hästhatare
Vi har som säkert många med oss, hästhatande grannar.
-Det är helt okej att ha oss som grannar när barnbarn ska komma ut och hälsa på och gå bort till våra hagar, titta och klappa och mata hästarna..
-Men så fort hästspillning ligger på vägen är det vårat fel (konstigt att vi inte rider just där!)
-En ridning förbjuden skylt har skrämmt livet på både mig och flickorna eftersom bakom skylten finns historier om en galen gubbe med gevär osv..
-I helgen som var hade vi en bil parkerad på vår uppfart, när jag promenerade i morse med en av hästarn asåg jag bilen igen och hälsade och undrade vart de skulle så sa de: Åka skidor men era jävla hästar har ju för fan förstört alla tänkbara spår ju!!!
-Vad säger din pappa om det?
-Ehh va?
-Min pappa säger nog ingenting började jag och skrattade till eftersom jag alltid blir lätt tagen som en 12åring..och tydligen var mitt leende så proviserande att han slängde igen bildörren och körde där ifrån..från vår uppfart..
Ja vad säger man???

Det är väl inte hans skog, o hans spår??
Ni har väl lika mycket rätt till skogen som han har!

Jo jag blir galen bara på otrevliga med människor..
-Dessutom finns det inga skl skidspår ju..hos oss

Här är det värre nästan. De som inte gillar hästar gasar
förbi med bilarna istället för att sakta in.
Och det är inte så kul då Harpan inte är helt
trafiksäker..

huva..vilka idioter

*suck* finns alltid idioter tyvärr

Jo, tyvärr så finns det ju det.
men vissa bli ju skrämda då ena hästen kan
stegra sig eller kuta iväg..så vissa av idioterna
saktar ner lite..

Var med om när jag red (när jag hade Sunny) hos er så var det en volvo gubbe som tutade och stannade och skrek när jag skulle pasera..
-jag blev så j-la arg att jag tog fram piskan, hoppade av och bankade på rutan, när han gasade i väg så laddade jag i väg i galopp på ängen bredvid och slängde spöt efter honom…../Linda då ca 15 år och arg..

Hehe, det kan ja tänka mig att du kan göra :P
I förra stallet, på Hagalund, där var det en gubbe
med skåpbil som alltid gasa på, han körde flrbi
i säker 120…varje gång..!!

oj, undrar om han tutade på fler hästar sen…

…Ja jag e inte att leka med..Är lika arg av mig som jag e snäll ehh. stackars Linnea har fått erfara..

jo då latmasken har gnagt i henne länge i 32 år om vi ska vara noga….bara som motivations pinne..
De idioter som gasar förbi hästar anar inte vilka konsekvenser de skulle kuna bli av det!
Det kom en gång en långtradare på byvägen och han gasade så sjutton när han såg mig och finnhästen komma körande. De bara yrde när han for förbi men som tur är är finnen lungn som en ko i trafiken. Hon lyfte inte en blick, det var bara jag som satt stel av skräck i kärran.
Jag har också haft gubbar som varit illröda i ansiktet och visat knytnäven åt mig. Då har man lust att rida över dom!

Jag har varit med om att det var en markägare som spände en ståltråd i hals höjd för ryttaren över ridvägen. Hon som red blev räddad av att hästen tvärnitade och vägrade gå (det var ett galopp ställe). Det var en kompis till min klasskamrat det blev rättegång och markägaren blev dömd, jag kommer inte ihåg till vad. Men det var ett alvarligt brott.
När min styvdotter och jag var ute o red en gång så mötte vi en stor trailerdragare på en smal grusväg. Vi höll långt ut i kanten och när föraren fick syn på oss så gasade hon ännu mer och körde mitt i vägen. Vi fick "kasta" in hästarna i skogen. Jättebra signaler till hästarna. -ÅHH ska man slänga sig in iskogen när det kommer en lastbil, tänkte nog hästarna. Det var dessutom en yngre kvinna som körde lastbilen… Hur tänker folk?

bonden som sköt efter ryttare på islandshästar då? tror tom att en av hästarna blev träffad.
#14 Nämen! Sånt är ju LIVSFARLIGT! Tänk att int vissa tänker längre än det…
#15 Det var så min isis blev lärd av sin förra ägare att vara rädd för trafik. De berättades i stallet att han bruka hoppa av henne i panik och sprang in i skogen men isisen stod fortfarande på sidan av vägen.
#17 Det är nog så många hästar lär sig olater tror jag.

