Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 776 ggr
Thorsson
0

ÅH, BLIR SÅ ARG!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då hade en stallkompis morgon fodeingenm och utsläppet idag. Jag har sagt att han ska ha täck epå sig tills han blir bra i ryggen, och det har han haft på sig. Det har varit lite småkallt på morgonen nu vid halv 7, men sedan stigit i graderna, men han har inte svettats så det är lugnt! Han har bara haft en tunt fleecetäcke. Idag regnade det och snöade det. Det började med regn på morgonen och nu sedan snöade det vid 11? tiden. Hon vet att han har ett regntäcke, men hon. Hon släpper ut han i fleecetäcke i regnet. Jag blir så arg. Vi ringde och frågade stallägaren om han hade täcke på sig, och sa:
ja, det blåa. ( det var han fleecetäcke. )
Vi åkte ner i full panik, hästarna sprang in, och jag slet av han täcket, det va svin tungt och han var kall och blöt ända in i bara kroppen. Det var bara att greppa hans extra täcke som är väldigt stort på honom, fick låna ett av enzendo som passar rikigt bra. Slänga på honom dessa 2, dom blev lufftiga, och det är inte så varmt i stallet, så det gjorde inget med dubbla fleecetäcken (inget av dem är tjocke precis)
Åkte ner efter att ha shoppat lite nytt till honom, Han var torr och varm, fortfarande lite kall om benen. Men skulle jag linda dom med fleecelindor skulle de säkert släppa ut honom med dom.

Blir så fruktansvärt arg. Vem tusan släpper ut en häst i regnet med fleecetäcke, det gör ju mer skada än nytta!!!

Var bara tvugnen att skriva av mig!

Spiritinthesky
0

hände mej när jag hade B-ponnyn inhyrd i ett stall för många år sen xd han blev förkyld och var sjuk i typ en månad :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Thorsson
0

vad tänker dom med lxm???

Klasselover
0

#2 - Håller helt med, skulle bli rasade, fast nu har ju jag ett hett temperament också..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

#2 - Håller helt med, skulle bli rasade, fast nu har ju jag ett hett temperament också..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jonnaaa
0

nä gud :( stackars häst :(

Anna
0

Men uschdå! Var det S eller F som gjorde det, eller nån annan?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

VeNyRa
0

Det var ju kanske inte de smartaste en människa kan hitta på, haha!

muirab
0

Jaa, vad ska man säga…

jn84
0

Det är så tråkigt när man har folk i stallet som inte kan tänka logiskt. Särskilt när det till och med blir farligt för hästarna. Vi har också en som har släppt ut hästar i fleecetäcke. Samma person har hängt upp ett hönät så det hängt vid golvet. TVÅ GÅNGER! Trots att hästen fastnade i det första gången och hon var där då! Skrikandes 

Hon satte dessutom på lilla Pedro en stor hästs täcke som inte höll för regnet så när vi kom upp så orkade inte han röra sig för det var så tungt och stort!

Peppe
0

en sån person har vi i stallet också. hon tänker inte längre än näsan räcker och det hjälper inte att man säger till. hon gör samma fel om och om igen ändå

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CBA
0

Ja det var ju otroligt begåvat gjort…det måste man ju kunna fatta att ett fleecetäckse suger åt sig varenda droppe vatten :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CoNo
0

tråkigt att det finns sådana människor som inte tänker efter.
i mitt stall finns det ett gammalt par som har hand om utsläppet, dom är väldigt gammeldags och gillar inte det jag gör med min häst (NH och trickträning t. ex. dessutom har jag en westernsadel - detta satans påfund!) hästar ska uppfostras med skrik och slag tycker dom!
min häst har full vinterpäls och är connemaraponny så den är riktigt varm och tät. ändå släpper de ut honom med regntäcke när det är varmt och inget regn alls (han behöver inte täcke överhuvudtaget, bara när det har snöat och blåst och varit riktigt kallt har han behövt det). och säger man snällt till dom vägrar dom göra en tjänst åt en, för då säger dom "man gör ju ändå bara fel och får en utskällning..!!!"
jobbigt med sådana människor!

