Nu är väl måttet rågat?
På söndag ska jag rida dressyrtävling och med den lokala hopptävlingen som var i lördags och alla hårda träningspass som min häst fått gå den senaste tiden så har det inte funnits tid över för mig att rida någon dressyr alls. Men imorgon har tränaren tid att komma ut och hålla en sista träning inför tävling.
Problemet var ju att tisdagar egentligen är medryttarens dag. Så jag skickade iväg ett sms och frågade om vi kunde byta dag eftersom jag så gärna vill hinna träna en gång ordentligt innan söndag. Har tidigare inte bytt många dagar med henne och det står dessutom i kontraktet att om träning råkar hamna på hennes dag så byter vi dagar.
Några minuter senare ringde hon upp mig och undrade om jag kommer hålla på att byta i fortsättningen också, för då får hon svårt att planera. Och det förstår jag och att byta dagar är inget jag gör i vanliga fall eftersom jag gärna har mina egna, så det är inget problem. Men sen tyckte hon att jag inte ska hålla på att bestämma hur han ska gå, att jag inte ska säga att han bara ska ta det lugnt (i torsdags och fredags inför den lokala tävlinge tex, eller i fyra dagar efter vaccinationen) och att hon vill bestämma själv vad hon ska göra på sina dagar, dvs rida hårt på volten i emellan 1 och 2 timmar för han mår bra av att gå mycket.
Jag håller med om att han mår bra av att gå mycket, men om en vecka ser ut som förra veckan, med att hon jobbar honom på volten tisdag och torsdag, Yessica tränar hoppning på onsdagen och han tävlar på lördagen - när får jag träna med min häst då? Det är väl inte konstigt att jag inte vill att han rids hårt dagen innan och dagen efter tävling? Så vad fanns kvar? Måndagen. Hade jag ridit på volten då så hade han fått gå där fyra dagar i rad och det tycker varken han eller jag om.
Jag vet ju vad jag måste göra, för det här funkar inte. Det är MIN häst, jag bestämmer när han ska göra vad och jag måste ju få möjlighet att rida honom som JAG vill, inte anpassa mig efter vad hon vill? Jag anpassar mig gärna efter Yessica eftersom hon tävlar med honom och jag vill att han ska ut på hopptävlingar.
Men frågan är hur jag ska bära mig åt? Vad jag ska säga, hur jag ska lägga fram det? Jag måste ju få människan att förstå att det upplägg hon vill ha inte passar varken mig eller hästen!
Överkörd är precis vad jag känner mig nu!
Kan jag bara ringa och säga att "Tack och hej, det här håller inte längre?" trots att hon lagt ner så himla mycket tid på honom och gjorde honom jättefin i dressyren?
berätta hur du känner passar det inte så äre tack och hej så tycker jag iaf
Betalar hon? Det har en viss betydelse. Hur mycket, i relation till det du betalar?
Att ha medryttare är alltid besvärligt (enligt min erfarenhet)särskilt om de betalar för att ta hand om ens häst. Men eftersom det är din häst och du inte lånat ut den på foder så är det väl ändå du i slutändan som bestämmer.
Men visst kan man säga tack och adjö med motiveringen att man inte tycker att ni förstår varandra och har samma mål med hästen.
Betalar hon ingenting tycker jag att man sitter i en helt annan sits. Då bestämmer du och därmed jämt.
Ta ett nytt snack med din medryttare och hör om ni inte kan komma överens. Det låter ju ändå på dig som att detta var en engångsföreteelse och att det annars funkar bra.
(Berätta hur det går sedan)

#2 Jo, hon betalar och det är ju helt klart ett problem. Jag vet att det hade varit lättare att bestämma om hon inte hade betalat. Men samtidigt är jag absolut inte emot att hon rider för tränare emellanåt, men det måste ju finnas tid för mig att rida också? Vad jag menar är att hon kanske kan variera sin ridning med att rida ut en gång i veckan och på volten en gång i veckan, men det går ju aldrig hem. Sen säger hon hur jag ska rida honom, vilka regler som ska gälla, vad han får göra och inte får göra.
Hästen kostar mig nästan 4000 (3000 utan amorteringar) i månaden, hon betalar 400 och rider två dagar i veckan. Hon mockar och tar hand om honom helt dessa två dagar, men jag ordnar ju så klart alla andra saker, städdagar, höintag, hovslagare, vaccinationer, fodringar osv. Så jag tycker ju inte att hon nånstans är en delfodervärd eller så, bara medryttare.
Just nu känner jag att hon är kvar bara för att jag är snäll. Jag behöver egentligen varken hjälpen eller pengarna.
Men det jag tycker är så jobbigt är att hon ser honom som vilken ridskolehäst som helst (hon har bara ridit på ridskola tidigare). Så då tycker hon att han gott kan gå sex av sju dagar i veckan på volten och hårt varje gång, för det kan ju ridskolehästar… Hon ser inte de andra sakerna. Som att han svullnar i benen, får skavsår av sadeln osv..
Och jobbigast av allt är att hon är bra mycket äldre än mig och rider bättre så jag är ju helt klart i underläge..
Jag tycker att du kan säga tack och hej, För du har försökt prata med henne om saker. O hon gör det ändå. Även fast du sagt det kanske 2 gånger ..
Visst att hon gjort honom jätte duktig i dressyren, men om du tränar på hennes dagar så behåller han det juh :) Om du förstår hur jag menar :)
hm.
det är DIN häst jn, inte hennes ! du ska verkligen inte anpassa din ridning på din häst efter henne. det tycker jag.
men det måste väl gå att kompromissa ? nått borde ni väl kunna komma överens om, annars kanske du ska säga tack och hej…?
sen förstår jag inte, men det är väl bara jag som vanligt, jag hade aldrig betett mig så emot min medryttarhästs ägare.
aldrig ! jag bestämmer ju inget över jango, jag kan ju ha en åsikt, men det är ju hennes ägare som bestämmer hur jango ska ha det, och kan inte jag rätta mig efter det, kanske jag ska köpa mig en egen istället, där allt ansvar är mitt…
#3 Tycker nog att det låter som att du egentligen vet vad du ska göra. Stå på dig. Det är ändå din häst. Lycka till!
Säger som #1..
Vi har en tjej som medryttare på vår ponny. Hon betalar 300 kronor i månaden. Hon rider och sköter stallet 3 dagar i veckan. När det är tävling får hon rida en klass. Jag har sagt att max 1 gång per vecka får hon rida i padock eller ridhus. Detta har funkat kanon!

