kryper under......
Vi har tre trådar och har ingen på rymmen. Vår förra pålle gick under eller emellan trådarna när det bara var två, men det slutade han med när det kom upp en tredje. :P
Hur många trådar har ni?

tre och fyra på vissa ställen……. ca 15 cm till första tråden från marken…..
Ojdå, då var det värre, då hoppas jag att någon annan har bra tips.
Går din pålle ut även om det är lite ström i staketet?

#3 min mätare kan bara mäta till 5000volt å den slår på max…… så trött på att hämta henne hos grannen!!!!
antingen ringer de vid sex en lördag morgon, eller kommer de hem me henne eller står hon ute när man kommer hem…..
Har ni ström på i staketet? PMa mig så har jag ett tips (:
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

köp ett aggregat med mer kräm i…
eller så sätter du metallkedjor/ståltråd på grimman o leder henne på strömmen.
#0,…men vad är det för liten donna ? henne har jag itne sett innan, eller har jag det ? :)

#7 jag har inte haft henne så länge…. men hon e på min sida me ;-)

Som tidigare sagt…köp ett aggregat med mer fart i så det känns och låt henne var utan täcke så hon får stötet i skinnet istället för i täcket om hon försöker krypa under.
Annars är det väl bara till att sätta plank ordentligt på staketet + eltråd på kanske två höjder.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Kanske går det att koppla två aggregat till hagen. Ett som ger ström till de två översta trådarna och ett som ger ström åt de undre.
Hur långt har du mellan trådarna.
Kanske du kan sätta stolparna närmare varandra

Säger som Lisette, sätt fast ståltråd i grimman som sticker upp en bit över huvudet, men du måste fästa den i metallen på grimman.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag satt elband på grimman (linda det runt hela grimman) på shettisen med ca 5cm som stack upp i nacken & en som stack ut på nosen det fick hon gå med ute en par dagar & sen var det slut på att gå mot tråden. Har hon mycket päls, man & dessutom täcke så kan du ha bra mycket ström men hon kanske inte känner det. Då har hon kommit på att om man inte sätter näsan imot direkt så känns det inte.
Vi har haft en rymmare som vi tillslut stängde in i en mindre hage med 5! trådar på. Då hade vi redan försökt med alla andra knep. Hon gick på 1gång och det bara small till. Efter det är hon innanför alla hagar.
Däremot har vi en annan rymmare som lärt sig att om man tar sats och springer rätt igenom så känns det inte så mycket. Så när han villut spränger han stålpar och alla typer av trådar. Vi får leva med det, tyvärr.

#13 Då kanske det är värt att bygga riktigt trästaket till den hästen, låter som att det skulle löna sig i längden.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#14 Ja om det hjälper.
Eftersom vi haft ett mindre staket tidigare som han forserat så blir man lite rädd att han ska göra illa sig. Om han själv smiter ut stannar han som tur är ändå utanför hage och går inte därifrån, men kommer de andra också igenom är risken stor att de drar iväg någonstans. Det har också hänt. Men tack för tipset.

#0 Eller berättar du snällt men bestämmt för henne att så beter sej inte fina flickor =)
Lyssna på #5 :s tips (: hon berättade för mej, supersmart och funkar på hennes lilla djävulsshettis (: <33
Isa Aronsson
www.stallequino.se

På våran rymmare har jag satt eltråd runt hela grimman och sedan lagat som "spröten" på nosremmen och nackremmen. Har funkat bra på honom.

Säger som en del andra, ståltråd på grimman har funkat utmärkt med min rymmare här hemma. :)