Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3450 ggr
Wanilj
0

Vårt lilla föl dog...

Hittade imorse ett mycket vackert litet stoföl ute i hagen….  Tyvärr så var hon inte livet…Hela familjen känner sig lamslagen av sorg då vi alla längtat efter henne…

Vi vet inte vad som har hänt då fölningsplatsen var fin, alla hinnor var borta och hon var stor och rejäl..

Wieta mår under omständigheterna bra men hon går tätt tätt intill Emmely hela tiden… hon stryker ofta med sitt huvud över ryggen och sidan på Emmely..

Jag vet inte på vilket sätt hästar känner sorg men det verkar som hon söker stöd.. Jag har då aldrig sett en liknande ömmhet mellan två vuxna ston på detta sätt innan..

Jag skulle behöva lite praktiska stöd kring vad vi kan göra för Wieta nu och vilka komplikationer som kan uppstå, täner då på juverinflammation etc…

elin
0

Jag beklagar verkligen.
Det är så hemskt när de blir såhär..
Hemskt ledsen Wanilj.

/Elin

Wanilj
0

tack…

Linda
0

Men vad fruktansvärt..

Lider med er..

Bästaste kramarna sänder jag ut till er../Linda

jen
0

stackars er och lilla mamma hästen.

*tröstekram*

Anki113
0

Så otroligt tråkigt!

Om jag inte minns fel så kan man dra in på maten, sätta igång stoet igen. Givetvis hålla koll på juvret så att det inte blir juverinflammation. Tror inte man ska mjölka ur då det kan bli en ond cirkel. Dom brukar sina rätt fort när dom får mindre mat och mer motion. Håller tummarna att allt går bra trots detta tråkiga som hänt.

Anki

gejsa
0

Nej, men gud vad tråkigt för er. Då var det nog något som ditt sto kände att det ev redan var dött innan det föddes.

Anki113 har rätt ang hur man ska göra. Har också hört något liknande. Men ring vet och fråga så att det inte blir fel. Börjar man mjölka så blir det bara mer. Men ibland för att det inte ska bli för stint i bröstet så måste man ta bort lite i början vad jag har hört. Men jag kan ha helt fel.

Lider med er. Fy fan vad livet är orättvist ibland. Ledsen

Stora bamsekramar från mig till er.

nallebjörn
0

ush vad tråkigt. Ibland händer saker utan förvarning. Mitt i all sorg glöm inte att anmäla henne till ammornas sida. Det kan ju finnas ett föl till henne där ute någonstanns som saknar en mamma.

Praktiska råd. Jadu kraftfoder ska hon helt inte ha så hon sinar fort. Men som jag sa anmäl henne så kanske hon kan bli plastmamma

__iE
0

usch, vad tråkigt :/
stackars er och hästen !

Faxlin
0

Beklagar sorgen. Är så ledsen för eran och stoets skull. Tänker på er, även om det inte blir bättre för det.
Många cyber kramar skickar jag till er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

usch så hemskt. beklagar sorgen. hoppas allt går bra..

Wanilj
0

hej på er alla… vi har talat med vet och hon gav oss rådet att mjölka ur råmjölken då den är guld värd…

ska se om jag hittar nr till ngn ammajour…

vi konstaterade här mellan tårarna att vi nog inte kommer kunna föda upp för försäljning… förstår inte hur man an sörja så här mkt… både jag och min sambo gråter om vart annat här hemma…

man fäster sig ju så hemskt mkt vid dem… även om man inte ens sett dem….

vi kommer begrava henne och bygga en liten stensamling på hennes grav…en liten minnessten får hon som min sambo kommer att göra själv då han arbetar i sten… klarar bara inte att skicka iväg henne med en kadaverbil som ett stycke kött..

Men mitt i allt elände så står en sak klar och det är att vi äntligen vet vad vi vill…

min sambo har beslutat att Wanilj blir kvar… Wieta kommer att, om allt nu går bra, betäckas med Medalj, en fantastisk arabhingst..det blir nog hennes sista föl om allt går bra…

om det nu blir ngr ändringar här så vill jag att ni personligen kommer hit och slår mig i huvudet med ngt hårt…

Just nu väntar vi på att barnvakt ska komma så att vi båda kan gå ut och ta hand om vår gumma.. hon ska mjölkas och longeras lite… samt få lite kill…

kram på er…

nallebjörn
0

#11 försökte skriva personligt medd till dej men det gick inte. Varför?!