Vi har vår vinterhage precis intill E22an och om vi av någon anledning är ute och ska hämta in någon häst, så kan man räkna med att flera bilar tutar, nu är våra hästar så vana vid det så dom bryr sig inte, men det kan hända hemska olyckor om hästen man leder blir riktigt skrämd, varför är det så roligt att tuta på hästar?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

ja det är konstigt att folk inte har mer respekt faktist, konstigt oxå att de känner sig så trygga i bilen när en häst i framrutan lär göra lika ont som en älgkalv..
#8 - Den skåpbilsgubben fanns där när jag hade Eneldo på Hagalund också.. Åhh, vad arg man blev varje gång. Och man måste ju gå på den vägen för att komma någonstans åt det hållet.. hopplöst.. För att inte tala om Lodderstabonden, träffade du på honom någon gång? Jag och Eneldo var ute (Eneldo är arab och var 4 år, alltså rätt nervös utav sig) och så möter vi en traktor. Det var precis utanför loddersta så jag gick ner på åkerkanten (någon centimeter in på åkern) för att inte Eneldo skulle bli så rädd. Så var det Lodderstabonden som satt i traktorn. J-klar, det var en utskällning man sent skulle glömma. Han påstod att jag hade förstört hela hans skörd nu (ööh, någon centimeter in på en åker som såg ut som om den hade legat i vila i fem år). Ja, det finns många idioter..
Eftersom att du står i Torrsesta förmodar jag att du har fått möta gubben i det blåa huset på kullen vid furuhäll? Han är ett kapitel för sig. Men stå på dig, man får rida där, det är en cykelbana. När jag red där med min kompis ponny så tog han tag och Carambas tyglar och sa att han skulle ringa polisen för där fick man ju inte rida.. Alla har problem med hoonm, speciellt om man har små hästar för då tror han att man ska vara yngre och vekare. De med stora hästar ger han sig inte på. aldrig någonsin sa han ett ord till mig när jag red Pepini.

Jag och min gamle höll på att bli rammade av en sån där j***a rullskidåkare en gång…
Han var vansinnigt rädd för allt på hjul förutom motordrivna fordon som rollerblades, skateboard, rullskidor och vid just detta tillfället var jag och min man ute och körde honom på en liten landsväg.
Rätt som det är tvärnitar hästen och börjar blåsa och blev jätte spänd. Ute på åkern åkte det en traktor och jag trodde det var den först som skrämt honom och jag fattade inget då han aldrig brytt sig tidigare. Men då kom det flera hundra meter bort runt en vägkrök en rullskidåkare farandes och ju närmre han kom desto mer rädd blev min gamle.
Min man fick kasta sig ut ur vagnen för att springa fram till hästen och hålla tag i honom då han mer eller mindre stog på bakbenen och stog halvvägs nere i ett jätte dike. Sen börjar gubben skrika men jag kunde inte uppfatta vad i tomulten men när han kom närmre hörde jag att han ropade -JAG VISAR INGEN HÄNSYN, JAG TÄNKER INTE FLYTTA PÅ MIG!!!
NO SHIT tänkte jag när gubben styrde skidorna rakt mot min häst som nu var i upplösningstillstånd och på väg att dra ut på åkern.
Min stackars make hängde som en vante runt huvudet på hästen och kämpade med att hålla hästen kvar annars hade det blivit en redig skentur hem över stock och sten (min man är ingen liten kille nästan 100kg muskler och han fick verkligen slita).
Jag var så chockad över gubbens beteende att jag, för ovanlighetens skull, blev stum och fick inte ett ord ur mig.
En annan gång när vi var ute och red ett par stycken var det en galen joggare som i full rulle med viftande armar kom kutandes RAKT mot oss skrikandes - UR VÄGEN!!!
Vi red redan på ett fint ankled utmed vägkanten men enligt honom (som han skrek i förbifarten) hade vi inget på vägen att göra….men då jäklar fick han 3 ursinniga tjejer till häst både efter sig och mot sig ! Han kom nog aldrig att jogga där igen 
Det finns så mycket idioter ute !
Jag har oxå dragit spöknoppen (jag var väl 16) i taket på en passerande bil. Den hade god marginal och kunde med lätthet hålla ut från oss på vägen men valde att slicka hästens sida så min fot slog i bilens sidospegel. Då åkte den röda rullgardinen ner framför mina ögon och jag klappade till bilen med knoppen sen drog jag upp i skogen.
Dom i bilen hade tagit för sport att åka nära hästarna för det hände andra tjejer i stallet oxå.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

