Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 1983 ggr
Anna
0

Hitta på med 1-åring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite idétorka vad gäller hanteringen av Wilda.

För er som inte vet: Wilda är 1 år, eller snarare 15 månader, sto, korsning arab/pinto/connemara och rätt busig av sig. Vill gärna bossa men är alltid kontrollbar.

Iallafall så behöver jag lite tips på vad jag kan göra med henne. Det hon klarar än så länge, i stora drag

• Ledas på promenad utan mamma
  • Ledas med fastspänt schabrak på ryggen
  • Lyfta alla fyra hovar
  • Ryktas över hela kroppen med olika sorters borstar
  • Vara själv i stallet när mamma rids
  • Hon har gått som handhäst 1 gång i skritt, i paddock
  • Hon har skuttat över små, väldigt låga hinder några enstaka gånger, i mammas sällskap

m.m.m… Men i stora drag, detta.

Nämnas bör väl även att jag inte äger henne utan är medryttare på hennes mamma, men hjälper även till med Wilda mycket.

Har ni några för slag på vad jag kan hitta på med henne? Jag har ingen jättestor unghästvana men kan hantera henne utan problem. Så jag vet inte riktigt, vad bör ett 1 årigt sto kunna/klara?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

paronskrutten
0

Om hon går att hantera bra så är det väl bara att fortsätta att träna? Vad ska hon användas till som vuxen?

Helena

Anna
0

#1 Hon ska bli "vanlig" ridhäst, mer än så kan jag inte svara på.

annaattlid.se

paronskrutten
0

Hmm, okej, skulle det skada att börja köra in henne? :)

Helena

elin
1

Tömmköra kanske? Eller e de för ungt kanske, är inte så hajj på när det är kämpligt o börja.

Lycka till i vilket fall Anna :)

/Elin

micheles
1

Tömköra har jag altid lärt mej att man ska göra tidigt.. men var försiktig med belastningen tills om något år. Har oxå idetorka med min ettåring men han är oxå väldigt hanterbar och lugn så det är skönt..

Forssen20
0

Börja vänja vid transport? :)

Testa och leda henne utomhus när mamman blir riden :)

Du kan alltid börja med "bakomskygghetsträning" och skrämmande saker (Absolut inte skrämma henne, men vänja vid t.ex: kossor, musik, prassel och sånt.)

Var gärna ut och leda i blåst och regn (täcke på ;D)

Lindbygarden
1

Tycker du har varit duktig!

Mangis
0

Leda över bommar, mellan bommar, över pressenning. Bära skramlande saker samtidigt. Flytta för handen/spö. Lära sig röstkommandon för skritt,  trav, galopp. Löshoppas.

Anna
0

Tack för alla tips! :D

#7 Hehe tack! Nu har ju ägaren gjort en del av detta och inte jag, men det är väldigt roligt/lärofyllt/spännande att hantera och fostra en "ny" häst :)

Förhoppningsvis blir det mycket stall nu på höstlovet, ska börja jobba lite mer med henne isåfall. Nu har hon "stått" några veckor och endast tränat på den vardagliga träningen, dvs ryktas/lyfta hovar osv.

annaattlid.se

Annette
1

En så ung häst behöver tid att "bara vara" också. Vanlig vardagshantering räcker gott.

Anna
0

#10 Absolut. Det är därför vi "pausar" ibland och sedan går vidare lite.

annaattlid.se

LinaN
0

tömköra kan du ju göra litet försiktigt, i grimma. fast använd vanliga tyglar då o gå bredvid henne. Lär henne att ge efter för tygeltagen. Då påverkar du inte munnen och inte ryggen. Vikt skulle itne jag sätta på förrän hon är 3 år.

Du kan även leda henne UNDER en uppspänd presenning. öva p åatt låsa fast hoven mellan knäna som hovslagaren gör när han verkar/skor. Banka litet lätt på hoven med hovkratsen.

