Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 3093 ggr
freakyH
0

Travarnumren

tror det heter frysmärkningar bara inte säker då jag endast haft en travare och då var jag ca 4år. Men iallafall förstår ni om jag säger numrena på travarnashals ! Det är många som  tycker att det inte är speccielt snyggt men då snor ja min idé från en kompis. Ta en sax och klipp bort numrena ! Då ser halsen helt vanlig ut eftersom de är tunna så syns det inte att det är klipt om man inte ställer sig och granskar det noga :D

Mangis
0

Själv är jag stolt över att min tjej kan så mycket trots att hon är avlad för något annat, så jag skulle aldrig drömma om att dölja dem.

freakyH
0

nej jag menade inte att man måste göra det eller att  jag tyckte det var fult men vissa vet jag att bokstavligen hatar att ha siffrorna där .

freakyH
0

nej jag menade inte att man måste göra det eller att  jag tyckte det var fult men vissa vet jag att bokstavligen hatar att ha siffrorna där .

Adnil
2

det låt lustigt för nummrena sysn ju ännu tydligare då om man inte har manen i vägen

för du menar väl att man klipper bort pälsen där nummren är

Velepa
0

Eller som på min travare, man tar bort frysmärkningen. Tror de bara är först bokstaven som syns lite grann. Vet dock inte hur man går tillväga eftersom de va gjort när ja köpte honom..

Velepa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm, får nog ta tillbak att de syns lite, iaf inte när han har vinterpäls på bilden. Ursäkta hans dåligt klippt stubbman.

freakyH
0

#4 nej inte att man rakar bort utan man tar en sax och klipper ENDAST de vita stråna :P

lisette
0

Ta bort märkningen?

Det innebär isf att de tagit en bit av huden, vilket jag har väldigt svårt att tänka mig.

tezzie
0

Jag tycker inte att det stör mig att det står ett nummer på hennes hals. Skulle aldrig falla mig in att börja klippa eller ta bort på annat sätt.

Jag skäms inte för att jag har en travare som ridhäst!!

*** Kärleken övervinner allt ***

Molla
0

trodde inte det gick att ta bort. Det är ju ärrad hud, säger som lisette, då måste man ju ta bort vävnad?!

[piraten90]
0

Skulle aldrig komma på tanken att ta bort den, även om det nu gick. Säger som tezzie, skäms inte att jag har en travare

lisette
0

#10 det är nog så att den är svårläst. det blir lätt det.

Jenniferohlson
0

Min har ju sin man på den sidan så den syns inte iaf..

fridak
0

så här ser pålles ut, man ser inte vad det står!

Velepa
0

Jag skäms inte heller att ha travare, för mej hade de inte spelat någon som helst roll om han hade haft sina nuffror kvar. Jag tror knappast att dom tagit bort en bit av huden..

AusaBausa
0

Har aldrig funderat på o ta bort Luddes frysmärkning! Spelar roll! Hans syns faktiskt riktigt bra…kan läsa alla siffror utan en men har inget foto på det…

tessa
0

#1: Jag säger detsamma!

ostsiv
0

Det går inte att ta bort frysmärkningen.Men ibland lyckas den inte helt och då syns inte vissa siffror.Om hästen ska tävla på travet får man då göra om den.När man startar hästen på en bana som den inte varit på tidigare så rakar kontrollanten för att se märkningen bättre.

Velepa
0

#18 väldigt konstigt, för på min häst har dom tagit bort de. Han har  gått på travet så han har ju haft.. Men nu borta och förra ägaren ljuger knappast..

bubbelbubbel
0

vi har två travare i stallet, och jag tror inte frysmärkningen syns på någon av dom..

Smex
0

Jag har fått höra att man måste klippa vid nummerna för att det skall synas. Då man har en travare under trav träning.

Velepa
0

På min syns de inte när han är klippt heller.. :/

E_hjo
0

Varför vilja ta bort märkningen? Äsch, den hör ju till hästen nu för tiden.  ^^

lisette
0

man rakar för att se frysmärkningen.

tro mig, det GÅR inte att ta bort märkningen. rakar man hästen så finns den där.

AnnaJohansson
0

När min kompis skulle fixa pass till sin travare rakade de bort pälsen där siffrona fanns för att de skulle se. Så det hjälper ju knappast att raka hästen för att det inte ska synas.

tezzie
0

Jag har hört mig för nu, och det går INTE att ta bort frysmärkningen på en häst. Och precis som bl.a Lisette skriver så rakar man för att den ska synas tydligare!

fridak
0

men det trådskaparen menar är väl att man klipper bort de vita stråna så att de andra håren, de bruna(oftast) täcker över det vita

ostsiv
0

#19 har de transplanterat ny hud där då ?

VeNyRa
0

monsuns man hänger över så man ser det inte, men jag skäms inte heller =)

jag har alltid undrat vad han har för frysmärkning och när vi rakade honom fick jag äntligen veta det för nu syns de jätte tydligt.

Velepa
0

#28 de vet jag inte men skulle inte tro de. hur ser man de då?