-Fy vad läskigt, kan riktigt se framför mig händelsen!
Åhh, man blir så arg när sådant händer.. Jag hatar när det kommer bilar när jagoch Lykka är ute och rider.. De ska alltid gasa, fastän de ser att hon är skiträdd. hon blir ju jättehetsig, slänger ut med rumpan, ställer sig, hoppar ner i diket eller vad som helst.. Vissa saktar ner, de är väl rädda om bilarna ;)..

-det är det som är så skönt med min Soya, hon är inte rädd för något.
-Förra året kom vi på oss med att jag "pratade" (Skrek för att överrösta) tröskan på åkern som är min kära granne..
-Helt plöttsligt frågade han: Men du brukar inte kusar vara rödda för stora bullrande maskiner som lyser gult???
-Nää inte min tös inte..=Skönt!!
Hahah, skönt med sådana lugna hästar :)..

Ja hon är väldigt knasig min "baby" , hon tål ingen förutom mig och medtyttaren Carro kan gå ann i bland…Så det är inte det att hon är världens lättaste iaf, men att rida är hon underbar och såklart när matte gosar;)

Hon såg väldigt trevlig ut när jag såg henne sist :)

jag har funderat på det många ggr när någon kör förbi en i 70 km/h. man skulle haft en kolugn häst som man kunde lärt stegra på kommando. eller sparka bakut. eller ännu hellre. som vänder röven ut i gatan så de bli nervösa i bilen.

Det finns ju faktiskt dom som är försiktiga och visar respekt oxå!
En annan gång var jag ute och red på en smal landsväg när det kom en lastbil med släp bakifrån. Normalt sett så kan två personbilar passera varandra om båda håller ut åt kanten men denna lastbilen var enorm och tog upp precis hela vaägbanan.
Jag styrde ner hästen utanför asfaltskanten så att lastbilen kunde passera ordentligt. Han körde väldigt försiktigt och hade frikopplat så den inte skulle låta när han körde förbi.
När halva ekipaget passerat oss vinglade hästen till då han trampat snett i kanten och parrerade och råkade kliva upp på asfalten. PANG….släpet körde in i bak på min gamle.
Lastbilen tvärnitade och ut for chauffören helt vit i ansiktet och bad om ursäkt om och om igen…jag fick hans visitkort ifall det skulle bli nått med hästen och han behövde veterinärvård el.dyl.
Jag förklarade för honom att felet inte var hans och vad som hänt och visade att hästen inte var halt eller hade ont och att det bara blivit päls avskavt på ena hasen….stackars kille han var helt förstörd när han klev in i lastbilen igen och saaaaakta tuffade iväg.
Det finns dom som bryr sig oxå……
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Ja det finns så många idioter!
En gång när jag red Araben i norrtälje så kom det en bil bakom mig. Jag märkte den och antagligen Soda också. När den var ca 3 meter bakom oss tutade han och körde snabbt förbi! Soda brydde sig inte men iallafall. Ifall det hade varit en unghingst elr liknande! =S
En gång när jag, Jenny och Camilla red ut så var vi på en lite små smal väg. Vi red i brädd men så kom det en bil framför oss. Vi red efter varandra och stannade så bilen kunde köra förbi oss. Men han stannade där och väntade på att vi skulle gå förbi.. Jenny som rider en quarter brukar alltid vara dum när det kommer bilar och vände ut bakdelen i vägen och de hade stora problem. När han viftade med händerna att vi skulle gå ville ingen av hästarna göra det..! Tillslut fick han krypköra förbi oss och jenny och quartern stod nere i diket.. xD
Självklart finns det folk som bryr sig :)
Sedan finns det dem som motvilligt saktar in.. De som saktar in och sen när man tackar glatt så får man bara en iskall blick.. haha..
försök få reggnr och anmäl dem, framförallt de som ni känner till.. Annars så kan exempelvis vissa MCklubbar åka och be dem köra lite försiktigare.. betala dem lite fika pengar bara!
Skämt o sido… det är ett mkt stort problem med alla dessa knäppa förare..
Vad kan vi då göra? Göra media medvetna om alla idioter kanske? hästsporten är ju oerhört stor och sysselsätter många ungdomar, tror inte att föräldrarna skulle se med blida ögon på alla dårar… ring polisen och fråga vad man ska göra…
Det finns ju också dem så är så försiktiga när de ska köra förbi att de ligger en stund efter hästen innan de vågar köra förbi. Min isis brukar bli väldigt uppspelt när hon hör att någonting brummar bakom men aldrig vill komma förbi.
Men det är tanken som räknas
I stort sett så tycker jag nog att de flesta bilisterna tar hänsyn till hästarna. Här mojnar de flesta och ser så glada ut när de får se en häst.
Sedan finns det dem som tar det lugnt när de är precis bakom hästen och n'r de är vid rumpan så gasar de på.. de är nästan värst, Lykka blir lika rädd varje gång

