Trillar av/sitta ner i galoppen
Jag har börjat trillat av ofta nu. Gjorde det innan när jag började rida, men det slutade efter ett tag.. men jag har börjat nu igen xD
Kan det bero på att jag står i galoppen hela tiden? Jag tror det är lättare att kontrollera hästen när man inte står i lätt sits? Kan det vara så? Dum fråga, jag vet men men!
Det beror ju på HUR du ramlar av.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag tror det är naturligt att ha en period när man trillar av ganska mycket.
jag hade den när jag var ca 13 år, (har ridit sen jag var 8).
det var under den perioden som jag började känna mig säker på hästen, och började testa gränser. t.ex så hoppade jag en häst ganska mycket. hon hade ovanan att då och då tvärnita precis framför hindret, helt utan förvarning. min tränare sa då att det var bra att jag flög av i de lägena, eftersom jag då inte red för att hon skulle stanna, utan verkligen satsade allt, fastän jag visste att hon kunde stanna.
visst, sen är ju målet att man sitter kvar även om hästen tvärnitar, men under en period tror jag att det är bra att man flyger av då och då. dels för att man avdramatiserar det hela, och dels för att man lär sig hålla koll på kroppen mycket bättre, än om man aldrig utsätts för de situationerna.
så jag är en av dem som tror på att man ska trilla av för att lära sig.
sen som sagt. det bror ju på hur du trillar av. är det när ni bara galoperar på spåret, utan att det har hänt nåt extra så kanske det kan vara bra med lite balans och sitsträning…

Okej, det är mest i skogen jag trillar av… "/ Hm… aja!
Men ramlar du av när han bara springer rakt fram eller när han svänger eller nr han rycker till och kastar sig åt sidan, när han helt plötsligt saktar av, eller när ramlar du av?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag har fått som dålig vana att stå upp i galoppen hela tiden, kan inte riktigt sitta ner och 'slappna av'. Tror det beror på min förra häst som bockade hela tiden, så då var det att stå upp och vara beredd på det.
Tar gärna emot lite tips på hur man kan 'lära' sig att sitta ner.
#5. hmm, tänkt tungt hela tiden, eller ha någon med dig som kan säga: SITT!! ^^, Rid utan stigbyglar, ridbarbacka om det går. Rid med jääätelånga läder så att du precis kan ha tån i så att du jar stigbyglar att ha foten i lite som stöd, sedan kortar du upp dem sucesivt? när du lär dig sitta ner i galoppen vid varje kortning? Fröstår du vad jag menar? :)