Stallägaren har gått bort :/
Idag åkte jag ner till stallet och fick reda på att stallägaren har dött. Mina sköthästar ska säljas, ena hunden ska avlivas eftersom han är gammal, den andra hunden ska omplaceras, tre katter ska omplaceras, 5 får och 3 ankor med.. Om hästarna inte får ett bra hem ska dom avlivas dom med 
Men ett litet hopp finns, mammas jobbarkompis söker shettis som sällskap, och går inte det kanske jag ska köpa dom och fixa stallplats, och mamma och pappa ska titta på huset och kanske kanske köpa det.. Hästarna måste ju bo tillsammans, dom är helt beroende av varandra..
Hur mkt skulle det kosta att ha hästarna i månaden? Dom är shettisar på snart 15 år, och det här behöver dom tillsammans per månad;
- 300 kg hö
- 10 kg Krafft ponny
- 3-4 kg betfor
- 4 spånbalar
- 4 halmbalar
- Stallplats (två små boxar)
- Hovslagare var 8:e vecka, bara verkning
Det vore snällt om ni kunde räkna ut maxkostnaden per månad. Om man säger att
- Höet kostar ca 1.50kr/kilo
- Betfor kostar ca 100kr/25 kg
- Krafft kostar ca ?/25 kg (Nån som vet??)
- Spånbal ca 70kr/styck
- Halmbal liten ca 20kr/styck
- Hovslagare ca 500kr/båda hästarna
- Stallplats med lite service ca 1000kr/månad..
Jag har barnbidrag 1050kr i månaden, men förstår att det är lååångt under minimigränsen..
Hästarna är ovaccinerade, så jag undrar vilka vacin dom behöver och hur mkt det kostar??
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Men du vet ju vad allt kostar och vad dom behöver. Dina föräldrar kan väl räkna ut det själva. Och skulle dom köpa huset så är det ju ingen stallhyra iaf.
Tråkigt med stallägaren. Var det en olycka eller åldern?
Hon hade reumatism och fick en blödning i hjärnan, vad jag vet..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Usch då! Fast det är ju två olika åkommor. Antagligen fick hon en hjärnblödning då.
Vad tråkigt med stallägaren :/
Lycka till med ponnyerna, jag håller tummarna för att du ska kunna köpa dom ^^
2148:- i månaden blir det. Krafft Ponny säljs i 30 kg säckar, det ska dock bli utbytt mot nya groov 60 under 2008 (lite OT). Kg priset för krafft ponny är drygt 7.20:-.
Vaccin priset skiljer sig kraftigt de bör ju iaf ha stelkramp, ev hästinfluensa med. Fick räkning på hästinfluensa idag, 250:-.
Tråkigt med stallägaren =(
#5 - Hur mkt kostar stelkramp?

Hur jag än vrider och vänder på mina hästar, slutar min månadskostnad hovslagare/hö/mineraler/veterinär mm på 700 kr och häst. Det är ju bara fodret som är lägre om man har liten ponny, veterinär och hovslagare blir det samma. Jag har ponies B och D, på det kommer stallplats och det är ju svårt att veta var kallhyran är.
#6 Jag kommer inte ihåg=/ Det är ju bara vart 3:e år stelkramp är (hästinfluensa varje år)….

