Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6213 ggr
jumpingqueen
0

Pessoasele

VAd tycker ni om pessoa-sele? Jag tycker den är UNDERBAR, speciellt eftersom ja jämt slår mej hihiFlört men vad tycker ni om andra hjälptyglar (ej martingal)? Jag HATAR dom, bara gör att hästen böjer å nacken…

jumpingqueen
0
hjullan
0

aldrig hört talas om ..

jumpingqueen
0

Man har den när man longerar. Den går bakom bakbenen, sitter i en seglarkrok vid hästens sida genom bettringen under magen. Den gör så att h'ästen jobbar i rätt form, alltså får upp ryggen och arbetar med bakbenen, inte som en vanlig inspänningstygel som bara gör att hästen böjer på nacken…

Lina
0

är det som longerselen på börjes?

Jag föredrar att bara longera med träns. Min häst arbetar bäst då…

jumpingqueen
0

jag vet inte. har du nån adress dit?

Hur jobbar din häst när den longeras, jobbar den rätt automatiskt. Hur gör du det? ja e urdålig på att longera nämlige.. Hästen vill ALDRIG gå på en rund volt utan springer i oval.. Men annars funkar det bra

Pernilla77
0

Vart det inte den som är förbjuden att ha pga att om hästen får panik så kan den bryta nacken.

Kratern
0

#5 Med tanke på namnet så skulle jag aldrig lita på den. Var det inte du som var emot pessoabetten? Hur kan du lita på en pessoasele?

Lina
0

Min häst är ganska snäll när man longerar hon går på rund volt och har lagom tempo.

Jag tar hjälp utav bommar när jag longerar för då måste hon jobba lite och hittar formen snabbare.

Hon går med sänktnacke höjd rygg och arbetar någorlunda med bakbenen. Jag har provat att spänna in henne också men då blir hon bara arg.

www.borjes-tingsryd.se

Eve
0

Jag vet inte riktigt hur du använder en martingal, men den är inte till för att böja nacken på hästen. Den används till att stoppa hästen från att höja huvudet för högt.. Måste hästen gå med nacken krökt är den felspänd

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

E_hjo
0

Finns det någon bild på  denna pessoa-sele?

jumpingqueen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Nej, inte denna. Hästen kan inte bryta nacken, nåt specialanordning för att det inte ska hända…

#7 Varför skulle du inte lita på den? Bara för att jag inte tycker om ett bett dom gjorde behöver jag väl inte hata allt som har med dom att gör eller?

#8 Okejj, mina hästar pallar att lyssna på vilket tempo dom ska ha å vilken gångart, men inte det där med volten. Det stod att sidan inte gick att hitta…

#9 Med att jag menade (inte martingal) menar att jag tycker inte det är en hjälptygel så som graman eller gummisnodd. Kolla in bilden så ser du hur löst min martingal sitter ( den är storlek full och jag har den i princip så långt som det går. Titta noga på bilden så ser du att den är riktigt lång…) har den bara när det är absolut nödvändigt.. Tycker alldeles för många spänner den fö hårt. Men Martingal kan användas som "böja på nacken tygel" om man fäster tyglarna i ringarna på martingalen genom bettringen.. Har sett många göra så . Inte jag alltså…

#10 jag har ingen bild på den, men kan skaffa eventuellt till imorron, om ja inte kan rida då… Ja har typ fått en spricka i några ben i foten i Lördas.. Så ja får se om ja kan rida imorron…

hjullan
0

har läst på om peesoa-selen nu, o vitsen med hela selen är att om hästen inte lägger in bakbenen under sig tillräckligt mkt så rycker det i munnen på den.

big NO-NO för min del.

här är en länk på en diskussion på buke om det.. sök på google också så kan ni läsa hur den fungerar. 

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480236&page=2t

Fija
0

Lät ju inte alls nå bra me pessoasele!

hjullan
0

tycker inte jag heller fija. jag är kär i din häst!!

E_hjo
0

Jag fattade inte riktigt hur den funka… de blev lite rörigt i mitt huvud!  Fundersam

jumpingqueen
0

#12 det e fel.. Den rycker inte tag i hästens mun. Den håller ihop hästen och "dra" hästen till rättform.

#15 den fungerar så som att den ligger bakom hästens bakben så den skjuter på bakbenen under hästen så hästen inte bara ska böja på nacken, utan jobba i rätt form…

MiaMaria
0

Har själv använt den på jobb där jag blivit tillsagd att använda den och den fungerar så att om hästen inte sätter in bakbenen under sig (alt är för hårt spänd) så blir det ett tryck i munnen på den. Används den på välskolade hästar och av MYCKET skicklig person så kan det nog vara ett bra hjälpmedel men jag själv vill inte använda den.

jumpingqueen
0

#17 Man behöver inte vara skicklig för att använda den, MEN man måste sätta dit den rätt å spänna fast den rätt.. Annars blir det fel.. Varför vill du inte använda den?

MiaMaria
0

#18 Då jag sett vad den kan göra med hästar, va på ett ställe där den användes flitigt och det såg inte bra ut. Va även där jag blev tillsagd att använda den…

jumpingqueen
0

Väldigt många har skriver att den är dålig, men ingen motiverar varför. Kan ni inte göra det, eller håller ni bara med?

Kratern
0

Har aldrig använt den, men det kanske är så att hästen utvecklar fel muskler eller blir sne. Räcka ut tungan Känns det igen?

jumpingqueen
0

#21 Hehe, de e ju de som är grejen, att den inte gör det. Inte som en vanlig inspänningstygel