Scandi
0

ingår täcketbyten då? en del är ju så tjuriga av sig som inte gör det fatsön att hästen skulle behöva byta täcke just för att det inte ingår i deras jobb.. Vi har inget täckes byte som ingår, alla får byta själva. Annars blir d kanske så att man har 20 hästar som har lika många täcken som ska ha det ena då och det andra vid ett tillfälle.

CBA
0

#12 Hå hå det där med att man skall fostra sina hästar med gap, skrik och slag finns i mitt stall oxå.
Jag bryr mig inte över hur de vill fostra sina egna hästar, även fast jag tycker det är hemskt, men när de gör lika med min mjuka kille som det inte behövs gapas och slås på, då blir jag förbannad.
Som följd till deras "underbara hantering" har han blivit extremt skygg om sitt huvud, vilket han inte varit tidigare så nu har jag massor att jobba på.

Under de snart 2 år som jag haft min prins så har jag behövt slå till honom vid två tillfällen och då var det ett illa måste för annars hade situationen blivit farlig.
Alltid annars räcker det med ett kraftfullt kroppsspråk för att tillrättavisa honom.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Marija
0

Åhh vad arg man måste bli Skrikandes

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Thorsson
0

#3. Jag har ett ganksa lugnt humör, men blir jag arg, då blir jag arg! men det krävs lte först för att jag ska bli det.

#6. Det va S, och hon borde väl ändåså veta!

#9. Så dum Skrikandes Stackars pollen!

#10. Det är ju hlet otroligt, att de aldrig lär sig!

#11. Ja, fleece leder bort fukt, men det står inte emot fukt! -.-'

#12. Herregud. Han ska ha täcke nu pga hans rygg. Men kommer nog bara ha täcke sen när det är riktigt kallt och jäkligt, han har ju ingen vinterpälls kvar på sina ställen!

#13. Nej, men en annan häst i stallet har med täcke, och det av visst med av ryggont? Det har man aldrig hört innan om den hästen. Men men.. Allt är ju möjligt. Står det lappar om att de ska ha täcken så slänger vi på dom det. Nu har vi skrivit en lapp om hur han ska va täckad, så att säaga. Hoppas de kan läsa iaf..

#14. Jag tror jag har knäppt honom med fingrarna på mulen. Han slänger in huvudet mot bogen och naffsar när man borstar där, har aldrig behövt slå, gapa eller säga till honom annars. Han står stilla i gången och är lugn. Tråkigt att en del uppfostrar sina hästar så, men man kan ju inte säga till dem heller då det inte är ens egen häst. Tråkigt att det gått ut över din häst! :(

#15. Ja!!

Anna
0

#16 Ja hon borde väl veta bättre tycker man ju! Stackars pållen =( Kallt och otäckt med ett blött tungt fleecetäcke ju. T.o.m jag (som inte täckar hästarna alls eftersom de går utan) skulle ju fattat att det är dumt att lägga på ett fleecetäcke i regn…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SofiaR
0

så jävla irriterande. När jag jobbade ett halv år i ett stall släppte jag alltid ut i täcke på morgonen för det är kyligt, blev det sedan varmt och de hästar som hade tjocka tecken, tog jag av dem på dem hästarna. Men vissa tänker inte hela vägen utan bara halva.

CoNo
0

#14 jaa, såfort jag tar fram en man och svansspray skyggar han undan och lägger öronen tillbaka, därför att de alltid går utrustade med en vattenspray och sprutar på hästarna som har huvudena utstuckna ur boxen när de går förbi med sina hästar. och min kille har aldrig aldrig bitit en häst som gått förbi utanför, så varför liksom? och sedan vill han inte komma hela vägen fram till staketet därför att de ger honom en stöt varje gång de leder in och ut honom för att han ska skynda sig igenom :@
jag blir förbannad!

förlåt för trådkapning..!

Thorsson
0

#17. Men alla som vet vad fleecetäcke är tillför måste ju fatta!!

#18. Ja, precis. Vi åker upp vid 3-4tiden och tar in dom. Det hinner inte bli jättevarmt innan dess nu. Ska han ut sen så får han gå ut naken, så att säga!

#19. Inga problem. De som vill får väl skriva ut sin ilska här! ^^