Förbannade broms!
Häromdagen kom dom förbannade gråbromsen hit i miljoner. Hästarna är tjuriga mot varandra och springer lite fram och tillbaka. En inackordering sprang sig dyngsur så jag var tvungen att ta in och tvätta henne och låta henne stå inne i flera timmar på dagen. Så fr om i går kväll fick dom gå ute nattetid och få komma in kl 7 på morgonen. Alla fick stå inne till kl 16.30 för då har bromsen lugnat sig något så när. Vi fick helt byta dygnsrytmen åt dom stackarna. Inte alls roligt med detta kletande på hästarna osv….
Hur gör ni med alla broms, knott och mygg?
Själv har jag ju en islänning som inte får vara ute nattetid pga mygg och knott som han inte tål. Prövade i natt men han hade börjat klia sin svans då. Så i natt får han stå inne själv. Gå ut en stund på för middagen och sedan stå inne mitt på dagen när det är som värst. Han verkar inte lika känslig för bromsen som dom andra.
Jag bor vid kusten, här har vi alltid milda brisar 

här har vi faktiskt en del broms. när jag var ute med calle häromdan så vägrade han att skritta, han satte av i trav hela tiden för att komma undan dom. men jag upplever inte att det är så farligt än faktiskt. det hade nog varit värre om hästarna varit nämre vår bäck. men de är behandlade med switch alla tre och när jag åker till malmö nästa gång ska jag in på hööks och köpa såntdär pannband som man kan ha utan grimma.

Jag har spädat ut av mjs salva i en sprayflaska och sprutar på. Under magen sätter jag lite mindre outspädat både på finnen och isisen. Håller bromsarna i skick.

mjs?

MJ:s salva är väl som man säger korrekt.
Det är en salva som är framställt för eksemhästar. Den finns inte att köpa i butiken utan säljs privat, vissa veterinärer återförsäljer också om jag förstått rätt.
Fick nys om salvan via gejsa vilket jag är evigt tacksam för. Min islänning har hållts så fin. Int ett enda sår på hela hästen! Nu kan vi ist koncenrera oss på att bygga muskler på åldringen, sakta men säkert.

aha den salvan… :D den har jag läst om. har du bestämt dig för hur du ska göra med h*n?

fan vad trist.. men det är nog rätt beslut…

Kul att det går bra med Mj:djursalva. Har ju också den på alla hästar. Men dom kommer ändå bromsen. Vi har så otroligt mycket här hemma i juli. Sedan försvinner dom vartefter som det blir svalare också. Har hört att dom lever i gräset och när det slås för att bli hö så kommer dom till djuren istället. Vet inte huruvida det är sant eller inte men det är ju logiskt. För det är ju precis när gräset slås till hö som dom kommer hit. Ett helvete är det iaf. Tycker så synd om hästarna. Dom vill in på dagen och även kvällstid för myggen. Nu får jag ta in isisen på natten för han kan inte gå ute nattetid. Har ingen lust att köpa eksemtäcke för den sakens skull utan det får jag göra när han verkligen behöver det. Vet att mina hästar kommer att bita sönder det rätt så snart iaf. Det är ju så skört, går ju jättelätt sönder. Har du täcke på din isis sussi?

#9 Ja jag är så glad över det, förra sommaren var ett helvete!
Jag har täcke på, vågar inte ha henne utan. Tidigare hade jag boetts täcke som var dyrt och for lätt sönder, hittade det en gång i sex delar! Nu har jag hööks som hållts på jättebra, iofs så kliar hon sig mindre nu också så det kan bero på det.
Ett hål i täcket hittils fast huvan har gått helt sönder, finns inga nya heller i full storlek :(

Ja, mitt på dagen behöver Fille inget täcke det är om han ska gå ute nattetid också. Har ju hållit eksemet i schack genom medlet. Men annars är det både fång- och eksem år i år har jag hört. Gräset är så himla starkt pga våren tydligen. Kul att det fungerar bra. Glöm inte bara att sätta på medlet även om du inte tycker att du känner knotten längre. Vi måste hålla på tills det blir kallt och dom dör ut. 

jag sprutar på HB80, eller vad det heter. Blinneknaggarna är värst här (de där grå, smala sakerna som bits nåt så in i norden). Broms är här inte så mycket, flugor desto mer.
#12 hehe dom kräken har olika namn vart man än frågar :) Här kallas dom smala gråa rackarna blinningar, och dom feta randiga för bromsar!

Dom randiga kallas väl för hästbroms här tror jag.

