Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4370 ggr
Maja
0

Frusna morötter

Fick en liten skoj tanke tack vare ett annat forum.

Frusna morötter är inte någonting man ska ge hästen. Detta på grund av fångrisken, så mycket vet jag.

Detta är likt gräs som upplevt frost. De "skjuter upp" sockret i grässtråna för att klara kylan. Så blir det socker och fång för hästen, inte bra alls. När det blir varmare blir gräset bra igen.

Då kommer morötterna in i bilden - de kan ju inte ta massa socker någonstans, de är liksom inte ihopsatta med något..

Är det så att sockret "omkristalliseras" på något sätt, eller varifrån kommer sockret?

Är det ens samma sak (frost-gräs som frost-morot)?

Flummig fråga från en trött flicka.. ^^

AnnaLundin
1

SKälet till att frostigt gräs är "farligt" är att gräset fortfarande är levande = sitter kvar på sin rot. I det levande grässtrået omvandlas kolhydraterna mellan olika former beroende på temperatur, ljus mm. När det blir kallt ute bildas fruktaner, som är kedjor av sockerarten fruktos. Detta fungerar ungefär som glykol i grässtrået, så att det inte fryser sönder vid minsta frostknäpp.

Detta sker nog inte i skördade morötter.

Däremot börjar morötter som varit frusna att ruttna ganska bums och det är ju inte så bra att fodra med ruttna morötter…

Maja
0

Okej, så det är ingen större fara att ge frusna morötter, så länge de inte är ruttna alltså?

AnnaLundin
0

man ska inte fodra med frusna morötter alls, har jag fått lära mig. men jag minns inte varför.

Alex
0

#3 Nä precis, det har jag också hört, men då pga fångrisk (med förklaringen 'samma som med fruset gräs')… Men när jag fick höra anledningen till att fruset gräs kan ge fång så föll ju den teorin :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

#0 haha good point!

hade ju varit bra om man kunde fått ett svar på det där, känns lite som att "för jag har hört det" svaret inte fungerar.

LinaN
0

Jag ger frusna morötter till både min egna o andras hästar i stallet. Det är ju som en isglass.

morötterna har sina sockerhalter från att de skördats, o är de djupfrysta så knastrar de massor i tänderna på hästarna och de flesta äter dem med god aptit.

Jag har haft mer problem med nyinköpta morötter på sen våren som april/maj då de ruttnar på några dagar även om de vart fina o frsächa i butik. o det utan frost.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lyrik
0

Ger aldrig frusna morötter till varken Lyrik eller någon annan häst. Inte heller ruttna.

tezzie
0

Folly har fått halvfrusna morötter, och hon äter dom med god aptit. Jag köper ju alltid stora säckar med fodermorötter och då händer det ibland att de fryser till lite när det blir riktigt kallt i stallet. Ruttna morötter skulle jag aldrig ge… Jag skulle aldrig ge Folly något (i fruktväg) som jag själv inte kan ta en tugga av!! Och en å annan halvfrusen morot har jag tuggat på :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Flaxii
0

Det som jag har hört är att när morötter fryser utsöndrar de något typ gift, som KAN orsaka fång. Så jag ger aldrig frusna morötter till Mandelman, men sen äter han dem inte heller.