här kostar influensa 150kr, men då kommer vet. på sin cykel 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Å fy vilken otur att för alla djur. Allså här kan du göra en insats rätt enkelt du tar kontakt med dom som ärver alla djur om du får lägga ut katterna i fokus hittekatter där kan man ha tur o rädda djur tor att måga är måna även över får,ankor o hunden hästarna är tor jag inga problem om dom inte har allvarliga fel. Söta va dom ju dessutom. Du funderar själv på att ha dom å jag kan säga så här om det du säger till din mamma och pappa hur det hela är du vill göra en insats för du håller dom kära (shettisarna allaså) frågar om du kan ha dom, men vart? där häger dom största pengarna vad stallhyran kostar. Du får väll göra som jag gjorde som yngre billigare hyra genon hjälpa till i stallet. Men hur gammal är du? Och ska dina föräldrar själva köpa det så kan ju djuren ingo iaf katterna o shettisarna :) Ta å prata lite med dina föräldrar om detta tror det e enklare så. Sedan behöver inte en liten shettis så mycket mat lite hö vatten o en dutt havrre lite mineraller o betfor. Jag ger mina russ höselage,pellets som är för feta hästar där i är alla mineraler dom behöver en näve blöt betfor som godis. Fast betfor har jag hört inte ska vara så bra att ge, pga hål i tändern.
#10 - Mamma och pappa känner henne rätt så väl, och jag har tagit hand om hästarna i snart 4 år, så dom vet hur mkt dom betyder för mig. Imorgon ska jag prata med stallägarens son, har ev. hittat hem till hästarna, ena hunden och en katt..
Jag kan inte ha dom i stallet, eftersom det bara finns dom hästarna i stallet, så gården, stallet och alla djur kommer säljas.. Jag är 14 år, och ingen av mina föräldrar är hästvana :/
#11, väldigt synd det som hänt. men tappa inte hoppet, när jag skaffade min häst hade mina föräldrar ingen hästvana överhuvud taget eller jo mamma hade lett mig som liten på ridlektionerna.. inget mer , så dom har fått lära sig allt från grund och botten , jag fick min häst för snart ett år sedan och mamma ska snart blrja rida honom en gång i veckan.. :D , dom lär sig eftersom :D ge det tid :D
Joo, nackdelen är att jag bara kommer kunna köra den ena shettisen, och rida den andra några månader till (överväxt, 118cm i manke). Så jag kan inte göra så mkt med dom :/ Men jag har ju en medryttare som hjälper till i ur och skur, så lite hjälp har jag ju, och hon hjälper nog gärna till att fodra och så ;)
Ni får gärna PM;a om det är någon som är intresserad av katterna, hundarna, fåren och ankorna. Men det ska vara i östergötland, gärna i närheten av Skänninge, då jag gärna vill hälsa på dom ;/
vad är det för hund?
Det är en tik, schabrador, 1.5år. Svart, rätt hög, busig.. Vill nog komma till ett hem med en annan hund i. Älskar långa promenader, söka/spåra och agility..

#16# oj, den borde dom säkert hitta hem åt. Hade inte stallägaren några barn som kan ta hand om några djur?
#17 - Joo, men ingen av dom kan ta emot nån av djuren, vet ej varför.
#18: Kolla med Top Cat clubs jourhem, de brukar kunna fixa platser till djur!
www.akutgruppen.com
vet inte, men det är värt att kolla iaf!
#19 - Det verkar fixa sig rätt bra, tror vi har hem till hästarna, sen kanske min bror eller min systers svärfar kan ta hand om hundarna, vi kommer ta hand om en katt också..
#20 vad skönt att de hamnar hos människor som ni/dom känner…
#21 - Jaa, och nu ska jag köpa hästarna, men måste fixa stallplats :'D Men om det fixar sig, så är hästarna mina :D Och dessutom har jag akutplats ett tag framöver.. :)
Å vad kul att du kan ha dom och jag kan säga så här du kan jobba minst lika mycket i körning som ridning dock inte hoppningen :D men dressyrköra det gör jag dressyr o vanlig ut på vägen bra att få hästen genomgången ibland. Vad är det för vovve och vad är det för katt som är kvar kön på dom och är katten kastrerad ålder på ett ungefär??? Detta kan du även skriva i hittekatter i fokus då måga ser att en katt letar efter ett hem. Lycka till!
# 23 - Vi har hittat hem åt hundarna, hästarna, ankorna och en katt :) Dom andra katterna är två honor på 7 & 9 år, steriliserade, mysiga men rymmer hemifrån på sommrarna.. Men det fixar sig nog, dom har fått tag på några som kanske kan ta hand om dom..
Vad skönt att allt verkar ordna sig! kul om du blir hästägare…shettisar är helt underbara o kan både ridas o när du blir för stor kan du ju köra o det är minst lika kul! om inte roligare;-D
#25 - Eftersom jag har skött dom i 4 år, kört och ridit in, så känner jag dom nästan bättre än ägaren gjorde :) Sen har jag medryttare som rider båda två :) Men den större går inte att köra, han bara springer.. Troligtvis blir jag hästägare imorgon :D