Wanilj
0

#12 kom du inte in på sidan eller vad det ngt annat?

Wanilj
0

#12, jag la in dig på favoritlistan så nu ska du kunna komma in..

nallebjörn
0

#13 står att du lagt in om att vissa bara får komma in till dej eller nåt. Visas bara för vissa tydligen.

Wanilj
0

jahaa… jo men du är addad!! Jag hade bilder på hästar vi tittat på inne i albumet tidigare och valde den funtionen så att hästägare ej skulle bli stött!!

Wanilj
0

så nu ska du kunna komma in på sidan..

nallebjörn
0

#17 jaha, visste inte man kunde göra så…. jag har skickat pms

Faxlin
0

#18: *Asg* Förlåt om jag skrattar mitt i all sorg i denna tråd. Men jag kunde inte låta bli. Du skrev att du skickat pms. Tror du inte de har det jobbigt ändå utan det? hihi

Audiatur et altera pars

bebbe
0

Känner med er, vet hur det känns, eftersom Obelix levde och tuttade i 3 dygn var råmjölken redan tagen, men jag har inte rört juvret alls, och det har gått tillbaka jättefint, Kramar till er.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

mazze
0

Vad tråkigt! Hoppas allt går bra med Wieta…

SarahPeace
0

Åhhh så hemskt : (  !

Wanilj
0

tack alla ni för er omtanke… nu har vi pysslat om mammahäst… hon är förvånansvärt lugn och harmonisk… vet inte vem som tröstar vem egentligen…

vi har nu begravt den lilla samt stensatt platsen så inte ngr vilda djur kan komma åt henne.. Hon fick namnet Wiol av pojken… passar henne bra då hon var så vacker.. mörkbrun med stor stjärn och två vita…

såg nu att hennes nosrygg var  lite sned och att ganascherna inte var riktigt jämnstora… en liten missbildning med andra ord… ingen skada pga yttre våld…

gejsa
0

Usch vad jag lipar när jag läser om det du skriver. Stackars er. Har ju aldrig varit med om detta förut. Tack och lov!

Såg det ut som om fölet hade levt något? Eller var det döfött tror ni? Kanske därför som stoet är lite lugnare. Hon fick antagligen puffa på det några timmar och se själv att fölet var dött. Därför sitt lugn. Dom förstår ju rätt så bra sånt. Stod stoet vid fölet när ni kom ut? Eller hade hon redan gått därifrån.

Believer
0

Usch vad hemskt. Får tårar i ögonen när jag läser. Tänker på er!

elin
0

ja visst är det hemskt.. man blir så berörd av det hela..
Tänker på er och stoet.

/Elin

Wanilj
0

hon hade redan lämnat fölet… 23:30 kvällen innan var jag där och inget föl.. 07 hittade jag henne… vet inte om hon har levt… jag kände på hinnorna och de  var lätta att spräcka.. hon var nästan helt torr…

Kiara
0

Ja, vad ska man säga, har du inte haft nog med oturGråter

Fölet dog nog innan det kom ut om det var skevt, annars hade sin rättat till sig, det går fort. Alltså du skulle inte ha kunnat göra något alls för att rädda den lilla. Jag för står att det är tuft för dig just nuGråter

Alla som mist föl vet hur jobbigt det är och alla andra kan nog sätta sig in i situationen ändå.

lisette
0

med tanke på att ni begravt wiol så ska ni ju inte obducera henne. men annars hade det kanske varit bra att få reda på vad som gick snett?

CBA
0

Åh lilla du vad jag tycker synd om er !!

Jag har inte varit hemma på några dagar och läser nu detta och ryser i hela kroppen !

Förlusten är enorm ingen tvekan, dom är ju så efterlängtade de små liven och nu var det ju så nära och så händer detta precis i slutskedet….ofattbart !

Jag känner verkligen med dig, din familj och Waniljstumpan….det känns så fruktansvärt meningslöst och orättvist när sånt här händer !

