Fråga ang. longergjord
Kan man tömköra med en vanlig longergjord?

Ja, det kan man. Man kan tömköra med en sadel med. Men hur lämpligt det är beror ju på hur gjorden/sadeln ser ut och vad man har för möjlighet att låta tömmarna löpa ordentligt.

Det ska gå. Det som kan vara problemet med den typen av gjordar är om den inte passar hästen ordentligt så den glider. Eller ger felaktigt tryck, egentligen ska ju en tömkörnings- eller i alla fall körgjord också tillpassas på samma sätt som en sadel. Men det beror ju också på hur mycket den ska användas…

Just nu ska den bara användas någon gång ibland, då jag ska låna av en kompis. När jag köper en egen ska den väll användas max 1ggr/vecka.
När jag tömkör, har jag en longer/tömkörningsgjord från hööks, ett schabrak och jättebra tömmar från hippson, som tyvärr inte verkar finnas kvar ännu. Plus vanligt träns.

Okej, men kan man ha tömmarna i de ringar som finns på den gjorden som jag visade i #2?

Nu har jag hittat en annan gjord, från Hööks. Hur tror ni den funkar? Med den här finns ju fler valmöjlighetr liksom, inte bara två ringar högst upp. Så den borde ju funka till både tömkörning och longering.
Men jag funderar ändå på hur bra den kommer passa, för som #3 sa så sitter ju inte alltid sånna här gjordar så bra och kan glida eller så. Men vad tror ni?

jag har en sån. jag tycker den är så där…
den glider inte, men jag kan inte placera vad jag ogillar med den. kasnke att den ligger så platt mot hästen?

Okej, förstår inte riktigt men det jag tänkte på när jag såg den var att den såg just platt ut. Lite ostabil liksom. Men hur är den att tömköra/longera med?

Liseeeette? Jag behöver din vägledning 

jag jobbar, förlåt! :D
den fungerar ju absolut att tömköra med. smidigt med ringarna att sätta fast ev inspänningar i.
fast jag hade velat ha en annan. hade jag avrit som dig hadej ag satsat på en annan faktiskt.

Tycker den första du visade verkade bättre, kanske lite få ringar bara. Jag vill ha fasta ringar, då jag tycker tömmarna löper bättre igenom då.

Jag har Hööksgjorden, tycker precis som Lisette att är platt. På min häst gled den också. Jag kommer ha min på Stella innan jag börjar tömköra för att vänja henne, annars har jag skänkt den till Hjelmskyl (som har den som täckesgjord när pållarna går i skritten).

Okej, den låter inge' vidare.
Jag tycker den är helt ok, om man bara tömkör ibland.. Jag använder aldrig inspänningstyglar eller longerar med den, tömkör enbart… brukar då använda de övre, största ringarna. Gjorden kan ha en tendens att inte riktigt vilja ligga still och den kan upplevas som ngt "platt" men som sagt, jag tycker att den är ok som "nybörjargjord" och "vardagsgjord".

Men jag ska nog tömköra ganska mycket, då jag ska hålla på lite med en häst som behöver varieras från ridningen och så.
travsele är bäst ;)
Jag har hööks gjorden. För mig funkar den super! Jag tömkörde typ bara.

Hmm… nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka ;)
Jag tycker om den. Har stl full men den går att spänna till mycket mindre hästar också, det tycker jag är en fördel. Kan tänka mig att den inte skulle ligga superbra på en häst med hög manke.
Det är många bra ringar i olika lägen!

Den glider inte för dig eller? Sitter den stabilt?
Den sitter stabilt och bra!

#23 Ligger den inte emot ryggraden på din häst? För jag vet att jag har funderat på hur en häst ska se ut för att den inte ska trycka på ryggraden. Nu hade iofs Mangis väldigt lite ryggmuskler, jag lyckades aldrig få upp dem trots all tömkörning, men ändå…
#24 Nä, ligger inte mot ryggraden. =)

Good for you. :-)
För 300 spänn eller vad det nu var tycker jag Hööks-gjorden är kanon, ligger som en smäck på Shannon :) Många ringar, lätt att hålla ren gillar jag också. Men visst, hade jag haft ett par 1000 över hade jag ju hellre köpt en Tärnsjö-gjord, men det känns inte värt det för mig iom att jag antagligen ändå kommer köpa en finare sele att ha sen när det ska köras ordentligare ;)

Jag kan ju bara konstatera att på Stella (som aldrig är riden och alltså aldrig fått sin rygg förstörd av en sadel) ligger Hööks-gjorden riktigt bra. Men kommer ändå vilja investera i en "riktig" så småningom.