#26# Vad roligt att allt verkar ordna sig för alla djuren och även för dig att du får behålla hästarna. Tröttnar du, kan du ju alltid sälja dom senare. Nu slipper dom iaf säras på.
#27 - Jag behåller dom sålänge jag kan, troligtvis 3-5 år iallafall :) Tills jag blir myndig iallafall, men helst vill jag behålla tills döden skiljer oss åt :) Dom lever säkert i minst 10-15 år till!

Ja, shettisar kan ju bli väldigt gamla om man sköter dom rätt. :) Lycka till!
Vilken otur!
Önskar dig all lycka till!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag har hört med min ridlärare som har akutplats, och en som hon känner som också har stallplats, men dom avråder mig att köpa dom. Blir så arg :@ Dom tycker att jag inte ska betala så pass mkt när jag ändå inte kan rida dom, bara köra.. Det är väl ändå mitt val!
Men - Mamma och pappa är typ dom enda intresserade på huset, så vi kanske hyr det :D Då köper vi hästarna med :) Och då kanske det blir en större häst mot sommaren :D
Idag kom våran nya kissemiss hem, Jum Jum :) Den ena av mina andra katter tittade på honom, luktade och lade sig och sov. Den andra fräser mot honom, och Jum Jum ligger och sover bakom soffan :) Ett kort på sötisen för några minuter sen (ursäkta dammet) :)
#32 åh vad fin han var!
Får man fråga vad du får ge för pållarna? Behöver inte svara om du inte vill!
hehe jag var oxå intresserad vad dom kostar :) Priserna e ju så grymt olika man kan få en shettis å dom kan kosta runt 15 000 det e ju så olika dock brukar dom för 15 000 vara guld ston. Men du kanske får en massa saker till dom. Super söt katt var det ju oxå.
#33 - Jag ger ingenting, dom vill ha bort dom. Men jag betalar 5000kr för utrustningen, som är ganska nytt (det mesta max 1-2 år gammalt).. Men jag funderar på att betala hästarna, för det är några andra intresserade och jag vill inte de ska komma nån annan stans :/
Det här får jag med i utrustningen (för 5000kr);
- 3 par tömmar (Som är ca 1 år, alla)
- En rockard, en sulky (Båda gamla, nyrenoverade)
- Två kompletta selar (Puttes är ca 5 år, Klasses 5 mån)
- Tre kompletta sadlar (En 5 år, en 8 mån, en 5 mån)
- Tre träns (Två st 6mån, ett 5 år)
- Ca 7-8 bett (2 nya, resten använda)
- 4 hinderstöd + 4 bommar + koner (7-8 mån)
- 2 regntäcken, 2 vintertäcken, 3 fleecetäcken (6-9 mån)
- Alla ryktdon (Från 2-3 år till några månader)
- Ca 8 grimmor och 10 grimskaft (Både gammalt och nytt)
- Filtar + shabrak + ridtäcke :)
- Benskydd, boots och annat..
Har säkert glömt något. Får dock betala vaccinationen själv innan de åker till nästa stall, om vi inte hyr huset :)

Betala så pass mycket skriver du!!! Sedan är det bara 5000 kr för alltihop plus 2 hästar. Nej du, det är inte mycket. Herregud det är ju helt otroligt billigt. Klart du ska köpa dom.
#36 - Nackdelen är om dom inte vill sälja till mig :'/ Dom vill sälja till ponnytravet i närheten, men jag har själv ridit/kört där och det är inget bra! Dom tar ingen bra hand om dom, saker som dom bl.a. gjorde när jag var där var att galoppera på is (min bästa vän åkte av, fick sy läppen som sprack), dom hoppade på frusen bana, jag åkte av och fick liten ryggskada för livet. Usch !

