Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 485 ggr
elin
0

Hur..

Hur är era hästar att lasta?

Nisse, hon går in på en gång nästan gämt, gillar inte mellanvägg.

/Elin

sunglasses
0

Wellington går på fint efter att ha fått snusa på lämmen=)

Pål går på direkt, inga problem alls!

Cheap sunglasses är inte så van än, gillar inte att gå in utan annan häst i transporten. Åker ok själv utan mellanvägg…

Madicken tycker det är skitkul att åka transport, komma till nya ställen är toppen enligt henne, gammal tävlingsponny=)

jumpingqueen
0

Alla mina hästar går in i transporten själva, utan att tveka…

Luthien89
0

Schess lastar sig själv :P

Japp är rädd p.g.a. en olycka när han var yngre..

jumpingqueen
0

För ngt år sedan körde vi i diket med hästarna, som tur var skadade sej ingen. Vi skulle till en tävling, men hästarna hoppade jättefint, vi bad förståss veterinätren kolla lite extra på hästarna å sen gick dom in i trailern direkt.. Ja fattar inte det…

Anna Johansson
0

Marre gör in om man använder en lina, men det räcker att han ser den, sen så åker han utan lem. Skulle de va lem i så går han inte in ( bestämd herre ). Fender går in utan större problem, tycker att lukan är lite otäck men om ja står på den så går de bra. Fender åker lös i vagnen.

jumpingqueen
0

E det inte läskigt om hästen åkr lös?

Det kan ju lätt hända olyckor då

gejsa
0

Har ju 4 hästar varav tre går in direkt.

elin
0

#7 vem är den som "bråkar"? :D

/Elin

lisette
0

jag vet inte hur mina är att lasta. jag var ju med när oskar lastades på lastbilen och det var inte det lättaste. både jag och bebbe flög som vantar efter honom… :D

[slo]
0

Spirit går in efter lite protester… :)

Sehvrin
0

Tror att båda mina är snälla att lasta (har inte åkt så mkt med dem, senast var det flera år sedan) Men så kan de ju tänka sig att frivilligt gå in i hus (och smaka på symaskiner Räcka ut tungan galna shettisar….)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

#8# Gobban förstås. Han hade ju bara åkt lastbil en gång och det var till mig i sitt 15 åriga liv. Sedan blev han sjuk och fick en pinne i benet. Vi höll på att lasta honom i 3 timmar innan vi kom till veterinär. Hem tog det ca 5 timmar vi fick t o m droga honom lite för att han överhuvudtaget skulle gå in i trp.

Sedan kunde jag ta in honom själv ett par ggr. Åkte inget på 2 år nu och prövade i våras. Då gick han inte in igen.

elin
0

#12 usch vad tråkigt när det blir så!

/Elin

gejsa
0

Mmm fast det är ju mitt fel att vi inte åkte mer ofta.

elin
0

nej kanske inte, nisse har åkt transport vid 4 tillfällen i sitt 5 åriga liv, det e också lite, men så har vi tränat mkt emellan, att bara gå in o stå =)

/Elin

gejsa
0

Jo, men du har ju en fjording. *ler* Dom är mer lugna av naturen. så gör ju min Gejsa med. Hon har inte heller åkt så himla mycket transport. Min gobban är ju halvblod/fullblod och har ett helt annat temprament.

elin
0

hehe precis!
Man märker att "lille" Gobban e din ögonsten! :-)
Precis! Rasen spelar ju stor roll i dom flesta situationer, hehe

/Elin

gejsa
0

Visst är han min ögonsten. Det är ju jag som har tämt honom ju. Han har ju varit så himla annorlunda när han kom till mig. Sedan skulle han ju slaktats om inte jag tog honom. Det tänker jag ofta på när han är så där fin och speciell mot mig. *ler*

shirley
0

lugnt med alla utom shirley

Lilla_My
0

Lilla My går in om hon får ta det lite lugnt ;) typ lukta lite på rampen o kolla läget först :D

SarahPeace
0

Molly är ju så vann genom att hon åkte ju mkt när hon var travare, så hon går rätt in utan problem:D , skrållan vet ja inte, men när vi hämtade skrållan så ville hon inte gå in utan stegra o hållde på, men då stog ju hennes mamma i gnäggade oxå…

emsems
0

håll handen på tova så går hon rakt in

ew
0

dell springer in i transporten..

Anna Johansson
0

#6 När han står lös utan något i transorten, så kan han varken fastna eller hoppa över nått eller komma ikläm så de är nog ganska säkert.

jumpingqueen
0

#24 men om hon "springer omkring" där inne, vajar inte transporten mkt då?

E_hjo
0

Maggan totalvägrar…. lite konstigt tycker jag eftersom hon har tävlat ganska mkt i sitt liv… men i slutet så tröttnade hon på att tävla så hon kanske tror att hon ska iväg när vi ska in i transporten. (trav alltså)

hjullan
0

har inte lastat jullan på så länge jag har haft henne.

däremot så va minns jag en jätterolig häst som va stor som en elefant som gick raka vägen in om man släppte honom. jättesöt. sen stod han o vänta där tills man band fast han.

mazze
0

Bus går antingen på direkt el vägrar totalt. Oftast går hon in direkt. Det enda som går att göra om hon vägrar är att plocka fram linan som aldrig har nuddat henne, ibland har vi inte ens hunnit spänna fast den förren hon går in.

Kan tillägga att hon har varit svårlastad i början. Men har sett så många som lastar hästar som knappt har åkt o inte vill gå in, vilka idiotiska saker dom tar till.