skolarbete
Jag ska göra ett arbete om hästen och nu är det lite som jag inte förstår och inte hittar någon info om, kanske någon av er har svaret på mina frågor.
Varför har hästen laner? har dom alltid haft det eller är det pg.a våran avel?
hästen är ett stäppdjur, men vad är det?
"Skelettet uppvisar ett flertal anpassningar till stäpplivet, framför allt vad gäller extremiteterna." - vad betyder extremiteterna ?
kanske kommer på mer frågor sedan.
"STÄPP-DJUR . djur som lever på stäpp l. i stäppområden (o. är anpassat för ett liv i dessa områden). Flere små gnagarearter, såsom sislar, hamstrar . . äro . . uteslutande steppdjur. NATHORST JordH 953 (1894 ). Flertalet djur äro . . bundna vid vissa . . särskilt lämpliga områden. Så finnas skogsdjur . . stäppdjur o. s. v. ROSÉN Djurgeogr. 2 (1914 ). - "
Hästen har alltid haft laner. Har fått lära mig att lanerna hjälper hästen att känna när munnen är full och triggar sväljreflexen. Även kaniner och en massa andra djur har ''laner'', skulle tro att de flesta växtätare har det.
Stäppdjur är väl djur som är anpassade för ett liv på stäppen (stora ytor med god sikt och möjlighet att springa från faror)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tack för era svar=)
nu har jag några fler funderingar och det är om exteriören. Hopphästar ska väll ha kort rygg? men vad mer? och vad är utmärkande för dressyr, galopp och travhästar?
länka gjärna om ni hittar någonting bra. =)

råkar någon ha en lättfattlig beskrivning på vad kotledsinflamation är?
sen undrar jag om kotledsinflamation och pålagringar på nått sätt hör ihop?

extremiteterna är benen på hästen