#37# Vilka vill inte sälja till dig? Dödsboet eller vem?

Ojoj,. jag hoppas allt löser sig! Det verkade så bra i mitten där. Men nu verkar det strula till sig.. det var som för mig med Plexus.. som jag sen inte köpte iaf. utan lät ngn annan köpa, men jag skulle ta hand om honom. Men kom inte överrens med ägaren, pga hennes okunnighet ='/ så orkade inte med längre.. saknar honom och tycker sååå synd om honom! Usch på dom dumma människorna.. som har honom nu.. ='/
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#37 allså 5000:- det e väll bara att din mamma o pappa pratar med dom och som jag anser så har du natulit vis förtur för du har ju tagit hand om dom i flera år. Du känner dom o dom känner dig. Och en shettland som är över 107 får bara tävla mot b-ponnys och där klarar den sig inte så bra måt russ som är 120 å större. Allså du får dom gratis lr? bara utrustnigen som kostar 5000:- och det e billit. Jag säger återigen lycka till och jag håller tummarna för dig. Ps det finns dom som får sina hästar jag tillhör oxå den som fått mina russ och ett vbl med allutrustnig dock ingen vagn till vbl men fick låna en :) det handlar om rätta personen. Men det e ju en annan 5a

Dom är för gamla för att tävla ponnytrav om dom är 15. Blir dom 15 i år få dom bara tävla i år sen blir dom för gamla så det är väl ingen idé att sälja dom till trav? :S
//Mickan
#38 - Stallägarens son :@
#41 - Dom tävlar inte, utan tränar bara hårt och rider..
Jag får besked ikväll, hoppas jag. Mamma ska ringa till stallägarens dotter, som känner både mig och hästarna bättre. Hon känner även min ridlärare som jag ska ha hästarna hos för tillfället..

Du skrev att de ville sälja dem till ponnytravet i inlägg #37, vad Mixie menade var att de är för gamla och dessutom var den ena övervuxen, och därför är det omöjligt att använda dem i ponnytravet.
#43 - Det spelar ju ingen roll om dom säljer dom till ponnytravet om dom inte ska tävla med dom, bara träna? Den övervuxna skulle fått gå med russ i sånna fall, vad jag hört..
Dom är alltså intresserade av träningshästar, inte tävling. Båda hästarna blir stressade vid snabb körning, de skulle inte klara en månad på travet.. Putte är bäst att ta lugna skogsturer och så med, Klasse går knappt köra alls eftersom han sticker (går inte stoppa)..

#44, då är det alltså någon som är intresserad av att köra. Ponnytrav är själva tävlandet, därför missuppfattade jag dig.
#45 - Dom tränar hästarna som idioter tills shettisarna går under 3 minuter (han har sprungit 3.22) eller hårdare.
Förhoppningsvis vill de andra spekulanterna inte ha fånghästar (har haft fång 3 ggr)…
allså det e väll så det funkar inom ponnytrav vissa upplerver det hårt men många av ponnyrna älskar själva tävlandet jag körde en welsh m i ponny trav han älska å komma på banan han vart så glad lite trist var det när han vart 15år å fick lägga av med det men sisa körningen han tåg van han som tur var. det e ju olika hur snabbt dom springer det e ju olika lopp för olika tider så att dom springer under 3 min är inte ett måste. Men jag tror ju att du skulle ligga bättre till eftersom du tagit hand om dom, är dom måna om hästarna så borde ju du få förturen enlit mig iaf.