Jag tänker på er det ska du veta !!

Stora kramar CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fisa-lisa
0

Fy så ledsen jag hade blivit.

Mandysan
0

Jag beklagar sorgen.

Här är en ammajour:

http://www.asvt.se/main.asp?nav=folamma

Wanilj
0

nej vi tycker inte att en obduktion är nödvändig då den inte ändrar något…

det värsta är att jag vaknade inatt och var påväg ut för att kolla till henne och kom på att hon redan fått…

nu är jag så himla rädd att Wieta ska bli dålig! Men hon verkar vara vid gott mod och ingen temp…

förundras över min fantastiske sambo… han grävde graven mellan syrenen och lekstugan… kändes först lite konstigt… men han sa att han ville att den lilla skulle vara hos barnen då hon själv var ett litet barn…

och vi skulle kunna producera försäljningshästar…ehhh?

visste inte att han var så fäst vid dem…

hoppas att ni inte tycker att det blir för personligt men det känns skönt att kunna skriva om det…

Anki113
0

Det gör absolut inget att det blir personligt, tror att det bara är bra att skriva av sig sorgen.

bubbelbubbel
0

där håller jag med anki, det är ju dels därför vi är här, för att stötta och ge råd och tips. och känner du att du vill skriva av dig här, så ser jag inga som helst problem med det. kram på dig.

gejsa
0

Oh nej Wanilj! Vi är precis lika blödiga i vår familj.

bebbe
0

Fastän jag är så "van" vid att få föl, har jag känt stor sorg de gånger jag råkat ut för det, mest är det nog att jag tycker synd om Mamman som trots allt gått och burit på det i 11 mån och sen kämpat sig igenom en förlossning utan att få resultat, fölet känner ju inget.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Håller med dig bebbe. Det är väldigt jobbigt och synd om hästen också.

Wanilj
0

tack alla för ert stöd!

kram!

Tummelisa
0

Hur går det för stackars mamma häst nu då utan fölet?

Wanilj
0

det går förvånandsvärt bra… idag när jag var ute för att longera och tempa så for hon runt som ett litet jehuuu… var jätte busig!

Skönt att hon tar det så bra samt nyttigt att hon rör sig ordentligt..

shirley
0

stackars er!!!!!!! gråter en tår….

Faxlin
0

Skönt att höra att stoet tagit det så pass bra som hon gjort. Och att det inte blivit några ytterligare komplikationer.
Tänker jätte mycket på er.
Kram

Audiatur et altera pars

Sussi
0

Beklagar verkligen!Gråter

Men vilken fin tanke av din sambo angående begravningsplatsen!!

kacka
0

Jag fick ett dödfött föl i år. Där tog vi bort allt kraftfoder med det samma och INTE mjölkade ut råmjölken då detta kan sätta igång produktionen ännu mer. Vi har varit ute och gått med henne varje dag.

Hon visade tydligt att hon förstod att fölet var borta… hon nosade bara lite på det. Inte gnäggat eller varit orolig. Lät fölet ligga kvar hos henne i boxen under dagen. På kvällen släpptes stoet ut bland sina kompisar i hagen och har inte visat något tecken alls på att sakna sitt föl.

Detta var hennes andra föl. Första fölet lever. Detta var inget stort kraftigt föl trots att hon gick över tiden 3v.

Anki113
0

Åh, så tråkigt även för dig #45.  Det är ju en av dom 2 saker man inte vill ska hända när det är dax.

hjullan
0

neeej . klarade inte av att läsa alla svar, så jag vet inte vad ni diskuterat här.. men ville bara säga att jag lider med er.. hoppas det går bra med mamman nu.

Usuki
0

usch fy vad hemskt..Gråter

Har ingen häst så har inget att jämföra med men hade själv blivit helt knäckt..Tycker ni är skit duktiga som klarar en sak som denna så pass bra och hejar på för mamma häst!

Ni får be för den lilla så hon får det bra i trappalanda Förvånad

Håller tummarna för erat andra sto!

Älskar_hästar
0

Jag är lite efter , men jag beklagar verkligen sorgen och tänker på er!