Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 1202 ggr
CBA
0

Söker kurstips - "tömkörning"

Är det någon som känner till något bra ställe i Stockholmsområdet som brukar ha kurser/lektioner i att arbeta hästen för töm (inte tömkörning alltså)??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

sammeth
0

hör med dom på kuskringen. www.kuskringen.nu 
Om inget annat finns det länkar till körtränare där.

CBA
0

Tack för tipset :o)

Det har löst sig för mig och vi kommer börja träna tömmkörning för en tjej som kommer ut till oss, så det är nått att se fram emot :o)

[slo]
0

Det var väldans vad det var mycket tömkörning just nu :P

Vad är skillnaden på att arbeta på töm och tömkörning…?

CBA
0

#3 Om jag har förstått det rätt så innebär det att arbeta för töm att man utför samma skolor som man gör i ridningen och att man utför arbetet på hela ridbanans yta.

Tömkörning borde då inte vara lika avancerat arbete inkopplat i.

Jag skall börja lära mig och totton tömkörningen för att sedan klara av att arbeta för töm.

[slo]
0

Aha… Då är det visst arbete för töm jag håller på med, och inte tömkörning :o) Trevligt att veta :P

Tusen
0

Jag tycker inte det är någon direkt skillnad om du tömkör på volt eller arbetar för töm. Enligt Peter Eriksson (tror han heter så) är det ingen skillnad vad jag förstår. Men jag tror att många tror att tömkörning är att hästen skall styras fram med hjälp av en töm istället för tyglar. Det är inte sant. Tömkörning/ tömlongering innebär båda att hästen jobbar precis som då man sitter på ryggen. Hästen skall arbeta i form och höja ryggen och sätta under sig. Ibland kan man behöva hjälpa nybörjarhästar med et genom att trä innertömmen lite annolunda. En väl inkörd häst går lika lätt på tömmen och fattar de olika gångarterna på röstkomande som en häst som rids. Du kan dessutom få hästen att göra öppna, sluta, skänkelvikning och så vidare för töm lika lätt som för ryttare.

stall-harmoni
0

jag personligen tycker det är mkt lättare att jobba å lära hästen i tömkörning….. då slipper den ha en ryttare också att bära upp då den lär sej nya grejer…..

tezzie
0

Anders Eriksson anordnar väl rätt mycket kurser och åker ofta runt. Jag skulle kolla upp med han om inte han ska till stockholm!

*** Kärleken övervinner allt ***

CBA
0

Jag planerar för  att åka och träna för Anders Eriksson, jag har hört väldigt mycket gott om honom :o)

CBA
0

Jag planerar för  att åka och träna för Anders Eriksson, jag har hört väldigt mycket gott om honom :o)

lisette
0

har hört att AE inte längre har kurser?

Tusen
0

#6 ja just det Anders hette han. Förlåt men de är så många bröder som sysslar med hästar att men lätt rör ihop dem. Men självklart. Anders är jätteduktig på sån´t här.

CBA
0

#11 Hans hemsida säger annat ;o)

tezzie
0

Han var uppe i sundsvall och hade kurs för inte så länge sedan :-)

lisette
0

länk t sidan?

tezzie
0