Det är ju din häst så du borde bestäma! :) Säger som #8, du kanske kan säga att hon bara får rida i gång i veckan på bana.
Jag är själv medryttare i ett stall, dock så rider jag lite olika hästar beroende på omständigheterna (föl mm). Har ridit där i 5 år nu i sommar. Eftersom det är deras hästar så bestämmer ju de. Hoppas att allt går bra! :)

vems häst är det. din eller hennes?
jag hade blivit topptunnor om det var jag faktiskt. det hade varit ajöken för längesen. allra helst om hon inte förstått vad du sagt åt henne tidigare. sen är iofs frågan - hur tydlig har du varit med din vilja?
hur gammal är hon egentligen?

Håller fullständigt med Lisette.

Amen så kan hon ju inte bara säga, det är ju ändå din häst! Även fast hon betalar så har hon ju inte rätt att styra och ställa hur hon vill. Inte kommer jag till malou heller och säger hur hon borde träna Lykka, herregud, skulle aldrig komma på tanken. Och jag rider henne mer än malou.
Tycker du borde säga till henne, (vet inte hur mycket du sagt till?) och lyssnar hon inte så är det vell tack och hej.
shit, hade slängt ut henne direkt xD skulle aldrig klara ha en häst tsm med någon,
håller med lisette (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#10 Hon är 45…
Ska fundera över vad jag ska säga. Ska se hur hon lägger upp sina dagar den här veckan också. Jag red på volten idag, kommer rida för tränare imorrn och han ska gå hård hoppträning på lördag och tävling på söndag. Så lite borde hon ju fundera över sina ridpass onsdag och torsdag…
Jag är definitivt för en kompromiss, att vi planerar in tillsammans när hon kan rida för tränare. Eller att hon kanske ska ta två dagar efter varandra i veckan så hon rider hård första dagen och tar det lugnt andra dagen. Så inte jag åker på båda "ta det lugnt"-dagarna.
Jag har sagt rakt och tydligt att han blir jobbig på volten när han måste gå där varenda dag. Det var när hon ville rida med graman och jag sa nej för jag tyckte hon kunde variera ridningen istället. Och då gick han ju mycket bättre!
Sen sa jag när hon provred att jag letade efter nån som ville rida ut så det visste hon från början. Sen har vi pratat om saken och haft olika åsikter flera gånger när vi träffats i stallet. Men det känns alltid som att hon tycker att hon vet bäst och att jag är liten och inte kan lika mycket… Och att hon vet hur han ska bete sig och vad han får och inte får göra när man rider honom..
#14, :O 45 ?? och beter sig såhär ? nä, då hade hon bannemig fått köpa en egen häst.
hur trivs ni ihop annars ? du och medryttaren alltså :)
din häst=dina krav o du bestämmer!

Om jag hade haft en medryttare och denna hade bestämt så som din verkar göra, då hade jag bokstavligt talat sparkat ut henne genom stalldörren.
Det är DIN häst. Om hon inte lyssnar på vad du säger till henne och fortf. vill bestämma, säg åt henne att köpa en egen häst att bossa över.

Jag vill nog peppa dig, det är DIN häst. Ytterst är han ditt ansvar och det är du som ska fatta beslut.
Säger som #16. Accepterar hon inte det, nä. Men då var det ju slut för henne. Det är ju faktiskt din häst, och du måste ju med kunna träna om du vill det!
Håller med dom andra. Lyssnar hon inte på dig så tack och hej!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag hade skickat ut henne med huvudet före (utan att öppna stalldörren) om hon inte lyssnade på vad jag sa.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

jag skulle se mig om efter en ny medryttare. denna kunde väl mycket och hjälpte till med utbildningen av pållen, eller? Men det kanske är värt att ha någon som "bara" motionerar honom när du inte hinner med och som lyssnar på dig och håller sig till villkoren?
#3 OT men ridskolehästar mår inte bra av att gå hårt 6 dagar i vekan, med skav av sadeln och svullna ben -.-
Jag förstår ärligt talat inte ens vad du funderar över.
Att hon rider hästen bra, visst, det är positivt. Men det är ju tydligt att det inte funkar med eran kemi, ni kan inte komma överens. Det är någon som jag skulle se som det absolut viktigaste om jag skulle skaffa medryttare, att vi fungerar tillsammans och kommer överens! Man ska ju kunna umgås som kompisar…
Hellre en medryttare jag tycker om och kanske inte rider superbra, än en som rider bra men som jag inte funkar ihop med. Ridkunskaperna går alltid att träna upp, det gör inte det andra. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

45 ÅR? borde hon inte veta bättre? låt människan köpa sig en egen häst..

Jag tror nog att du redan vet exakt hur du vill ha det Johanna.
Det är DIN häst och jag tycker inte att det spelar ngn roll om hon betalar (dessutom en struntsumma). Det är du som bestämmer. Och är man 45 år så borde man veta bättre än vad hon verkar göra!
Lycka till =)
*** Kärleken övervinner allt ***