Ang inhoppning av unghäst.
Igår hoppade jag o Nisse, visserligen lågt men höjden e inte det viktigast, nisse har alltid varit oärlig på hinder så länge jag haft henne (hon blev fel inhoppad av tidigare) Nu har hon börjat bli ärlig, stannade inte en enda gång igår ! :D
Ni som e vana vid inhoppning av unghäst, jag vill ha alla tips o råd jag kan få, tack på förhand.
/Elin

Jag tycker man ska hoppa mycket låga kryss så att hästen fokuserar på att hoppa i mitten på hindret, man kan även ha infångare till hindret. Hoppa lågt så hästen får självförtroende och tycker det är kul, skynda aldrig. Börja endast med oxrar när du känner att ni är mogna för det. Hoppa enstaka hinder och inga kombinationer. Trava över cavaletti, osv. Skynda långsamt! LYCKA TILL! :D
Mitt bästa råd (som jag fick av min gamla A-tränare en gång i tiden) är att alltid sluta när det är "näst bäst", dvs om ett språng känns ganska okej, låt det vara med det för det kanske inte blir bättre för att du hoppar 25 språng till….
Hoppa hellre tre språng 5 dagar i veckan än 25 språng irad en gång i veckan.
Gör enkla övningar som ger hästen självförtroende. När hästen tycker det är lätt så får den förtroende för hindren. Och igen, sluta när det är NÄST BÄST! Bestäm dig för att hoppa max ett visst antal språng redan i förväg och håll dig till planen!
okey tack så mkt :D
Fler?
/Elin

#2 Precis, man ska inte tjata ut det. :P