Vilket bett ?
Min ponny går på pessoa nu pga att förut så drog hon ner halsen och använde alla sina muskler till att bita tag i bettet och sticka. Nu är hon inte alls så men jag måste börja rida på ett annat bett nu när jag ska börja tävla dressyr. Men problemet är att på pessoa går hon hur fint och bra som helst men ett annat bett så börjar hon göra som hon gjorde för ut ! Inget hjälper , jag rider henne ordentligt men hon är som ett "gummiband" i munnen som man kan dra i hur mycket man vill utan att de känns. Så var hon förut också tom på pessoat men nu är hon super fin på det men på ett annat bett är hon så :/ Så har nån nått förslag på bett som man får använda på dressyrtävling som är lagligt. Jag har prövat tränsbett och tredelat.
Pessoat är inget bra bett, och detta funkar inte alls i dressyren. Det ger tryck på nacken som säger att hästen ska ta ner huvudet, alltså ingen ärlig form.
Annars, har du kollat tänderna på hästen? Detta är steg 1. Annars prova ett rakt bett kanske? Eller ett smalare? Annars spelar det egentligen ingen roll viltet bett man rider på, det är ens egen dressyr man ska tänka på! Så träna massa dressyr på vanligt tränsbett så tror jag att det kommer fixa sig. :)