Men varför skulle inte sonen vilja sälja dom till dig?
Håller tummarna för att allt ska lösa sig!
#48 - Han sa; "Det är så mkt nu, med mammas död och allt, och vi har fler spekulanter på hästarna, som gärna vill köpa dom, så vi får se hur det blir".
Nu har jag fått lite mer info. Hästarna blir hämtade på söndag.. Till min ridlärare :) Dom står där i ett tag nu. Vi får se om det blir vi eller en släkting till stallägaren som hyr stallet/huset, och isf ska hästarna få stå där ;)

Oj, vad jobbigt för dig att få gå och vänta på besked. Vi får helt enkelt hålla tummarna att det blir du som får dom då. :)

Oj, vad jobbigt för dig att få gå och vänta på besked. Vi får helt enkelt hålla tummarna att det blir du som får dom då. :)

Hör av dig när du vet :) jag håller tummarna :)
Joo :) Imorron åker dom till min ridlärare, jag kommer hjälpa till några gånger i veckan och rida, sköta och så. Min medryttare ska försöka hänga med på helger. Nackdelen är att dom inte har nån lampa till paddocken.. :(

Hoppas allting löser sig till det bättre nu! Håller tummarna!
Ha en bra dag!
Själv är jag inte så jättesugen på att hyra huset, mamma har pratat lite mer med stallägarens dotter, och det visade sig att Kerstin som hon heter hade dött i huset, inte på sjukhuset :/ Det var tur att jag inte hittade henne, det var grannen som gjorde det..
om en person har gått bort i hemet tycker jag kan vara tryggt för personen i frågan det är ju ändå hennes hem.

Jag tkr synd om hunden som ska avlivas… Bara för att den är gammal! Ska man avliva människor bara för att dom blir gammla också då eller?
Synd om det som hänt! :(
#58 - Dom har nog inget val. Vem vill ha en 13-årig hund med epelepsi och höftproblem? Det blir nog svårt.. Och dom har ett krav att han ska komma till landet..

#59 okej, jag förstår!
ja du det kan faktist vara bäst för hunden, höftproblem är inte alls så skönt dom blir stela o dana. Men hur har det gått såg en anonns att du sökte stallplats bor rätt nära den staden, har vissligen stallplats men det e ju inte jag som äger stallet hyr ju hus bara + mina ponnys i stallet. Har du hittat plats till dom borde ju finnas några tycker jag, lite utanför ser man ju lite kusar i hagar bra tips är att man går in o pratar med folket som äger stallet man får lättare napp då. :)
#61 - Jag kan max ge 1000 kr/månad inkl. foder (grov+krafft) för två hästar om jag ska ha råd med vet+hovis :/ Hästarna ska ju helst stå på lösdrift men kunna komma in vid storm/sånt väder. Jag är bara 14 år och mina föräldrar ger inte mer än vad dom gör nu. Så jag kommer inte ha råd med dom..
Just nu står allt som ett frågetecken, EvaLena (stallägarens dotter) bara lämnade över hästarna, Agneta min ridlärare kom och hämtade dom utan uppgifter hur länge dom ska stå där, hur mkt hon får betalt eller nånting.
Kan ju tillägga lite i efterhand; Fåren, hundarna, hästarna och en katt har fått nya hem. Hundarna bor hos stallägarens dotter. Fåren vet jag inte, men dom lever iaf! Två katter avlivades, dom slutade vara rumsrena och dom var väldigt ledsna (det syndes). Hästarna bor i Västergötland hos stallägarens kusin, dom var som systrar. Det är nu 9 veckor sen hästarna åkte, saknar dom något enormt :/ Kommer träffa dom i sommar, men det är långt dit..
Bild; Klasse och Putte hos min ridlärare, där dom stog i 4 veckor.

Skönt att det löste sig ändå då :)
Ha en bra dag!