Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1457 ggr
Spiritinthesky
0

för tidigt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en D-ponny som blev 4 i årskiftet. han hoppar som en gud, och förra året var vi på tre klubbisar, två i 50/60 och en i 60/70. han hoppade allt men flög åt alla möjliga håll i ren glädje mellan hindrerna xd

har varit på en klubbis iår. idag då(A) då hoppade jag 60/70. han var helt underbar!! vägarna gick riktigt bra, men alla hinderprydnader var superläskiga, men han hoppade verkligen allt! det var också den l'ngsta banan han hoppat, båda var samma bana, clear round på 9 hinder :) somsagt hoppar han som en gud och tvekar aldrig!

jag undrar bara, för hemmaklubben ska ha en lokal den första juni, är det för tidigt att åka o hoppa en LD med honom då? (80 cm alltså) det är planerat att det blir en klubbtävling till, och en pay and jump :) då tänkte jag att nästa klubbis hoppar jag 60/70 och på pay and jumpen hoppar jag 70/80? lr är det för tidigt för honom ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

oliviakarelius
0

Du känner ju själv om han är redo för de eller inte (: Om du tycker han känns redo för de så kan du ju åka , men om han inte är redo så åk inte ! (:

Ahnna
0

Om han är tittig och rädd för prydnader med mera så behöver han mer träning på det. Och 4 vid årsskiftet betyder ju inte att han är fysiskt 4 år fyllda, om han inte är född i januari-mars? Jag skulle hellre vänta och träna mer på hemmaplan, rida mycket vägar och låga hinder, markbommar, galoppbommar m.m. Säsongen är lång, om han artar sig bra under våren så kan du ju satsa på en Lätt D i sommar/höst istället. Ge honom tid! Att stressa fram kommer inte att göra honom säkrare på hinder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

oliviakarelius
0

Tycker på sätt och vis som #2 Men jag tycker om han känns redo för att hoppa 80 cm så hoppa denna tävling och ser hur de går sen får han ha tävlingsvila ett tag .

Mangis
0

Jag skulle åkt som träning. Det passar väl utmärkt att debutera lokal på hemmaplan? Fast då förutsätter jag att du har tränat bana på 90 hemma…

Spiritinthesky
0

#2 han är somsagt inte alls tittig när han hoppar, men mellan hindrerna kan det vara superläskigt, lr ibland när han precis kommit in, detta har dock aldrig stört honom, utan såfort han ser hindret han ska till spetsar han direkt öronen och flyger över. :)

#4 jag har änsålänge bara hoppat 90 på 4 hinde på raken (A) men tänkte lägga till fler gradvis. och alltså, jag tycker han känns redo, men är det för tidigt att hoppa 80 redan , han är ju inte gammal lr så?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mangis
0

Det är så svårt att säga om det är för tidigt, det beror ju på hur mycket han växer just nu, hur du har ökat belastningen, vilka underlag han går på, hur mycket han rör sig o.s.v. Det är ju ett tag kvar till juni så avvakta med att anmäla dig och se huir han känns just då. Unghästar kan ju variera mycket beroende på växtfas.

Spiritinthesky
0

#6 okej :] tack, ^

men om det nu inte skulle gälla mej, utan om vi tex säger att jag hade en B-ponny som blev 4 i år, och den är välbyggd och bra tränad osv, är det för tidigt att redan börja hoppa den LB höjd på tävling ? såg en annons om en sån ponny på tävling i helgen,,,

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

#7 vad tycker ni ? i mina öron lät det lite tidigt faktist :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

oliviakarelius
0

Jag tycker de låter alldeles för tidigt :O HELT SJUKT ! Och ponnyer växer ju saktare än vissa andra raser så när den är 4 år har man ju ridit in den för ett - ett halvår sen ! Och hoppa en LB då är ju ALLDELES för mycket . När den är fyra år bör man mest träna galoppfattningar och hoppa låga hinder på marken och lära hästen allt med måtta ! Och lära hästen grunderna , inte hoppa en LB :O

Spiritinthesky
0

#9 hahah okej,  säg gärna vad du tycker om #0 också ? :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

oliviakarelius
0

#10 Redan sakt tidigare i tråden ;) Men om han känns redo för de så tävla ! Men sen efter att du tävlat så ha en lång tävlingsvila :)

Spiritinthesky
0

#11 haha ojdå, jag är efter (A) får se längre fram hur det blir med det, men fortsätter han som han gör nu så blir det nog en start ja ^^ efterår är det ingen mer lokal jag kan dra med honom till, och klubbisarna är slut på ridskolorna :D så det blir sommarlov för lillpojken ^^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

wewwa
0

Jag säger som #2.
Men du skriver att han inte är tittig, men mellan hindrerna är det superläskigt, vad är läskigt? Tittig eller inte?
Du avgör själv om han är redo eller inte, det är svårt att avgöra över datorn, men om det vore jag själv skulle jag nog ha skyndat långsamt och tränat lite mer hemma. :)

oliviakarelius
0

#12 Okeej , de låter bra :D Ne men gud vilken söt sak han var då :'D

Spiritinthesky
0

#13 som jag skrivit tidigare, han är inte rädd att hoppa över NÅGOT, inget hinder är läskigt ;) och när han väl ser vilket hinder han ska till så koncentrerar han sej BARA på det, men långa vägar, lr innan start och efter målgång, då är prydnader och skit superläskigt xd

glömde också svara på #4, han är född i februari ^

#14 haha ja :D han är supersöt xd

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Chan
0

Det som kan störa är just tittigheten MELLAN hindren. Även om han inte är tittig för hindertyper så kan tittandet MELLAN hindren störa och göra så att han t.ex. inte kommer rätt mot ett hinder. Om hindret då är "för stort" kan man ha otur och "hamna konstigt" i det alt få ett förargligt stopp.