Träna läskigheter. Stå i hgen o fäll up pett paraply upprepade gånger, gnugga med en papperspås/plastpåse över hela hennes kropp, framförallt bakom henne. Så minskar det chansen för o bli bakskygg.

träna att skritta, kommendera trav, trava en liten snutt (kanske 2-5 meter) ge kommando för avsakting och sakta av. o träna skritt, halt, trav övergångar med röstkommandon. Jättebra att ha sen när hästen ska ridas in.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anna
0

#12 Tack för många bra tips :)

Lite bakskygg är hon och gillar inte att få saker "på sig", t.ex om man ska gnugga en handduk mot henne så rycker hon och försöker småspringa iväg. Så det ska jag absolut träna på, gör jag det i hagen har hon möjlighet att springa iväg också så hon inte känner sig trängd.

annaattlid.se

LinaN
0

elelr så har du et tlångt långt grimsakft, typ 6 meter, så hon kan springa undan men itne komma undan helt. hon msåte stanna o konfrontera rädslan litet också.

många gånger akn det fungera att dra det lsäkiga p åmarken, och gå ifrån hästen, eftersom de ofta reagerar med nyfikenhet på det som försvinner iväg medan de reagerar med flykt när något kommer emot elelr på dem.

Jag lekte med Harry med en stor brunrutig sjal, efter en halvtimme hade ah nden hängandes över huvudet. 

jag skriver mer imorrn, både ögon o fingrar börjar gå i kors.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anna
0

Puttputt, fler tips? :)

annaattlid.se

bubbelbubbel
0

funderar på samma saker som du Anna.
fast jag tror jag mest bara kommer…eh….
vänja henne mer vid att lyfta baktassarna, det gillar hon inte.
och sen ska vi gå på promenad och titta på omgivningen.

thilda-
0

NH :)

LindaKarlstrom
0

När jag hade hand om polly brukade jag hitta på massor med roliga saker! Dock var hon lite äldre, ca 2 år men så gott som ohanterad när jag tog mig an henne.

När hon hade slutat försöka äta upp mig och ha i hjäl mig brukade jag  bygga banor i ridhuset, som tex, slalom mellan koner, bygga en "labyrint" av bommar. låta henne gå under höga bommar på hinderstöd mm.  Hon tyckte alltid att det var superkul. :) Sen gick vi ut på turer i skogen, längre turer efter att hon fick bättre kondis.

Loa-bg
0

Cayenne var nog ett år när vi började tömköra. Har ni tränat lastning? Låter annars som du har bra koll på läget, det är lättare i framtiden att rida in hästen om man hanterat den som liten.

Anna
0

Tror inte hon har blivit lastad någon gång. Jag har iallafall inte hört något om det.

Såfort jag blir av med min förkylning ska jag åka upp och börja göra lite nya saker…

Fler tips?

annaattlid.se

Bobby
0

Sätt trns på henne! Om hon ska visas som 2-åring måste hon ha det , så börja vänj redan nu!

Bobby
0

Glömde ä:et… Träns ska det vara!

Loa-bg
0

#20 Lastning är ju superbra träning, men man får vara försiktig och se till att det kopplas till ngt positivt :)

Vatten? Kanske redan nämnts… Det var väl det enda jag inte gjorde med Cayenne som liten, vilket jag ångrar :/ Hon blev livrädd för vatten och sen var hon ju bautastor så det var ju inte det lättaste att få kontroll över henne. Hennes nya ägare har jätteproblem med att tvätta av henne, hon är ju skäck så det hade ju varit bra om det funkat.

Mangis
0

Just det, vatten! Det gillar inte Stella heller. Men det går, så vi tränar på. Blöter benen och svansen ibland, och hoppas att det ska bli vanesak innan vi fortsätter upp på kroppen (i vår).

Anna
0

Vatten var ett jättebra tips!

annaattlid.se

Anna
0

Nu börjar det bli idétorka igen ;)

Nu har hon haft träns på sig och även blivit ledd ett varv på stallplanen i träns. Inga problem där, hon reagerar inte alls mot bettet eller liknande. Tuggar lite på det i början men slappnar av sedan.

Har gått över och mellan bommar osv.

Funderar på att vänja henne att stå ensam i hagen medan mamma rids. Har ni några tips på hur man kan påbörja det?

Ska även vänja lite vid vatten. Har ingen slang men kan ta i hinkar och blöta kropp o ben. 