#11 Jo jag sätter varje dag på fast hon inte ens ha kliat sig i man och svans än, helt otroligt! Uppe på baken har hon små bulor och där vill hon oftast klia sig. Bulorna finns där år efter år, vet int riktigt vad det är men antar att det har med eksemet att göra. Hon hade sår där tidigare men de har nu läkt fint.
Ett problem har jag dock, medlet som jag spädat ut vill mögla, eller iaf ytskiktet möglar. Har du samma problem?

gråbroms? e de blinningar som menas tro? vi massor av sånt här. hagarna precis vid en damm.
jag sprutar på lite flugmedel sen så får man tänka så här: hur klarar sig hästarna i de vilda? då har de minnsan inget stall att springa in i å inget flugmedel. hehe

#15# Nej, mitt möglar inte. Låter konstigt tycker jag. Bulorna kan inte det vara utslag för att du satt på något annat medel som hästen inte tål. Vet en fjording här som inte tål medel som man sätter på när solen skiner.

#16# Ge dig va! Vi har inte haft några vilda hästar här i Sverige på bra många år. Och i dom länder som det fanns vilda hästar så är jag nästan säker på att det inte fanns broms.
Veterinärerna har iaf i vår tidning rekomenderat folk att ta in hästarna den varmaste tiden på dygnet pga värmen och för bromsens skull. Och varför inte göra det för hästens skull. Man kan liksom inte "härda" en häst att det inte gör ont och dom får panik och springer i hagen så dom blir svettiga och då kommer ännu fler broms. Är du sådan djurplågare att du bara står och ser på i hagen när hästarna mår dåligt?
Ja, jag menar dom grå bromsarna. Vet inte vad dom heter och skiter fullkomligt i det också. Dom är jävliga iaf och mina hästar mår inte bra av dom. Säkert inte din häst heller om du har någon.

#17 Det kan hända att det beror på att jag har blandat för mycket åt gången, 1/3 ämbar utspätt medel. de går ganska mycket åt när jag måste sätta på hela hästen.
Tror inte det beror på nåt medel heller, bulorna fins där på vintern också. Jag tror att det är som ärr, bara att i bul-form av alla år med eksem.
annars så tror jag att isisen har det bättre än finnen nu under bromstiden, hon får gå ganska ostört med täcket på. Jag har medlet ganska lite utspätt som jag också sätter på finnen under magen, ljumskarna och mellan frambenen och jag tycker att det hjälper bra mot bromsarna. Visst kommer det alltid bromsar fördet, jag tror int att det finns nåt medel som avvisar dem helt och hållet.
Sen måste jag också berätta hur jag brukar göra, tycker jag är ganska smart
Jag brukar göra så att efter att jag har mokat hänger jag upp flugtejp vid fönstret i boxen, stänger dörren och sätter luckan fast så alla flugjävlar dras till fönstret och fastnar i tejpet. Det finns inte ett levande flygkräk kvar mera när de kommer in på kvällen, svalt är det också i boxarna när inte den varma luften eller solskenet slipper in.

Ja, jag använder också eksemmedlet till alla mina hästar (och inackorderingshästarna) mot broms och mygg. Nog försvinner en hel del av det men inte alla flygfän. Därför tar vi in dagtid och dom får gå ute nattetid i stället nu.
Usch jag kan inte sätta upp flugfångare. Är för djuvän för det. 
Sedan kan jag inte stänga stallet dagtid för vi har ett svalpar som har ungar inne i stallet. För några år sedan försvann dom och då hade vi stängt för alla flugfän. Men dom kom tillbaka i år.

ok. vad kostade detta supermedel?

ni har ju tjatat så mkt om det så det måste vara grymt… :D

#18 vad jag menar är att om man sprutar på flugmedel så hjälper det oftast och då ser jag ingen vits med att ta in hästarna men om dom springer omkring som tokiga p.g.a bromsen och flugmedel inte hjäler så är de klart att man kan ta indom om man har möjlighet till det.

#23# Finns inget medel som hjälper helt. Dom blir ju vansinniga hästarna här i hagen. Men vi kan ju tänkas ha otroligt mycket broms.
Eller också är det du som inte bryr dig om att titta på hästarna.
Dina hästar verkar helt tossiga gejsa, i mitt stall står dom ute, viftar lite med svansarna och biter bort dom som kliar, lägger sig ner och rullar om det blir för illa… Använder inget flugmedel heller, för det känner jag är pengar i sjön.
Hehe.. Gejsa - tänkte tipsa om någon slags citronmeliss-spray.. Låt Fille gå med täcke och spraya denna spray på hans täcke så kommer insekterna (knott, mygg, bromsar etc.) hålla sig på stort avstånd.. ;)