Jag skulle ha skyndat långsamt. Startat nästa klubbis och kanske pay and jump, men sedan låtit hästen vila. Istället satsat på "riktig start" efter sommaren.

MEN. Den tävling du undrar över går på hemmaplan. Är det där klubbisarna är? Är han trygg där i grunden utan publik och tävlingspynt? I så fall kan du kanske starta där.

[myslaa]
0

iza, silver klarar nog det lätt:D dina hästar är ju dem bästa xD

Loa-bg
0

Extremt söt ponny! Blev helt kär!

Personligen tycker jag att det är lite tidigt, det är ju bara början av året. Till hösten är kanske bättre? Men måttstocken för banbyggare är faktiskt att LD är till för 4-åringar (kanske LC också, är lite osäker). Jag tycker det är lite tidigt, när det gällar mina hästar skulle jag inte vilja börja tävla dem förrän de är 5 år.

Peppe
0

rent höjdmässigt är ju 80 cm ingenting för en d-ponny egentligen… utan det är väl mest hur han är med allt runt om, som det du säger att han är tittig mellan hindren. men då är ju detta utmärkt träning =) kommer han fel så kan han säkert kravla sig över 80 cm stillastående, med en följsam ryttare tar han nog inte skada av att hoppa så heller för den delen.
jag har sett många 4åringsar som tävlat LD/LC och 5 åringar som hoppat clear rounder på LA höjd och dom verkar inte ha tagit skada. men som många sagt, det beror på hur han ligger i utvecklingen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

Som jag också skrivit tidigare i tråden (A9 är han som en hindersökande robot, såfort han ser ett hinder framför sej finns inget annat , inte någon läskig prydnad, endast vid långa sträckor lr långsidor och före start och efter målgång,

#16 nästa klubbis är inte där, då är det i ett annat stall som jag också tränar mkt i, men Pay and jumpen är där, och jag har ju manege kort där, så jag kan ju ta med honom dit och visa dom värsta sakerna som tex denna muren som alltid brukar vara med :)

#19, nej hoppa 80 har han inga problem med så,, men jag tänker på hans ben , och när han växer och så (A) men min tränare sa idag att hon tycker han ligger bra i utvecklingen och att första juni blir ett bra datum att bara hoppa en LD med honom,,, men vi får se längre fram :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
0

nu glömde jag bilden på den läskiga muren , xd det är den här :)

läskig och läskig, men det var många hästar som tvekade /stannade på förra lokala där,, men kanske mest var ryttarna ? på bilden är det iaf min B-ponny med hans förra ryttare , dom vann klassen med ganska mkt ^^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Chan
0

En mur "sägs" vara ett "lätt" hinder för en häst: tydlig marklinje och tydligt hinder. Då kan ett glest koppelräck utan markbom vara betydligt svårare. Jag tror att "murproblem" till stor del beror på ryttaren. En mur ser kompakt ut, stor, lite skräckinjagande. Ungefär som ett fast terränghinder. Det gör att man kanske spänner sig och inte rider så avslappnat = hästen spänner sig också. Sedan var ju er mur väldigt …hm… färggrann och huruvida hästar uppfattar färger osv låter jag vara osagt.

MLphoto
0

Iza, om Silver känns klar för att gå på den tävlingen, så tycker jag att du ska göra det. Se det som en träning om inte annat! :) <3

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Spiritinthesky
0

#22 säkert sant (:

#23 haha tog du bilderna med den fula hjälmen för att du tycker jag är så snygg i den lr ? D. jo,, vi får se vad som händer längre fram ^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MLphoto
0

Lätt, den hjälmen är het ;] *asg*

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

[louise80]
0

Även om han känns säker så skynda långsamt, det lönar sig oftast i längden. Glad

Katitzi-Linn
0

Det är så olika från häst till häst. En del hästar mognar tidigt och en del lite senare. Vi har en häst i stallet som är 8, men beter sig som en 4 åring ungefär.

Känn efter själv vad du tror att hästen är redo för, men det är bättre att ta det lungt om du är tveksam.

Lycka till med din häst! Glad

Spiritinthesky
0

Blir nog ingn tävling har vi kommit fram till nu (: åker dit med paddie och startar klass 1 ist xD

silver får debutera sin LD senare i sommar/häst ist ^ han känns faktist klar för det. men som några har sagt här, så tror jag att jag satsar på att skynda långsamt (.

tack för alla svar ^^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MalinSandman
0

Eftersom hästen är en unghäst så hoppar man juh bara grund banan , dvs mellan 6-9 hinder, på banan , sedan väljer man själv om man tycker att hästen är redo .
Din verkar vara bra utvecklad, hade jag varit du hade jag gjort det.
 :)

Spiritinthesky
0

#29 ja exakt (: jo, han känns klar.. men sen vet jag ju inte hur stressigt det blir på tävlingsplatsen heller. han har ju bara variut på lugna klubbisar.. så nej (: får nog bli senare xD

Isa Aronsson

www.stallequino.se