Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2173 ggr
Peppe
0

Anmäla hotmailadress?

Kan man anmäla en hotmailadress? fick detta mejlet idag:

"Namn kuk sven
Tel 0495-12345
E-post slicka_rumpa@hotmail.com

Meddelande
hej jag vill ha din häst . jag är hungrig . jag ska ta motor sågen och skära haambugare ."

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Due-Boje
0

herregud… ja för f*n, de e ju hot. Även om de e på skoj kan han gott få sota för det…

Johanna
0

vet inte riktigt faktikst…

gud så kul folk kan ha.. vilken idiot!!

Due-Boje
0

man kan väl typ.. spåra IP adressen, och sedan hitta datorn på nåt sätt? eller vad är IP adressen till för?

Peppe
0

ja IP-adressen, men hur?

Due-Boje
0

haha, ingen aning… finns inte dator.ifokus eller nåt :P då kan du hitta nåt datasnille kanske :P

Nederstugas-Embla
0

Ring polisen så kan dom nog hjälpa dej. Låter ju helt klart som ett hot.

Anna
0

Eftersom h*n skrev riktnummer 0495 verkar h*n ju iaf veta var du bor, så jag skulle kontakta polis faktiskt. Även om det är någon som bara tjaffsar runt så är det ju faktiskt ett hot.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spiritinthesky
0

me gud vilken patetisk jävel -_-' ja anmäl tycker jag (: ring polisen så vet dom nog. (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Maja
0

En IP-adress är inte alltid ett säkert kort, personen i fråga kan ha använt sig av en offentlig dator (skola/bibliotek/arbete etc.) och jag tvivlar på att polisen ser vidare allvarligt på det, tyvärr. Det är dock inte omöjligt, så jag skulle tala med polisen och visa vad jag hade fått om jag vore du.

Tänk efter om du har lämnat ut din adress till någon? En hemsida? Kan vem som helst få tag i den?

Due-Boje
0

självklart kan det vara en offentlig dator, men att kolla upp skadar ju inte? =)

Maja
0

Nej, precis, det var det jag menade. :) Men om personen har tänkt på konsekvenserna kan han/hon ha tänkt som jag. :)

[slo]
0

1) logga in på din hotmail

2) välj alterantiv

3) inställningar för meddelandevisning

4) ändra “meddelanderubrik” till fullständig

Om jag kommer ihåg rätt så borde du få upp ip-adressen som det skickades ifrån… Sen finns det massa kul att hitta på, men jag skulle nog föreslå att gå till polisen! Skriv ut hela brevet (inkl header) och ta med till dom.

wewwa
0

Men hjälp, det där låter inte bra. :(

Alexandra13
0

Jävla idiot! :@ Skulle nog också gått till polisen!

Lizzan
0

Gå till polisen

Peppe
0

Alltså, jag har annonserat på hästnet och det var via det h*n mejlade så han har telenummer, namn och Allt.

Peppe
0

Eftersom det står tid det är skickat och datum så borde man ju kunna spåra vem som använt datorn även om det är på t ex ett bibliotek.. men tyvärr är det nog så att polisen inte bryr sig så mycket…

muirab
0

Anmäl till polisen!

casandra
0

Otäckt, och väldigt omoget :S
Man kan ju undra varför inte folk skaffar sig en hobby istället. Eller ja, en vettig sådan kanske.

Martin
0

Nu vet jag inte vad hästnet är, men måste man vara inloggad för att kunna se annonser eller har han mailat därifrån? Eller mailat via vanlig hotmail?

Hur du tar fram IP-adressen har andra förklarat för dig ovan.

Med den kan man se vad det är för någon leverantör, och därefter kan man skicka mail till abuse-avdelningen hos den operatören och visa vad man fått samt bifoga tidpunkt så kan de se vem som har abonnemanget det är skickat från (men kan ju vara offentlig dator också). Är det en privatperson så kan de om de får inte mycket sådant här stänga av det abonnemanget.

Självklart kan du också anmäla det, olaga hot kommer det troligen att räknas som, även om det inte står i klartext att något kommer hända så kan man ju räkna ut mellan raderna vad han avser. Har han skrivit något i syfte att du skall känna fruktan och du blir rädd/känner fruktan så är det ett olaga hot oavsett hur "allvarligt" det är.

Dock har inte polisen rätt att begära ut information om vem som har en viss ip-adress av leverantören när det "bara" gäller olaga hot.

Tyvärr är chanserna att brottet skall få hög prioritet - eller kunnna klaras upp väldigt små. Det effektivaste tror jag det är om du får reda på vilken levernatör det är om det är en privatperson. Är det någon som mailat från sitt jobb kan du maila det företaget och berätta om det. Det vet jag har gjorts ett par gånger (jag har själv gjort det för ett antal år sedan också), med mycket gott resultat.

Sist men inte minst: Oftast är det här ofarliga personer som inte verkställer sina hot, så jag tror inte att du om du inte hör av honom/henne fler gånger skall gå och oroa dig allt för mycket.

mvh Martin

Maja
0

#20 - Taaaaaaack!! :D Du är världens bästa!!

Hästnet är en annonssida där personer köper och säljer hästar. :)

Martin
0

Hehe, världens bästa vet jag väl inte… :o) Men tackar för omnämnandet i alla fall :o)

mvh Martin