Juve! Min fille har inget eksemtäcke än. Vad är det för spray som du menar? Hemgjort eller?
Hmm.. Tjaa.. Jag tycker personligen att du bör täcka Fille eftersom (om jag har uppfattat det korrekt) så har han börjat visa antydan till eksem genom att klia sig i svansen.. Detta i förebyggande syfte för att om du INTE täcker hon om/skyddar honom på annat sätt så kan eksemet bli värre än vad det behöver bli!! :/ Det finns en islänning i "mitt" stall som importerades för 10-15 år sedan.. Hans ägare var MYCKET noga med att skydda honom från att få eksem, eftersom han var en mycket vacker valack och det vore VÄLDIGT synd om han skulle få eksem.. De är alltid noga med att täcka sina importerade hästar.. Efter ca åtta år så bröt eksemet ut hos den stackars valacken.. Efter ÅTTA år!! :O Då inser man att det egentligen kan bryta ut när som helst.. Men mitt råd till dig är att låta Fille gå med täcke på sig så ofta som det går!! :) Ang. det där medlet så är jag 99,9% säker på att det är köpt.. Har för mig att det är från hööks, men jag kan höra med ägaren hur det är exakt!! :) Ska snart åka till Göteborg, så då kommer jag inte att kunna höra av mig, men så snart jag kommer hem igen så ska jag försöka ta reda på mer!! :) Har inte ridit så många eksemhästar nu på senaste tiden.. Har mer tränat icke-eksem-hästarna!! ;) Hehe.. Men jag ska försöka att hitta det där medlet till dig och så ska jag försöka att hitta fler lösningar!! :) Det är ju så synd om eksemhästarna.. Usch.. Det är så jobbigt för dem.. :/ Hur ser Fille ut i manen då? Är den orörd eller har han kliat sig där med? Hur ser halsen ut? Jag hör av mig när jag vet mer ang. medlet!! :) Ta hand om dig, familjen och hästarna så länge!! ;)

#21 kommer int ihåg, kan det har varit 120, 140 €, ca 1120 kr. Jag köpte fyra liter vilket kommer att räcka för hela sommaren. Helt klart värt pengarna!
nu är det i medlet på juli och int ett hår har krökts på isisen än!
Ingen huva har jag eftersom den är sönder och nya finns inte att få. Öronen brukar vara helt såriga, mulen med men nu finns det inge sår alls. En skabbfläck på örat har jag hittills hittat. Sätter medlet även på öronen vilket inte uppskattas av isisen. Hon surnar till rejält, tjurar ända vägen ner till hagen, hennes öron är heliga.
Berättar detta bara för att jag är så glad. Ska ringa till henne som säljer medlet och rapportera om hur det gått när sommaren är slut.

#28# Nej, täcket behövs inte än. Har inte så stora bekymmer med eksem än på Fille. Han var ju ute 5 nätter då bröt det ut lite grand. Men har ju Mj:s djursalva som jag rekomenderade till sussi här på ridsport och hon är ju också nöjd med detta medel. Sätter man på detta medel så läker sår väldigt fort. Alltså kan man använda det till icke eksemhästar också.
Var bara intresserad vad ditt medel var för något. Hade nämligen inte hört om det förut. Det kan ju vara bra med fler olika bra medel tänkte jag bara.
Så denna isis fick eksem fast hästen hade täcke på sig i 8 år? Det var ju lite synd.
#30 Aha, okej, har nog missuppfattat det här lite.. Trodde att det var lite kraftigare.. Sorry!! ;) Haha.. Nja, det finns nog 100000 olika medel för eksemhäsar, men det här håller knott etc. på avstånd!! Jag tar reda på hur du kan få ta på den, om du är intresserad!! :) Joo.. Det är synd om honom. Men det är ett tydligt exempel på att hästarna kan ha eksem utan symptom, det kan ligga gömt i flera år innan det bryter ut.. :/

Ja, min fick ju det när han var 1 år. Och ändå är han född i Sverige så… Men än så länge är det lindrigt. Man och svans finns kvar.
Ja, jag vill gärna veta medlets namn och var man köper det. Det är som sagt alltid bra med fler medel. Vi har ju så otroligt mycket broms och mygg här hemma. Tack!
Gejsa, du kan ju titta på den här länken också.. http://www.frostimport.com/eksem_parasit.htm Där finns det några tips!! :)

Har varit där och läst. En bra sida faktist. Tack ändå! *ler*
Hehe.. Nu har jag det.. ;) Det heter "Citronella" och du kan köpa det från Föllinge.. Hästarna lugnar ned sig så fort man sprayar på det!! Enbart naturliga ämnen i det och det fungerar verkligen!! :)

Vi har haft mycket broms här också. Men hagarna har varit nere vid vattnet också så det kan vara därför.
Sandy vill inte heller skritta när hon blir biten av bromsarna. Får hon ett sånt där stor hästbroms-monster på sig så kan hon dra iväg en bit. Jag har låtit henne gå i den takt hon vill för att slippa undan från de dumma insekterna. Då håller vi sams under hela ridturen också =)

min svägerska fick spel på calippo när vi red igår. han var tokig och sparkade hela tiden bromsarna och drog ner huvudet för att klia på benen. då var kl över 21 när vi red och de var ändå ute… bromsarna alltså…

#36# Citronella har jag i dom där dropparna som jag skrev om förut.

Var det broms då lisette? Tänkte på knott eller något annat.