Tänkte försöka bygga upp någon liten bana också i paddocken någon dag med bommar, hinderstöd, konor och lite sådant. Kanske leta reda på lite grejer som man kan miljöträna, t.ex gå upp på sådana här "pallar", stå i däck osv. Hon börjar bli lite uttråkad igen.

Hon är 1½ nu.

annaattlid.se

MLphoto
0

Kanske andra som redan skrivit, men jag skriver det endå :) 

Trickträning är suveränt för unghästarna, lagom mycket tänk och lagom ansträngning (om man då börjar med de enkla övningarna), eller varför inte NH träning, gärna i en korall, för att stärka er kommunikation.. det finns hur mycket som helst man kan göra med en unghäst :)

Har du ridit med henne som handhäst? Börja träna på longering och tömkörning?  Gör en bana med massa läskiga saker, typ presenningar, både som ligger på marken och som hänger på hinderstöd, bildäck att stå i, pallar att stå på, rulla däck under magen, mellan frambenen…. jaa, bara fantasin sätter gränser :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Anna
0

Har skrittat med henne som handhäst tre gånger, travat en gång.

Har itne direkt longerat på riktigt, men hon har gått runt mig i longerlina, dock med "ledare". Eftersom hon gärna svängde in mot mig i mitten.

:)

annaattlid.se

MLphoto
0

Okej (:

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Mixie
0

Ska ni behålla henne med hennes mamma eller har ni någon möjlighet att släppa henne med några andra hästar i en annan hage utan mamman?

//Mickan

fridak
0

vet inte om orsaken var att en unghäst svängde in mot mitten vid longering men ett tag så var det en uppbyggd "bana" i paddocken. två cirklar(en mindre i en större)  uppbyggda med bommar och hinderstöd och dunkar. den var inte helt igenstängd utan hade öppningar mellan varje bom men den gjorde att hästen höll sig där den skulle, hjälpte till lite med låtsasväggar.

Anna
0

#30 Hon ska behållas med mamma, finns inga andra hästar här, tyvärr.

#31 Låter smart :)

annaattlid.se

CoNo
0

Oj vilken skillnad!

Unghästarna i stallet är inte alls hanterade mkt. Gamlingar som äger dom så dom har väl andra metoder.
Ettåringen: Kan inte ledas utan en annan häst framför, kan inte stå i hagen själv, kan inte borstas, kan inte lastas m.m. Kan inget av det du beskriver!
Treåringen: Påbörjad inridning, kan knappt ledas och får spader och bror som är ett år äldre inte syns.
Fyraåringen: Svår att ledas, står aldrig still. Inriden.

Så du har kommit väldigt långt med henne. Men lite tips ändå;

• Lasta, tränas med fördel på lastpallar/presenningar först.
  • Backa, flytta fram och bakdel på kommando och med lätthet.
  • Ut i skogen på promenader, då lär hon sig att lyfta på fötterna och blir stabilare i psyket. Och vad är mysigare än en lugn promenad i skogen en vårdag? :]
  • Lyfta fötterna när du ex. knäpper med fingrarna, petar på resp. bog. Och sedan även hålla fast dom som hovslagaren gör.
  • De sju lekarna! Friendly Game är jättebra och som du säger om hon är lite skygg för föremål på kroppen så är det toppen att träna på dom tre första iaf. (Läs den första leken nedan.)
  • Gå i bildäck, under höga bommar uppställda på hinderstöd, lek med bollar, studsa lätt i marken och rulla över kroppen på henne.

Ja, bara fantasin sätter stopp. Men eftersom hon är såpass ung så bör du bara göra en eller max två saker i taget :]

The Friendly Game - _Den vänskapliga leken
_Friendly Game kan du göra överallt, hästen ska så fort du påbörjat leken känna "phu! allt är lugnt, jag behöver inte vara rädd". Leken bygger på att stoet slickar fölet när det är nyfött för att binda ett band mellan dem. Du måste hela tiden se avslappnad ut och under Friendy Game, eg. inte under någon lek får du visa minsta irritation! Under tiden du gör alla de andra lekarna så använder du Friendly Game för att belöna eller lugna hästen. Stryk och smek först hästen överallt på hela kroppen med händerna. Om den sparkar eller visar ilska när du tar på något ställe, använd ditt spö eller din carrot stick. När hästen accepterar och helst blir lugn när du stryker den, går du vidare med ditt grimskaft, eller ditt rep. Hästen ska även acceptera detta överallt innan du till sist stryker den med ditt spö eller din carrot stick. Om du känner att hästen är helt lugn och avslappnad när du gör Friendly Game kan du ta carrot stickens string eller repet och svänga lugnt över hästen. Du kan även lugnt "kasta" det över ryggen osv, som stoet gör med sin svans över fölet.