ja, vi har haft vissa som har smygåkt länge bakom men aldrig kommer fram. Det är enerverande då blir hästarna mer rädda märker jag. Jag brukar vifta fram dom då. En del stannar t o m motorn när vi möter en bil. Det är respekt. *ler*

förra söndagen när jag och en till var ute och red, så var vi tvungna att rida på en väg, asfalt, som är ganska smal, och alla kör snabbt där, (?) sen kmr dt 2 lastbilar baom oss, och jag säger dt till henne för hon har en arab på 6 år, och hästen jag rider kan bli rädd om den andra blir dt. och den ena lastbilen tutar! jag blir helt paff !
tänkte: va fan håller han på med ?
som tur blev dom inte rädda, men om dom hade blivit dt, hade dt kunnat gå riktigt illa :/
men sen finns dt dom som är väldigt snälla, och saktar ner mkt, och så :) tummen upp för dom ! :)

Precis, finns många idioter som inte alls tar hänsyn. Men där jag rider saktar de flesta ner väldigt mkt. Tex en gång när jag red efter en ganska smal väg kommer det en lastbil bakom mig, jag blir jätterädd och har ingen möjlighet att gå ner i diket (vinter) eller svänga av på någon annan väg. Som tur är saktar lastbilen ner och bara rullar förbi. Sådana människor gillar man :) De andra som kör förbi som blådårar vill man helst bara….
Hur tänker igentligen de somm kör som galningar förbi ? Att hästen inte märker ifall de kör riktigt snabbt förbi..? Nä, skämt o sido… och när de tutar? Jag förstår de som menar det "vänligt" men de borde göra det långt ifrån istället för ca 3 meter bakom hästen. Då förstår de väl att hästen blir rädd!?

kan tillägga att dt va stengär på båda siderna av vägen, så man kom ingenstans heller :S :/

