysslar med.

gejsa
0

Men lisette jag körde ju mest till husbehov. När sedan dottern började att köra ponnytrav så köpte jag också en travsele. Men tyckte inte att den satt så bra som bröstelen eg. Nej, en loksele skulle jag vilja ha till min fjording i stället. det är perfekt att köra om man kör mycket tunga vagnar.

Min rockard var då för tung för travselen.

lisette
0

#23 konditionsköra med travsele + sulky. säg ngn gång i veckan.

gejsa
0

Hon har rätt lisette. Finns inga tunga rockarder till travfolket. Dom kör speedcar med ev broms för att få muskler på dom inte för att dom ska dra tungt. Dom intervall kör för att få muskler. Alla vagnar är lätta. Även tävlingsculkyn.

lisette
0

nej inga rockarder, men det finns långsamvagnar som är tyngre. har själv åkt i en… :D

gejsa
0

Jo, det är då man ska ha bakselen som hjälper till att dra. Har du det?

Tummelisa
0

# 27 Har i och för sig sett lite andra träningsmetoder hos travstall där man kör med gamla rockarder med bilhjul och inte alls tänker på konsekvenserna.

Vidhåller ändå att vi som har hästar för hobbyns skull att vi kan ha en bröst eller loksele till våra rockarder, varför travsele????  Bara för att andra gör på ett sätt så behöver det inte vara det rätta. Vi vet ju att travare slits?!  Har träffat Jättemånga travare med ont i rygg och ben.

# 22 Svårt att säga på ett foto, vinklar och sånt stämmer aldrig med en bild så bra. Men av bilden att döma så tycker jag nog den sitter en aning för högt.

gejsa
0

Jo, men för att travare slits är ju mer för att dom igångsätts som 1 åringar. Många av dom får ofta för lite protein för att kunna växa bra också. Dom får ju inte bli tjocka för då går dom inte lika snabbt. osv osv

lisette
0

många travare håller sig oxå fina alltid. allt beror ju på hur man hanterar hästen, om den körs in tidigt som gejsa skrev i #31

men det är väl likadant med alla hästar egentligen? om man börjar för tidigt med dom för hårt så blir det kanske problem längre fram…

galoppörerna blir väl inridna när de är 1 ½ de med? det måste vara en större påfrestning än travet? *vild gissning*

Tummelisa
0

# 31 Jag vet att det är en av anledningarna, men saken blir ju inte bättre av HUR de tränas eller hur. Jag har sagt vad jag tycker. Min utgångspunkt är hästens bästa och dess anatomi och rörelsemönster. För att hålla för den träning vi människor utsätter de för så måste man utgå ifrån att ha en bra och anatomiskt väl utformad utrustning som underlättar för hästen. Det är min filosofi. Vi vill ju inte skada våra hästar medvetet!!

lisette
0

#30 då kan det iofs ha varit en sådan jag åkte i… en rockard med bildäck… här är en liknade. den som står längst bak…

lisette
0

tyvärr är väl många kuskar/tränare/jockeys pengak*ta. det är ju mkt pengar i alla unghästlopp…

Tummelisa
0

# 30 något liknande. Men den ser ju inte så "farlig" ut. Jag har sett mycket under åren.

gejsa
0

Allt är ju viktigt tillsammans. Både rätt foder, skötsel och träning ihop.

Nej, det ser ut som en sulky eller en speedcar. OM du menar en blåa?

Tummelisa
0

Menade  # 34

Och JA det handlar om pengar, inte om hur djuren mår många gånger. Men vi ska väl kunna tänka på våra djur och ge dom det bästa vi kan??

gejsa
0

Sjävklart ska vi göra det. Tror nog att dom flesta här på ridsport gör så också. Det är ju mest dom som vill tjäna pengar som inte bryr sig lika mycket. Vi är ju vanliga skogsryttare som är här mest.*ler* Tänk om alla kunde bry sig om vad dom stoppar i sig sina hästar också. Göra en bra foderstat  och analysera höet bl a. Det är också viktigt i mina ögon. Gör du det tummelisa?

Tummelisa
0

Jag ger bara Analyserar allt hö. Sparsam med kraftfoder, det ger jag bara om det är nödvändigt då mina hästar håller sig i bra trim med största delen bra stråfoder.

Var ute i ett stall tidigt i våras där stod ett 3 årigt fullblod på ca 160cm. Mager och ont i benen. ( avlivad nu ) Den hade en foderstat som såg ut såhär, 5 kg hösilage ( ts 60 ungefär, har inte värden på det) 4 kg havre 2 kg korn, minns inte mängden men foderjäst och något annat preparat med mycket protein ( minns ej namnet)  i relativt stor mängd. Han tömkördes/longerades 3 - 4 ggr i veckan på denna foderstat. Denna häst hade fått fel i tillväxtzonerna och utredningen visade att man gött på med för mycket preparat för tillväxten och för lite för att bygga upp vävnaden. Resultatet blev att tillväxtzonerna inte förbenades. Detta är ett vanligt problem i sverige för de som inte redan vet. Att hästen fick för lite strå berodde på att den inte fick ha mage.

gejsa
0

Ja, jag förstår att den hästen inte mådde bra. Herregud det är ju därför som jag tjatar så dant här på ridsport om en rätt foderstat. Åtminstonde göra analys på höet och se värden OM det överhuvudtaget behövs något kraftfoder till. Många ger som alltid dom har gett varje år. Tex 2 kg havre och 1-2 kg groov och lite soja här och där. Så kanske höet är jättebra värden i. Dels är det mycket fel mot hästen men även mot plånboken. *ler*

Tummelisa
0

Har med egna ögon sett ett försök med hopphästar som endast fick ett BRA hö och tävlade med bättre resultat än när de fick kraftfoder. Folk är så rädda att hästarna ska få stora magar, men i verkligeheten är det ju så att om man ger hästarna BRA hö så äter de heller inte riktigt så mycket och får inte dessa stora hängmagar som dom får av dåligt hö eller magert bete. Där lägger det sig på rätt ställe. Det första jag själv gör om jag inte får tag i superhö är att lägga till luzern eller krafft groov i första hand, beroende på vilken av min hästar som behöver det.

gejsa
0

Hi hi precis som jag då. *ler* Två av mina hästar fick i vintras bara hö.