Anna
0

#33 Tack för bra tips =)

Nu har hon fått stå i 1½ månad och bara "vara" så att säga. Har börjat göra lite mer i boxen, enkla grejer som att stryka handdukar över hela kroppen och försöker även lära henne att det inte är farligt att få tyg över öron och ögon, och det börjar hon förstå. I förrgår lade jag sadel på hennes rygg (utan att spänna fast och utan att lägga tyngd i den) och hon bryr sig inte alls. Så jag "skakade" sadeln lite fram och tillbaka och hon lade inte ens öronen bakåt. Så då tog jag av den och berömde. 

Nu ska vi ut på lite promenader igen och jag tänkte börja miljöträna lite mer i paddocken.

annaattlid.se

CoNo
0

#34 vilken härlig unghäst du har att göra med! :D
låter toppen det du beskriver.

Anna
0

#35 Hon är otroligt härlig =) Tyvärr väääääldigt nafsig, hon har bitit stora hål i boxväggarna och slickar/nafsar på allt hon kommer åt. Fast biter aldrig hårt. Tror att det kanske kliar i tänderna på henne? Några tips på hur man kan vänja henne av vid det?

annaattlid.se

Peppe
0

#36 tuggar hon hål på väggarna så kan ni antingen ge henne halm eller hänga/lägga in grenar som hon kan tugga på =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

#37 Halm var smart, kan prata med dom om det. Grenar kan jag alltid slänga in några ;) Brukar lägga in en tuss ensilage när hon ska vara ensam i stallet men det äter hon ju upp på 1 min liksom, inte så effektivt.

annaattlid.se

CoNo
0

#36 mycket möjligt att det kliar i tänderna på henne, vet många unghästar som det gjort det på när tänderna växer. somsagt släng in halm och kvistar, hallon brukar vara väldigt populärt här! (då tar man de som det inte är taggar på.) och i hagen kan man lägga in träd såsom björk t. ex. så har de mkt att pyssla med!
på endel hästar har det även fungerat med att lägga in tuggleksaker för hundar, unghästar speciellt tycker ofta att det är roligt att bära runt på gummileksaker.

om hon nafsar/biter i dig (det behöver inte vara hårt) så kan du ge henne en lätt stöt med fingrarna längst upp på halsen, vid strupen ungefär, som en markering på att hon inte får göra så. nafsar hon på andra hästar så får hon ju en tillsägning direkt så man ska inte vara rädd för att tala om när hon gör fel, även om det kliar i tänderna på henne.

Peppe
0

#39 för länge sen läste jag nåt om att björkar som fallit/sågats av utvecklar ett gift så småningom. jag minns inte mer än så, men det kanske finns att läsa nån stans om man letar

CoNo
0

jaså? jaha ojdå, då tar jag tillbaka det :o

Peppe
0

alla stormar som har varit nu i vinter har fällt ett stort "buskträd" i min hage. partaj för hästarna =D annars brukar dom få asp tror jag, och gran till jul :)

Katitzi-Linn
0

#33 Låter som att ni kommer få problem med dom hästarna. En häst bör kunna ledas, borstas och lyfta på hovarna redan som föl. Ju mer man hanterar dom, ju lättare blir inridning och hantering senare.

elinnn
0

har inte så många ideér men lycka till! Hon är verkligen superfin.

Due-Boje
0

har inte läst vad de andra skrivit.. men träna henne på att bli spolad, börja med benen och sen med tiden arbetar du uppåt =) Våran ettåring klarar det galant =)

Anna
0

#45 Har tyvärr bara tillgång till slang på sommaren som jag förstått det, så det är väldigt svårt… Men ska göra det i sommar, helt klart.

annaattlid.se