det här hände mig den 7/10-05
var ute och skrittade med en tjej i stallet nu ikväll (jag o tossi såg ut som en reklam för reflexer)…
red förbi ett ställe där det bor 3-5 rottweilrar. normalt brukar dom hundarna var inne, hoppa upp på fönsterna (har sprängt rutorna två ggr och varit halvvägs ute så ägaren har satt kompostgaller innanför) och stå och skälla.
men idag var dom lösa inne i trädgården. staketet till trädgården är fårnät och är väl 10 meter från vägen. de sprang från vänster sida på huset och över till höger. hästarna höll på att krypa ur sitt skinn. de var på väg upp på stengärdet som är på högersida om oss. var riktigt äckligt! skrek åt hundarna att vara tysta, dom tystnade lite och fortsatte sen igen.
är sugen på att köra till ägaren och prata med henne, se om det gör ngn nytta. en normal ägare går väl ut och säger till sina hundar när dom skäller så enormt som dom här gjorde idag?
det är riktigt riktigt obehagligt att rida förbi där, vad gör man om hundarna kommer lösa? hur skyddar man sig själv och framförallt hästen? vad kan jag göra överhuvudtaget? det kan vara livsfarligt att rida där… och nej, jag vill inte rida på ett annat ställe, för att då kommer man inte till dom bästa ridvägarna. tossi var inte rädd för hundarna i somras, men då har dom inte varit ute i trädgården heller….
sedan åkte jag dit för att prata med henne…
var och snackade med henne idag. hundarna var ute… där var 6 st i trädgården, började skälla direkt när jag kom in på gården. de hängde över grinden igen.
hon öppnade (i trosor och tshirt…).
förklarade för henne att i fredags var det nära att det hände en olycka pga hennes hundar. bad henne ha lite koll på hundarna när dom var ute. hon svarade att det kunde hon visst ha, men det var inte säkert att hon hörde dom (!!???!!) men då skulle hon säga till dom. hon jobbade natt så hon sov på dagarna…
Det har kommit hundar lösa och skällt på mig när jag har varit ut med finnhästen alias "the dogkiller" (tyvärr sant). Hon hatar hundar och jag blir alltid så rädd att hon sparkar ihjäl dem.
Trosor och tshirt? Haha nice.. En gubbe öppna en gång dörren i korta kalsonger när jag och min kompis var ute o sälja lotter. Mindre trevligt…

hon var såå himla skabbig. mådde lite dåligt faktiskt….
men just hundar kan vara farligt.
vad GÖR man när hunden kommer loss och attackerar??? slår med spöet om man har? hunden lär bli mer vansinnig.
JA vad gör man? Jag gav en gång ett "vänta" kommando och det fungerade. Den stanna till en aning så jag började rida ifrån den tillika som jag sade vääääänta. Man kan ju alltid försöka

Jag brukar också skrika stanna och sedan sitt. Sedan säger jag gå hem dig. Lite argt. Det brukar fungera medans Gobban håller på och trippar runt. Om det inte fungerar så tar jag spöet och rappar till hunden.

Brizze, en häst i stallet, blev attackerad av en schäfer när han tömkördes, och hon som äger honom , kunde inte göra ngt, så hon var tvungen att släppa honom med tömmar och allt, och han galopperade/skenade därifrån..
vet inte vad som hände efter, men han är fortfarande lite rädd för schäfrar..

Även hundar kan smita från sina ägare. Det är inte alltid ägarens fel. Att då få en ursäkt hör väl till god ton. Men vad ska den stackars hundägaren göra om vovven rymt då? Inte har den väl bett om att hunden ska rymma och riskera livet på både sig själv och ryttare och en häst.
Hemma hos mig lyckades nio stycken 7 veckors schäfervalpar knöla sig under staketet. Ett ögonblicksverk, jag lovar. Och tjo och tjim så var de på ängen host häst och ryttare. har aldrig varit så rädd och slräckslagen i hela mitt liv. Hästen var rätt lugn och ryttaren med. I detta fall var jag nog den som var mest uppskakad, jag såg hela tiden bilder i huvudet hur små valpar krossades och hästen som gick omkull och ryttare med benbrott och elende. Allt slutade dock bra, men visst det hade kunnat gå illa.
Folk som tutar innan de kör om har vi också haft här. Mest äldre personer faktiskt som gör så. Förr i tiden fick de lära sig att tuta för att varna innan de körde om, tror att vissa lever kvar i det.
Annars så är jag så jävlig att jag rider mitt i vägen för att hejda de som är dumma. En gång kom det en traktor som plogade och höll på att köra över både dottern och hästen så när samma traktor kom igen så tvingade jag honom att stanna och stå still medans dottern fick rida förbi lungt. Blir så jävla arg om de inte fattar. Denna gubbe i den här traktorn var jag tvungen att visa med gester att döden skulle komma och hälsa på honom om han inte stannade. Tror han såg på min blick att det inte var direkt omöjligt att jag skulle göra allvar av mina hot. Han hämnades dock vid senare tillfäller genom att ploga för alla våa infarter med snö från resten av gatan. Men, men det kan jag ta. Han tar det lungt uppe vid ridvägen nu i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ha, ha Åsa du är för härlig.

