Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1119 ggr
NinaToy
0

Benvård. :P

Vad gör ni med hästens ben efter ett hårt träningspass?
Själv vågar jag inte linda… tänk så lindar man fel ! :|

Jag smörjer in med arnika eller kylgele. :P

elin
0

När hon står inne och jag ska dit morgonen därpå lindar jag stallbandage med padd under.
Har jag ridit hårt tar jag blue lotion o stretschar.
Har vi ridit lite halv hårt/lugnt kyler jag bara med kallt vatten.

/Elin

Believer
0

Jag brukar först stretcha och sen spola benen länge. Efter ett riktigt hårt pass badar jag hela hästen med linimentschampoo.

Ottino
0

Stretchar! Det är jätteviktigt! Efter hårda pass, liniment.

gejsa
0

Jag gör ingenting med någon av mina 4 hästar. Generad

mazze
0

En del hästar behövs inte alls stretchas, sköter det bra själva. Jag stretchar väldigt sällan, behövs inte på henne egentligen. Men jag fixar endast med benen vid behov el hårt arbetspass. Använder då kallt vatten, blue lotion el radital värmesalva, lindar vid behov med paddar o fleecebandage.

lisette
0

inte jag hleler. men å andra sidan så tränar jag aldrig och rider inte speciellt hårt heller…

gejsa
0

Det beror på vad man menar med hårt eg. Jag kan ju rida lektion en timma men nu är det ett tag sedan. Tror nog att det är värre med tex en hopplektion. Då får ju frambenen rätt så mycket stryk.

mazze
0

Klart att det är värre med hoppning. För mig så är inte direkt mina lektioner något jag fixar benen på. Med hårt så är det hoppning, rakbanan, långturer o så beror det ju en del på underlaget..

Luthien89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder liniment och sen brukar jag linda med back on track på kvällen när dem kommer in från hagen..

jen
0

jag stretchar sällan mej eller hästen efter ridpass, bara om jag tränar hårt vilket är mycket sällan.

hjullan
0

jag masserar jullan varje dag, strechar efter ridning. o så får hon vila dagen efter om det har varit ett hårt pass.

MiaMaria
0

Jag smörjer Musse med kyllera. Från över knät fram och ner under kotan. Från över hasen bak o ner under kotan samt bakknät.

emsems
0

har kört med olika saker,lindat med fleece +pad eller använt blå lotion, eller båda.

Peppe
0

svampa/spola av, eventuelltlite blue lotion och lindor med padd.

Stretching ska aldrig utföras av någon som inte vet vad h*n gör!!! Det gör mycket mer skada än nytta. Hoppas verkligen ni som stretchar är säkra på er sak. Personligen stretchar jag aldrig, tar ut en massör med jämna mellanrum istället.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan
0

#14. jag vet både hur man strechar o masserar :D men håller med dig om att hästen kan gå sönder om man gör fel.

elin
0

vad menas med fel av stretsching?
Ingen som kan förklara? :D

/Elin

NinaToy
0

Jag vågar inte iheller stretcha . :P Det enda jag gör ibland är att ta fram frambenen. :P Sen har vi besök av massören varannan vecka. :P:);):D

hjullan
0

OM man strechar fel, så kan hästen få sträckning osv. om man inte vet vart hästens gränser går, hur långt den kan sträcka ut, om man sträcker ut fel .. finns många fel man kan göra.. man ska även veta vilken muskel man strechar när man gör en viss övning. vet man inte det, så är det inte läge att strecha. för man kan inte bara gissa sig till det man gör.

själv så sprack mitt lår när jag strechade mig själv för ett par år sen som den ballerina jag är. hahaha. *skäms* skulle aldrig pressa min häst så hårt som jag pressar mig själv. så ni vet :D

Sussi
0

#18 Menar du din lårmuskel? Hur såg benet ut efter det, kunde du gå? *nyfiken*

Jag har själv spräckt min lårmuskel när jag blev under min finnhäst. Fick gå med kryckor några veckor.

hjullan
0

japp lårmuskeln. det va en hel drös med muskeltrådar som gick av. lät ungefär som när man river av en hel tidning. kunde inte gå normalt på ett halvår. tre månader efter det, fick jag ont om jag sprang.. sen kommer jag inte ihåg.. tror det gick över. haha.

hjullan
0

glömde berätta hur låret såg ut.. inte lika porrigt som vanligt förstås, den va typ dubbelt så stor som den andra. ;)

Sussi
0

#21 Mitt var också bubblet så stort och när man kände på låret var det som om allt sku flyta löst omkring där inne, äckligt. Kan ännu idag få sträckningar på det benet.

hjullan
0

bubblet? haha. aah det va rätt köttigt.