MalinSandman
0

Jag rakar alltid siffrorna ! dom syns väl när han är rakad! , Jag vill visa dom!  jag tycker att det är roligare att stå för att man har en travare :D ,

Guggeflickan
0

Fram för människor som hyllar ridtravarna för vad de är :-D

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

nannan
0

Som tidigare sagt så är märkningen ärrvävnad, och det vet ni själva att med tiden kan ärr förbättras och läka ut och därmed blekas. Om märkningen varit lite lös så sitter den ju inte lika hårt och har därmed andra förutsättningar att försvinna. Och eftersom vinterpälsen är tätare så blir det ju automatiskt att märkningen syns sämre då..

Men ta bort den går inte, och velepa, förmodligen har det blivit något missförstånd med din hästs gamla ägare, och visst låter det ologiskt?

MalinSandman
0

Varför skall man ta bort märkningen ? , Snälla nån , VAR STÅLT OM DU HAR EN HÄST MED MÄRKNING! , Jag vill visa att jag har ett varmblod! , :9  min hopptränare John hickey vill ha min häst! även han är ett varmblod :)

JoJos
0

Man kan inte ta bort den, det är juh en frysmärkning i huden inte i pälsen, går den att ta bort är  juh vitsen rätt bortkastad, då borde de juh finnas männinskor som fifflar bort en triangel märkning o kan sälja hästen vidare o tjäna multum på något som någon annan redan fått ut försäkrings pengar på ?!

Tarek
0

Vill man inte ha en travare får man väl köpa en annan häst då!! Jag skulle aldrig drömma om att göra Tarek till nån annan bara för syns skull.

Fija
0

Jag brukar då inte tänka på frysmärkning, oftast syns det ju såväl iaf att det är en travare, varmblodig som kallblodig… :)

JoJos
0

jag har aldrig fått höra att min ser ut som en travare men skulle heller inte villja ändra på de eller på något sätt försöka gömma att han är det.. Jag är stollt över min prins =)

divansson
0

det går inte att ta bort en frysmärkning, isåfall måste man ta bort skinnet på hästen! Det går inte att klippa bort eller liknande, det sitter där för livet, så är det bara. d4et hjälper ju inte om man klipper, det är endå vitt när det växer ut! Tycker man om hästen så spelar det vel ingen roll om den har en frysmärkning, gudnej! Man ska vara Stolt över det man har! :)

och när det är som på tex. #14 så är det för att frys-grejen inte hållts kvar länge nog/hårt nog på stället som det inte syns på. Så har vi på våran ena travare, att numret syns bara halva nästan.. Hästen kan lika gjärna vart jätterädd så det inte gick att hålla den stilla, därav syns inte hela..

lisette
0

farsan berättade faktiskt om sin häst som struladen är de frysmärkte honom. när de var på ngn bana nu för ett tag sen så kunde de inte se vad märkningen sa så de fick gå på signalementet istället.

Repoort
0

det händer rätt ofta att vissa av siffrorna i frysmärkningen är oläsliga, men som du säger så tittar man på tecken och andra kännetecken. I identifieringpapperna som man får till travbanan så är det ifyllt om vissa siffror inte syns. Så det finns i datan som går ut till banorna

Ex. 96XX3S =där X står för oläslig siffra

oliviakarelius
0

Vissa dressyrdomare tycker ju inte om "travare" . Så då får man mindre poäng ändå fast den är jätte duktig ! Men då om man vill att märkningen inte ska synas så häver man på skokräm (:

Charger
0

skulle aldrig falla mig in att dölja hans frysmärkning, jag är stolt att han är en ridtravare och hade fullständigt skitit i vad domare/andra människor tyckte.

oliviakarelius
0

#43 Men är de kul att komma på en dåligare plasering bara för att man har en "travare" ?

thilda-
0

hellre dåligplacering än inget alls

Charger
0

#44. Ärligt talat så så hade jag skitit f*n i det. Bedömma en häst bara för att dom har en frysmärkning som syns eller ej låter hur dumt som hellst.

Zabbio
0

Man ser om det är en travare även utan frysmärkning, de är ju så härligt speciella! :P

Stör man sig på den är det nog lättare att färga med en klick hårfärg (vaddå, det är ju djurtestat i vilket fall.. xD och måste man faststäla identiteten får man raka) men jag är stolt över min älskling som han är! Vill inte dölja något hos honom:P

Tror nog att de som stör sig på märkningen stör sig mer på att märkningen i sig är ful än på att den visar vilken ras hästen är.

Crows märkning är oläslig, rakad eller ej. Och manen brukar hänga för:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

fast det är faktiskt inte alltid du ser att en travare är en travare…

fridak
0

inte många som tror att min foderhäst är travare. iofs så är han inte "travarbrun", utan fux. men de flesta tror att han är ett halvblod eller halvblodskorsning.

tezzie
0

Klart att man inte alltid kan se att det är en travare :)

Tycker man att märkningen är så ohyggligt ful så kanske man inte skulle ha skaffat sig en sån häst… Det finns "finare" raser som ni som tycker märkningen är ful inte behöver skämmas över!!

fridak
0

eller så skaffar man sig en travare från annat lan där de inte frysmärker:)

BeatriceHolmberg
0

Jag skäms inte över Besses frysmärkning, den får mer än gärna sitta kvar där den sitter… Jag blir bara glad över alla fina ord och komplimanger vi får när vi kommer upp till ridskolan :)