*asgarv* vilken tur att du har snöslunga!
på tal om snöööö… jag hör vårfåglar! UNDERBART

Ja, visst är det tur att jag fått låna en snöslunga. Fast det är klart det hade vi inte då. hehe
Vårfåglar? Va? Finns det sådana fortfarande? Här är det så jäkla mycket snö att de skulle dö i snödrivorna. Får väl vänta en månad till innan det dyker upp några vårfåglar här. (minst)
Audiatur et altera pars

här hör man också lite fåglar, ibland ^^
har ni fått ngn vårblomma i trädgården ännu ? ;D

Här är det svårt att se, med ett fint snötäcke på minst 50 cm (på de minsta ställena) så har de i alla fall inte visat sig. hehe
Audiatur et altera pars
vi har fåglar, och snö. ungefär lika mycket som du åsa, kanske iaf, har inte mätt ;P hihi. men fåglarna kvittrar så fint så fint. :)

har inte gitit att gå ut i snön och titta intill huset ska jag erkänna

bubbelbubbel, då måste du ha samma problem som mig att se om det kommit upp några blommor med andra ord;-)
Audiatur et altera pars

Jag var så glad förut i dag gör det kom lite grönt mellan snö högarna, vi hade lite barmark med betoning på lite. Nu har det snöat så nu är det inte tal om något grönt, jag kände jul stämning när jag tog in hästarna
God jul på er
Herregud sicka historier, jag blir skitsur så fort jag går ut på stora vägen å folk susar förbi i 60-80

God Jul själv Kiara. *ler*
Hörde att tranorna hade landat redan. Finns det mat åt dom nu bland snön tro?

hehe, okej..
vi har en litenliten snödroppe, men den har nog förfrusit nu ^^

jag såg hela TVÅ stycken sånadära vita (snödroppar?) men de var nog de minsta jag sett..

okej.. (:
blev lite osäker nu, men heter dt snödroppe ? blomman alltså ^^
åsa, OH ja, här ser man inga blomster inte, men i vissa rabatter som snön smält bort i, såg man att något började växa, men vad det var, är en helt annan femma. hah
Åsa du e en av de coolaste jag känner :)
" Denna gubbe i den här traktorn var jag tvungen att visa med gester att döden skulle komma och hälsa på honom om han inte stannade. Tror han såg på min blick att det inte var direkt omöjligt att jag skulle göra allvar av mina hot. "
hahaha :D
/Elin

62 eller vitsippa. jag vet inte… ;)

#64: Tar jag som en komplimang. Inte helt fel att få benämningen cool när man passerat 30. 
Audiatur et altera pars

#65 så kanske dt heter ? ;D
det finns snödroppar med, vitsippan kommer nog inte än. :)

okej, då är dt snödroppar ;P
snödroppen är rätt så liten, det är en grön pinne, med en helt enkelt vit droppe. haha, bäst på förklaringar.
vitsippan har ju blomformen. den man alltid målar.
äsch, det är nog en snödroppe ;P hahaha

då är det snödroppen som fanns hos mig, tror den har dött nu.
haha, finns väl en risk i detta jääääkla väder. *morr*

var faktiskt där o tittade när jag kom hem. dom står forfarande… dessutom har det kommit upp ngr lila saker. krokusar kanske? jag är hemsk på blommor.
oo, krokusar är fina! :) dom borde nog dyka upp nu, det är väl dom som är lila och lite olika, orange finns nog med och gul och ja, typ alla färger kom jag på nu ;P haha
kommer ihåg när jag var liten, en granne till pappa hade odlat krokusar i en backe hon hade, och jag och en annan granne gick och plockade av allihop, *oooops* haha, pappa var inte glad, och det var inte ägaren av blommorna heller, vi var tvugna att säga förlåt. haha.

Vår tecken
Jag har små bruna bollar som kommer fram i hagen
Jag har mockat en 1/3 nu, det som göms i snö kommer fram i tö
haha, bruna bollar ja :)
det är jäkligt, vissa saker som göms i snö, vill man ju bevara gömda..haha

*garv* jag tänkte "vad är det för blomma?"
"LUKT- ärt" kanske 
*skratt*

ärt??? holy macaroni… är inte dina hästars större?
*garv*
#0. ridning förbjuden skylt? är den laglig eller är det han som satt upp den?