Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1436 ggr
AnnaLundin
0

prispengar i ponnysporten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det med prispengar i ponnysporten numera? Jag vet ryktesvägen att det har diskuterats, men vad har det mynnat ut i?

Och hur såg det ut tidigare? Från vilka klasser fanns det prispengar och vilka summor pratar vi om?

Skälet till att jag undrar är ett vi nu har en diskussion på Ponnytrav ifokus om prispengar inom ponnytravet. Och där är det egentligen en mer delikat fråga… För från förbundshåll strävar man efter att ponnytravet ska närma sig stortravet så mkt som möjligt, därmed också att ponnyerna "handicapas" efter insprungna pengar som stortravarna gör. Man vill mer och mer lämna "handicapning" efter ponnyns rekord (km-tid) som varit det mest använda fram till för några år sedan.

Så jag skulle helt enkelt vilja höra ridsportens argument för och emot prispengarna och kanske föra upp detta till diskussion även inom ponnytravet!

Varsågoda! Babbla fritt i ämnet! :D

jumpingqueen
0

Förut var det prispengar från reg. o uppot Från 1/1 2007 får inga prispengar förekomma.

Jag tycker det är dumt eftersom det kostar för mej ca 5000 kr per tävling… Jag tycker att prispengarna är bra, men jag tänker inte : wow 500 kr om ja vinner" direkt…

RussPower
0

5000kr?! Ehhhe, var får du de pengerna ifrån?

NinaToy
0

Håller med jumpingqueen… Det är svindyrt med anmälningar och veterinärbesiktningar (speciellt om man har flera ponnyer). Även om de säger att det ska bli billigare med  sånt tror jag faktiskt inte på det… Jag tycker att det ska vara prispengar med i ponnysporten från reg. och uppåt!

jumpingqueen
0

Men oppstallning ca 1 000kr/häst starter ca 700 kr/ häst+ boende och mat till oss, bensinpengar.. Det går fort upp i dom summorna. Jag rider andras hästar å tar betalt för det.. Så får pappa dom pengarna å betalar så mkt de går…

jumpingqueen
0

# håller med dejj!

ronja
0

rände land och rike runt för några år sedan, då min syster tävlade ponnyhoppning.. Då det kostar enorma summor att åka runt på tävlingar(5000:- stoppar inte om man åker en hel familj!) så kan prispengar vara en liten bonus.. "ingen håller ju på med tävlandet för pengarnas skull", så jag förstår inte ens hur man kan plocka bort det lilla bidrag som finns… en tävling kanske går jämt upp om man är på hemmaplan och ska det vara ett väldigt lyckat meeting! men vi som bor lite längre upp i landet har ofta haft väldigt lång färdväg till många tävlingar ibland 70mil enkel resa.. det innebär ju alltid även övernattningar.. så de stackars kronor man kanske drar ihop på en tävling om man nu får någon placering, varför kan inte de få vara kvar?! instämmer med tidigare inlägg om prispengar från reg. och uppåt.. Man gör ju inga vinster utan går ju alltid back..det är en svindyr sport..

hoppas jag inte svammlat alltför mkt, men jag blir så arg.. vet hur mycket mina föräldrar kämpat för att kunna få råd att skjutsa runt min syster på alla tävlingar..

jumpingqueen
0

Jaa.. men så e de ju..

Varför valde jag inte Handboll? Hehe nae, skulle aldrig byta bort mina hästar mot en bolll…

AnnaLundin
0

Att eventuella prispengar är ett välkommet tillskott i kassan behöver väl ingen tala om, det är dyrt med hästar oavsett vilken gren man tävlar i…

Vilka är nivåerna på premierna som det är nu då? Vad får vinnaren i en regional Lätt B? Msv B? Nationell Lätt A? Msv A? SM-segraren? Det behöver inte vara på kronor och ören, men ungefär?

Jag har lixom inte varit aktiv inom ridsporten själv på 8-10 år och tappade helt kontakten med den när jag slutade som banbyggare 2001, så jag har absolut ingen aning längre! 
(ägnar mig numera åt att föda upp ponnyer och hästar åt andra…)

jumpingqueen
0

Det kan variera, men i år i Sm vann man 5000 kr då var meetingavgiften 2,500kr/häst… I MSVA kan det variera mellan 800- 2000kr I LB vet ja inte så noga, men har vunnit 500 kr en gång, men en gång var det typ 200 kr…

AnnaLundin
0

tack! Då är det ungefär som i ponnytravet då.

jumpingqueen
0

Okejj.. Men jag tycker inte de är för mkt i alla fall…

Kratern
0

#10 Det är väl inte alls som i ponnytravet!!!

jumpingqueen
0

Hur är det i ponnytravet?

Kratern
0

#13 Det är prispengar i alla lopp oavsett vilken "nivå" du tävlar på.

Förstaplatsen brukar ligga på mellan 600-1000 kr för vanliga lopp. Sen är det prispengar ända ner till sjunde plats. Sjundeplatsen får inte vara ett lägre belopp än startavgiften.

jumpingqueen
0

#14 Okejjj=0D

gejsa
0

#14# Så är det ju inte alltid. Beror ju på sponsorpengarna. ibland kan det ju vara bara dom första 5 bara. Beror ju på vilket lopp det är.

Min dotter kom 3:a i ett lopp och vann bara 150 kr.

jumpingqueen
0

De kanske varierar beroende på om det är nåt större lopp?

NinaToy
0

gejsa: "vann bara 150 kr?" :P Det är mkt tycker jag… :P Jag har aldrig vunnit några pengar… :P

AnnaLundin
0

#14 I norra delen, där du finns, är nog prispengarna lite högre. I södra halvan av landet är det väldigt sällan mer än 600 kr till vinnaren. Sen kan jag iofs hålla med dig om att det är fler som blir prisplacerade i ponnytrav än i ridsporten.

Vad jag menade med ungefär lika var att i småloppen ligger summorna ungefär där jag nämnde, i storloppen (SM och liknande) är det bortåt 5000 till vinnaren. Att det är ungefär samma summor vi talar om ponnytrav vs ridsport.

jumpingqueen
0

Okejj!

Kratern
0

#16 Enligt STC:s reglemente ska de 7 första ha prispengar.

#19 Det är inte samma summor vi talar om "på lägre nivå"

gejsa
0

Ok kommer inte ihåg reglerna. Det är några år sedan dottern tävlade. Men det kanske var därför som summan blev så liten då om det var 7 som skulle ha pris.

Fast jag satt i styrelsen och hjälpte till vid tävlingar så minns man inte. Jag saknar det väldigt mycket faktist. Tyckte det var jättekul. Ideelt jobb men ändå roligt.

AnnaLundin
0

#21 Inom ponnytravet får de 5 första alltid prisplacering, inte 7, sen beror det på antalet startande i loppet. SPTF har nog ett undantag där då, antar jag.  

Sen ska jag inte tjafsa mer med dig, för vi har väl varit på olika tävlingsplatser och läst olika proppar då. MIN erfarenhet är att det är samma summor, NÄR det är prispengar, oavsett typ av tävling. Här sätter jag punkt i diskussionen för jag har fått de svar ajg sökte.