Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 441 ggr
elin
0

vaccinationer

Hur långt emellan är det mellan vaccinationerna?
För stelkramp.
För botulism.
För hästinfluensa.

Nisse e comb vaccinerad tidigare, elelr va heter det?
O det gör man väl ba en gång? Right?

Förstår ingenting av de här med vaccinationer .. hehe Flört

/Elin

elin
0

ärligt, äre ingen som kan? =S

/Elin

MiaMaria
0

Är Nisse regelbundet vaccinerad tidigare? Isf är det inom ett år det ska omvaccineras med influensan. Stelkrampen är 3 år om inget speciellt händer, sår osv. Botulism vet jag inte.

Anna Johansson
0

kom ihåg att det är viktigt att det inte går över ett år med influensean om de så är bara en dag så får du lov att grunda om. Har gjort det själv. Gick över med 4 dagar och fick börja om från början igen. Inte kul och onödig kostnad

lisette
0

måste man verligen det??? kan tänka mig att olika veterinärer säger olika om det…

Anna Johansson
0

#4 ja du har säkert rätt, de brukar va lite olika med de mesta…. Men åt mig så var de så.

lisette
0

när det gäller hundar behöver man väl inte vaccinera varje år numera? tror det är ändrat till vartannat…

larry
0

Säger som Anna ! går det över någon dag får man göra om hela grundvaccinationen, annars är hästinfluensan 1ggr/året stelkramp vart 3dje år och boutilitism skulle jag kunna tänka mig 1ggr/året också eftersom det är en bakterie från hösilage/ensilage

gejsa
0

Inte om det gäller en dag men någon/några veckor. Sedan är det ju mest om man ska tävla som man måste vara så noga.

larry har rätt med det andra ang tiden.

RussPower
0

#4, just det. ;) någon veterinärer säger att man må börja om igen, mens andra säger at det gör inget… Någon tänker bära "pengar pengar pengar pengar" och någon tänker "äsch, någon dagar går ju bra.. det kostar ju så mkt," typ..

hjullan
0

för hästens skull så spelar det ingen roll om man är några dagar sen med vacc mot influensan.. den ger lika bra skydd ändå.

däremot är dom stenhårda med det om man ska tävla.

gejsa
0

Men hjullan då. Jag skrev ju det i inlägg 8 ju. *ler*

[slo]
0

I många andra länder är dom inte alls lika noga med vaccinationerna som i Sverige, så att gå över några dagar gör nog inte speciellt mycket för hästen, det är bara för att följa reglerna som det är bra att hålla tiderna :)

hjullan
0

hahaha sorry gejsa. :D

jennie-w
0

Jag vaccinerar inte mina hästar mot hästinfluensa, Tycker det känns som en onödig utgift när jag inte tävlar. Men stelkramp vaccinerar jag mot var 3:e år.

gejsa
0

Nej, har man inte så många som hästar i stallet som åker bort ofta och tex tävlar så behöver man inte hästinfluensasprutan. Men annars är det nog rätt så bra att ha det på sin häst.

Peppe
0

Finns nåt som heter Tetanus? Står i min hästs papper att han vaccineras mot det var 3dje år och det har vi fortsatt med men vet faktiskt inte vad det är för…haha Stelkrampen kanske?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Ja, det är stelkrampen.